پرسش خود را بپرسید

چهار نوع بافت اصلی در بدن انسان

تاریخ
٣ هفته پیش
بازدید
٣٤

چهار نوع بافت اصلی در بدن انسان را نام ببرید و مثالی از هر کدام ذکر کنید.

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

به طور کلی بافت‌های بدن انسان بر اساس نوع عملکرد و ساختار به 4 دسته تقسیم می‌شوند که هر یک نقش خاصی دارند. در ادامه به تقسیم‌بندی انواع بافت بدن و ویژگی هر نوع بافت می‌پردازیم.

  • بافت پوششی (Epithelial tissue):آستر دستگاه گوارش،حفرات سایر اندامها،اپیدرم سطح پوست(بافت‌های پوششی (اپیتلیوم) اولین خط محافظت از بدن را در برابر آسیب‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی فراهم می‌کنند. سلول‌های بافت پوششی به عنوان دروازه­‌بان برای سلول عمل کرده و با نفوذ‌پذیری انتخابی، اجازه عبور مواد مورد نیاز را از سطح سلول می‌دهند و از ورود مواد دیگر جلوگیری می‌کنند. بافت پوششی در سطوح خارجی اندام‌ها و رگ‌های خونی در سراسر بدن و همچنین سطوح داخلی حفره‌ها در بسیاری از اندام‌های داخلی، قرار دارند. تمام موادی که وارد بدن می‌شوند باید از بافت پوششی عبور کنند. بافت‌های پوششی بر اساس شکل سلول‌های تشکیل‌دهنده بافت و تعداد لایه‌های سلولی موجود در بافت، طبقه‌بندی می‌شوند)
  • بافت همبند  (Connective tissue):چربی و دیگر بافتهای نرم، استخوانها، تاندوم(بافت­‌ها و ارگا‌ن­‌های مختلف را به يكديگر پیوند می‌دهد، اين بافت در زير اپیتليوم و اطراف ارگان‌های مختلف به عنوان يك لايه پشتيبان عمل می‌نمايد و به همين دليل آن را بافت پشتيبان نيز می‌نامند. بافت همبند از سه جز اصلی يعنی: سلول‌ها، رشته‌ها و ماده زمينه‌ای تشكيل شده است. بافت‌های همبند به شکل‌های بسیار متنوعی در همه جای بدن وجود دارند، و عملکردهای مختلفی را در نقاط مختلف بدن انجام می‌دهند. رشته‌ها یا الیاف کلاژن در اکثر بافت‌های همبند وجود دارد.)بافت عضلانی (Muscle tissue):قلبی ، صاف، مخطط
  • بافت عصبی (Nervous tissue):مغز ، نخاع،اعصاب(بافت تحریک‌­پذیر، قادر به ارسال و دریافت سیگنال‌های الکتروشیمیایی است که اطلاعات را از بدن و محیط اطراف دریافت و پاسخ مناسب را ارائه می­‌دهد.)
  • بافت عضلانی (Muscle tissue)قلبی،صاف، مخطط(بيولوژی ساختمانی اين پروتئين‌ها، نيروی لازم برای انقباض سلولی را توليد می‌كند. اين نيرو سبب ايجاد حركت در بعضی اندام‌های خاص، و به طور كلی در بدن می‌شود.ماهیچه‌ها بخش عمده‌­ای از بدن را تشکیل می‌دهند. رگ‌های خونی و اعصاب به هر عضله می‌روند و به کنترل و تنظیم عملکرد هر ماهیچه کمک می‌کنند.سیستم عضلانی، گرمای بدن را ایجاد می‌کند و همچنین باعث حرکت استخوان‌های سیستم اسکلتی، غذا از طریق دستگاه گوارش، خون از طریق سیستم گردش خون و مایعات از طریق سیستم دفع می‌شود)
١٢,٠٠٤
طلایی
١٠
نقره‌ای
١٦٨
برنزی
٦٣
تاریخ
٢ هفته پیش

با سلام

بافت ماهیچه‌ای(عضلانی)، مثال: ماهیچه قلبی

بافت پیوندی(همبند):تاندون

بافت پوششی،مثال: اپیدرم سطح پوست

 بافت عصبی، مثال: نخاع

٥,٧٨٦
طلایی
٦
نقره‌ای
١٠٨
برنزی
١٩
تاریخ
٢ هفته پیش

پاسخ شما