پرسش خود را بپرسید

سازمان ناظر بر اجرای بودجه

تاریخ
٢ هفته پیش
بازدید
٦١

 نظارت در اجراي بودجه در برگيرنده چه سازماني است چرا؟

١,٤٤٠
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٥٢

٣ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

این وظیفه را سازمان برنامه و بودجه بر عهده داشت و تاثیرات بسیار زیادی در اقتصاد کشور ایفا می نمود ولی دکتر احمدی نژاد به راحتی آین سازمان وسیع را منحل کرده و از بین برد بعد از نابودی این سازمان هرج و مرج در اقتصاد کشور پدیدار گشت تا مدت زیادی و حالا هم که هیچ چیزی در جای مناسب خود قرار نگرفته به بیان واضح و خلاصه وار.

تاریخ
٢ هفته پیش

بودجه فهرستی از تمام درآمدها و هزینه های مالی یک کشور برای یک سال مالی است. در جمهوری اسلامی ایران مشابه بسیاری از کشورها، لایحه بودجه از سوی دولت تهیه و تنظیم گردیده و برای رسیدگی و تصویب به قوه مقننه تقدیم می شود. پس از تصویب بودجه یکی از مراحل مهم بودجه ریزی به وقوع می پیوندد. این مرحله در واقع همان نظارت بر اجرای قانون بودجه مصوب پارلمان است که در نظام حقوقی ایران جایگاه ویژه ای دارد. به بیان دیگر در نظام حقوقی ایران انواع نظارت ها از قبیل نظارت اداری در درون قوه مجریه و به واسطه وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، نظارت قضایی عمدتا توسط دیوان محاسبات و نظارت پارلمانی که توسط مجلس شورای اسلامی و با استفاده از ابزارهایی چون سوال و استیضاح و گزارش های دریافتی کمیسیون های تخصصی و گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات صورت می گیرد.

٢٤,٩٥٧
طلایی
٤
نقره‌ای
٥٤٨
برنزی
٢٦٦
تاریخ
٢ هفته پیش

طبق قانون وظیفه  نظارت بر اجرای بودجه  در چار چوب وظایف وزارت  امور اقتصاد و دارائی می باشد. در قانون  وظیفه نظارتی  دیگری هم به قوه مقننه محول شده است.  البته موضوع نظارت بر اجرای بودجه فوق العاده  گسترده و ابعاد و جنبه های مختلفی دارد که امکان توضیح آن در اینجا وجود ندارد دلیل نظارت بر اجرای بودجه نیز در ماهیت قانون اساسی کشور است.

١,٠٧٤
طلایی
٠
نقره‌ای
١٩٤
برنزی
١٩
تاریخ
٢ هفته پیش

پاسخ شما