پرسش خود را بپرسید

هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها

تاریخ
٢ ماه پیش
بازدید
٩٦

چگونه می‌توان از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود استراتژی‌های بازاریابی استفاده کرد؟

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

جواب به سؤال شما در سایت زیر به خوبی داده شده است. مطالب در سایت را در اینجا برای شما کپی کردم:

https://hamrah.academy/blog/artificial-intelligence-marketing/  


🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰

راهکارهای استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی را بشناسید

هوش مصنوعی در برقراری ارتباط بین بازاریابان و مشتریان عملکرد بسیار مؤثری دارد. در این بخش انواع کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی معرفی شده‌اند که عبارت‌اند از:

  • چت بات: یکی از ابزارهای کارآمد هوش مصنوعی در بازاریابی چت بات‌ها هستند. چت بات‌ها برنامه‌های رایانه‌ای هستند که وظایفی مانند ارتباط آنلاین با مشتریان، پاسخگویی به سوالات مشتریان، پشتیبانی از مشتریان در انجام خریدها و… را بر عهده دارند. این ابزار در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های فروشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع چت بات‌ها در زمینه ارائه خدمات مشتری به‌صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند. برای پاسخ‌دهی به سؤالات رایج و ساده بسیار مناسب هستند و این فرصت‌ را در اختیار کارمندان خدمات مشتری قرار می‌دهند تا سریع‌تر به سؤالات و درخواست‌های پیچیده رسیدگی کنند.
  • قیمت‌گذاری پویا: با توجه به میزان تقاضا، موجودی کالا و مشخصات مصرف‌کننده، به کمک هوش مصنوعی، قیمت‌گذاری محصول انجام می‌شود. قیمت‌گذاری پویا یک استراتژی قوی است که فروشگاه‌های آنلاین این از آن استفاده می‌کنند. این قابلیت جستجوها، سابقه بازدیدها و فعالیت‌های دیجیتال دیگر را تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس آن قیمت محصولات را تعیین می‌کند. این استراتژی باعث رقابت بین برندها می‌شود و در نهایت قیمت‌های بهینه ارائه می‌دهد. استفاده از آن در خرده‌فروشی بسیار مؤثر است و منجر به افزایش فروش محصولات خواهد شد.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها: یکی از مهم‌ترین امکانات هوش مصنوعی در بازاریابی، تجزیه و تحلیل داده‌ها است. با دریافت داده‌های مشتریان و تحلیل آن‌ها توسط برنامه‌های هوش مصنوعی می‌توان گام مثبتی در تصمیمات بازاریابی برداشت. از این طریق در زمان مناسب از پیام‌های بسیار جذاب بازاریابی می‌توان بهره‌مند شد. سرعت و دقت تحلیل داده‌ها توسط هوش مصنوعی بسیار بالاتر است و رفتار مشتریان را به درستی بررسی می‌کند. این ویژگی به تیم بازاریابی کمک می‌کند مشتریان را بهتر درک کنند و بر اساس آن به ایجاد کمپین‌های بازاریابی و دیگر استراتژی‌ها بپردازند. همچنین بازاریابان می‌توانند از این طریق داده‌های ارزشمند را جمع‌آوری کنند و با تحلیل آن‌ها به نتایج مثبت برسند.
  • تبلیغات هدفمند: هوش مصنوعی با استفاده از ابزاری مانند کوکی و سابقه داده‌ها به‌صورت خودکار تبلیغاتی را برای مشتریان تولید می‌کند که بسیار تاثیرگذار است. منطقه جغرافیایی، جنسیت، سن و… از دیگر معیارهایی هستند که تبلیغات بر اساس آن‌ها تولید و به مشتریان نشان داده می‌شوند. به‌عنوان مثال جستجوهای شما در گوگل در سایر پلتفرم‌ها نیز نشان داده می‌شوند که به دلیل استفاده گوگل از الگوریتم‌های هوش مصنوعی است. در واقع با استفاده از این الگوریتم‌ها علایق و نیازهای کاربران براساس سابقه جستجوی آن‌ها مورد هدف قرار داده می‌شوند و متناسب با آن‌ها به ارائه تبلیغات مناسب پرداخته می‌شود.
  • حفاظت از حریم خصوصی مشتریان: اطلاعات و داده‌های مصرف‌کنندگان توسط تیم‌های بازاریابی باید به طور اخلاقی مورد استفاده قرار بگیرند. ورود به حریم خصوصی مصرف‌کنندگان و استفاده از اطلاعات شخصی آن‌ها می‌تواند برای شرکت‌های بازاریابی جریمه‌های سنگینی در پی داشته باشد. هوش مصنوعی در این زمینه به کمک بازاریابان آمده و با رعایت استانداردهای بین‌المللی به استفاده از داده‌های مصرف‌کنندگان جهت تبلیغات می‌پردازد. به این ترتیب می‌توانید دستورالعمل‌های قانونی را به کمک ابزارهای هوش مصنوعی در بازاریابی اجرا کنید تا مشکلی به وجود نیاید.
  • کمپین‌های ایمیلی : استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در ایمیل مارکتینگ می‌تواند کمک بسیار زیادی به رشد کسب و کارها کند؛ زیرا از این طریق، صاحبان کسب و کارها می‌توانند با ضریب اطمینان بالاتری، مشتریان هدف خود را جذب کنند. همچنین این امر موجب می‌شود که بازاریابان بتوانند در بازه زمانی کوتاه، با سایر کمپین‌ها یا مشتریان خود ارتباط بهتری برقرار کنند.
  • پیش‌بینی فروش: یکی دیگر از کاربردهای فوق‌العاده هوش مصنوعی در بازاریابی که می‌تواند کمک زیادی به صاحبان کسب و کارها کند، پیش‌بینی فروش است. ممکن است خیلی از افراد فکر کنند که این قابلیت، بیشتر به فروش محصول مربوط می‌شود تا بازاریابی. اما این در حالی است که هوش مصنوعی در این شرایط به بازاریابان کمک می‌کند تا پیش‌بینی‌های مناسبی از میزان فروش محصولات خود به دست آورند و در برگزاری کمپین‌ها، فروش بیشتری داشته باشند.
  • بهبود تجربه مشتری: از آنجایی که مهم‌ترین هدف بازاریابی، جذب مشتری است، هوش مصنوعی می‌تواند به صاحبان کسب و کارها کمک کند تا بهترین تجربه را برای مشتریان خود خلق کنند. زمانی که مشتریان به سمت کسب و کار شما جذب می‌شوند، احتمال این‌که شما را به دیگران معرفی کنند هم بیشتر است. بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش وفاداری مشتری و کسب رضایت آن‌ها کمک کند.
مزایای استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی چیست؟

هوش مصنوعی در پیشبرد اهداف بازاریابی نقش چشمگیری دارد و مزایای قابل توجهی به وجود آورده است. همین مزایا موجب شده تمام کسانی که در حوزه دیجیتال به ارائه محصولات و خدمات می‌پردازند، از هوش مصنوعی برای موفقیت در امور تبلیغاتی خود استفاده کنند. مهم‌ترین مزایای هوش مصنوعی در بازاریابی عبارت‌اند از:

تعامل با مشتری و شخصی‌سازی

هوش مصنوعی با ارسال پیام‌های شخصی‌سازی‌شده در زمان مناسب به مشتریان، باعث جلب نظر آن‌ها و برقراری تعامل بین مشتریان می‌شود. بازاریابان از این طریق می‌توانند با اطلاعاتی که از مشتریان در دست دارند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

افزایش نرخ بازگشت سرمایه کمپین

جمع‌آوری و استخراج داده‌های ارزشمند باعث می‌شود بازاریابان منابع مالی خود را به درستی به کانال‌های رسانه‌ای خود اختصاص دهند. علاوه بر آن، تعامل با مشتریان افزایش می‌یابد و کمپین‌ها ارزش بیشتری پیدا می‌کنند.

ارزیابی حرفه‌ای بازاریابی

داده‌هایی که از کمپین‌های بازاریابی دیجیتال به دست می‌آیند بسیار انبوه هستند و سازمان‌ها نمی‌توانند با سرعت بالا آن‌ها را بررسی کنند. در نتیجه، کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی با تجزیه و تحلیل داده‌ها صورت می‌گیرد و بودجه مناسب هر یک از کانال‌های رسانه‌ای تعیین می‌شود.

تصمیم‌گیری سریع‌تر

امکان تحلیل داده‌ها توسط هوش مصنوعی نسبت به انسان بسیار سریع‌تر است. فناوری یادگیری ماشینی با توجه به داده‌های مشتریان و نوع کمپین، تصمیم‌های بهتر و سریع‌تری می‌گیرد. در همین حین، تیم بازاریابی می‌تواند کمپین‌های هوش مصنوعی را تقویت نموده و استراتژی‌های کارآمدی به کار بگیرد. تحلیل داده‌ها توسط هوش مصنوعی باعث می‌شود بازاریابان تا پایان کمپین از تصمیم‌گیری‌های درست برخوردار شوند و بهترین کانال‌های رسانه‌ای را انتخاب کنند.

حداکثر سود دهی توسط هوش مصنوعی در بازاریابی چگونه انجام می‌شود؟

هوش مصنوعی کاربردهای بسیار زیادی در بازاریابی و فروش دارد. این امر باعث می‌شود تبلیغات و اهداف بازاریابی به حداکثر بازدهی برسند. فناوری هوش مصنوعی از تکنیک‌های پیشرفته و حرفه‌ای برخوردار بوده که همواره در حال تقویت هستند و در کسب و کارها نقش مؤثری دارند. این تکنیک‌ها در جهت افزایش فروش و سود کسب و کارها به کار گرفته می‌شوند و تمامی سازمان‌ها در سراسر دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند. 

ارائه راه‌حل‌های کاربردی جهت حل مسائل بازاریابی توسط هوش مصنوعی باعث می‌شود تصمیمات درستی در این خصوص گرفته شود. تکنیک‌های هوش مصنوعی در بازاریابی برای تاثیرگذاری بیشتر عبارت‌اند از:

  1. مدیریت اجرایی: هوش مصنوعی الگوریتم‌های پیشرفته در اختیار مدیران فروش قرار می‌دهد که به واسطه آن‌ها قادر به نظارت عملکرد تیم فروش خواهند بود.
  2. پیش‌بینی فروش: ابزارهای هوش مصنوعی داده‌ها و سابقه جستجوی فروش را جمع‌آوری کرده و بر اساس تجزیه و تحلیل آن‌ها به پیش‌بینی نتایج فروش در آینده می‌پردازند.
  3. فروش بیشتر به مشتریان: توانایی فروش بیشتر خدمات و محصولات به مشتریان، بهترین و به‌صرفه‌ترین روش برای افزایش درآمد و هر کسب وکاری  است. هوش مصنوعی علایق مشتریان را براساس جستجوها شناسایی می‌کند و با نشان دادن تبلیغات محصولاتی که به آن علاقه دارند، باعث جلب نظر و در نتیجه فروش بیشتر محصول خواهند شد.
  4. استفاده از استراتژی انجام معاملات: برای موفقیت در انجام معاملات و افزایش سود باید یک استراتژی مناسب در نظر گرفت که بر اساس زمان و مکان فروش انجام می‌شود.
  5. بهینه‌سازی قیمت: هوش مصنوعی با توجه به فاکتورهایی مانند میزان تقاضا باعث بهینه‌سازی قیمت می‌شود و می‌تواند با ایجاد تخفیف‌های ایده‌آل توجه مصرف‌کنندگان را جلب کند.
نکات استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی چیست؟

برای نهایت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال، نیاز به یک برنامه‌ریزی کامل و اصولی دارید. با انجام این کار، می‌توانید اطمینان حاصل کنید هزینه‌های بازاریابی به حداقل می‌رسد. در نتیجه، ارزش سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی در کمترین زمان ممکن، به بالاترین حد خود می‌رسد. 

البته قبل از به کار بردن هر یک از ابزارهای بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی، بازاریابان و صاحبان کسب و کارها باید به فاکتورهای متعددی توجه کنند. پس اگر شما هم قصد استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی را دارید، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

تعیین اهداف

پیش از هر چیز باید اهداف خود را مشخص کنید و در راستای آن‌ها پیش بروید. به‌عنوان مثال، کمپین‌های تبلیغاتی را مشخص کنید و میزان موفقیت آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. این کار برای موفقیت کسب و کار تأثیر زیادی دارد و به خصوص، تأثیر آن را می‌توانیم در شرایطی مانند «بهبود تجربه مشتری» مشاهده کنیم.

حفظ حریم خصوصی داده‌ها

شخصی‌سازی داده‌ها توسط پلتفرم‌های هوش مصنوعی نباید از حد قانونی و مجاز بالاتر بروند. این ویژگی در جلب اعتماد مشتریان بسیار مؤثر است. پس حتما مطمئن شوید که تمام استانداردهای حفظ حریم خصوصی اطلاعات کاربران در این پلتفرم رعایت می‌شود. 

کمیت و منابع داده‌ها 

داده‌ها می‌توانند پیرامون علاقه‌مندی‌های مشتریان نقش پررنگی در موفقیت کمپین‌های بازاریابی داشته باشند.

این داده‌ها را می‌توان از منابع مختلفی مانند خود کسب و کار، کمپین‌های بازاریابی قبلی و وب‌سایت‌های متفاوت دریافت کرد. علاوه بر این، ممکن است صاحبان کسب و کارها این داده‌ها را با استفاده از داده‌های دیگری تکمیل کنند که شامل مواردی مانند داده‌های مکان، داده‌های آب و هوا و سایر موارد این چنینی باشند. 

 کسب مهارت در علم داده‌ها علم داده تخصصی است که سازمان‌ها باید متخصصان آن را استخدام کنند. از آنجایی که حجم داده‌ها در کسب‌وکارها بسیار وسیع است، لذا شرکت‌ها باید با سازمان‌های دیگر جهت بهینه‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار با کمک هوش مصنوعی استفاده نمایند. عوامل دیگری مانند حفظ کیفیت داده‌ها، ایجاد استراتژی و انتخاب پلتفرم مناسب، در برنامه‌ریزی هوش مصنوعی در بازاریابی تاثیرگذار  است.حفظ کیفیت داده‌ها هوش مصنوعی در بازاریابی به داده‌های بسیار زیادی نیاز دارد. همین داده‌ها موجب می‌شوند که هوش مصنوعی بتواند به گرفتن تصمیمات بهتر و موثرتر، کمک کند. با این حال، اگر داده‌هایی که وارد برنامه بازاریابی و هوش مصنوعی در کسب و کار می‌شوند، استاندارد نباشند و در آن‌ها خطا وجود داشته باشد، هیچ فایده‌ای ندارند. اگر این اطلاعات و منابع دقیق نباشند، نه‌تنها به کسب و کار شما کمک نمی‌کنند، بلکه می‌توانند به آن آسیب هم برسانند. به همین دلیل تیم‌های بازاریابی باید قبل از شروع کار، از کیفیت داده‌ها و منابع اطمینان حاصل کنند. داده‌های اطلاعاتی باکیفیت و مفید، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند: 
  • زمان‌بندی مناسب
  • ثبات
  • ارتباط 
  • شفافیت
  • دقت
  • قابل شناسایی
کسب مهارت هوش مصنوعی و استفاده از آن در بازاریابی

به طور کلی، هوش مصنوعی در بازاریابی کمک ویژه‌ای به برندها می‌کند تا بتوانند به‌صورت سالم در بازار کار به رقابت بپردازند. هوش مصنوعی با ارائه راهکارهای مناسب، اهداف شما را در افزایش فروش و درآمد سالانه محقق می‌کند. این فناوری، برای اغلب مشاغل قابل دسترسی است و ابزار ارزشمندی برای بازاریابان دیجیتال محسوب می‌شود تا بتوانند انتظارات مشتریان را برآورده کنند. برای آنکه بتوانید به صورت اصولی از آن استفاده کنید و فروش خود را به حداکثر برسانید، نیاز به کسب دانش و مهارت در این زمینه خواهید داشت.

بوتکمپ هوش مصنوعی و پایتون آکادمی همراه اول به شما کمک می‌کند تا به یک متخصص خبره در این زمینه تبدیل شوید. در کلاس‌های آنلاین این دوره، تمام فوت و فن‌های هوش مصنوعی آموزش داده می‌شود و با تعمیم آن‌ها به بازاریابی، می‌توانید به کسب و کارها کمک کنید تا سوددهی خود را دوچندان کنند.

١٣,٨٨٧
طلایی
٨
نقره‌ای
٢٢٩
برنزی
١٤٤
تاریخ
٤ هفته پیش

پاسخ شما