"Market Share" یعنی چی؟
٤ پاسخ
با عرض سلام و ارادت
سهم بازار (Market Share) یکی از بزرگترین شاخصهای موفقیت کسبوکارها است و برای اندازهگیری اثربخشی تلاشهای فروش، بازاریابی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. هر چه سهم بیشتری از بازار داشته باشید، سود بیشتری نصیبتان خواهد شد.
تحقیقات نشان میدهد شرکتهایی که سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارند – در مقایسه با بقیه شرکتها – سود بیشتری کسب میکنند. درک اهمیت سهم بازار و تأثیر آن بر تکنیک های فروش و بازاریابی شما بسیار مهم است. وقتی این شاخص را مرتب اندازه بگیرید، هرگونه پسرفت و یا زیان را سریعاً شناسایی میکنید، اینگونه هم در بازار رقابتی امروز دوام میآورد و هم میتوانید رشد کنید.
سهم بازار چیست؟ راهنمای جامع نحوه محاسبه و افزایش سهم بازار + مثالبه روز شده در ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
توسط تیم تولید محتوای دیدار
سهم بازار چیست؟ چه اهمیتی دارد؟ و چرا اصلا باید سهم بازار را اندازه گیری کنیم؟ پاسخ همه سوالاتتان را در این مقاله بخوانید.
کتاب کاریز فروشدانلود رایگان
فهرست مطالب- سهم بازار چیست و چگونه محاسبه میشود؟اهمیت سهم بازارمیزان مناسب سهم بازارافزایش سهم بازارچگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟نقش CRM در افزایش سهم بازار
سهم بازار (Market Share) یکی از بزرگترین شاخصهای موفقیت کسبوکارها است و برای اندازهگیری اثربخشی تلاشهای فروش، بازاریابی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. هر چه سهم بیشتری از بازار داشته باشید، سود بیشتری نصیبتان خواهد شد.
تحقیقات نشان میدهد شرکتهایی که سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارند – در مقایسه با بقیه شرکتها – سود بیشتری کسب میکنند. درک اهمیت سهم بازار و تأثیر آن بر تکنیک های فروش و بازاریابی شما بسیار مهم است. وقتی این شاخص را مرتب اندازه بگیرید، هرگونه پسرفت و یا زیان را سریعاً شناسایی میکنید، اینگونه هم در بازار رقابتی امروز دوام میآورد و هم میتوانید رشد کنید.
سهم بازار چیست و چگونه محاسبه میشود؟به درصد فروش کلی یک شرکت در بازهی زمانی مشخص، سهم بازار (Market Share) میگویند. برای محاسبهی شاخص سهم خودتان از بازار، کافی است میزان فروش خود را بر میزان فروش کلی صنعت (در همان بازهی زمانی) تقسیم کنید. این شاخص بهطورمعمول طی یک دوره زمانی مشخص (معمولاً 3 ماهه، 6 ماهه و یا سالانه) محاسبه میشود.
بهعنوانمثال اگر شرکت A در سال 1399 در کشور ایران 5 میلیارد تومان تلویزیون فروخته باشد و کل فروش تلویزیون در ایران در همان سال 100 میلیارد باشد، سهم شرکت A در بازار تلویزیون کشور ایران در این سال، 5 درصد است.
حالا اگر سهم رقبا از بازار را هم بدانید، میتوانید جایگاهتان در بازار را بسنجید و برای سال بعد برنامهریزی کنید.
علاوه بر محاسبه سهم بازار بر اساس درآمد کل، برخی از شرکتها و صنایع، این شاخص را بر اساس تعداد واحدهای فروخته شده هم محاسبه میکنند. برای محاسبه اینچنینی هم باید:
1. یک دوره مالی را انتخاب کنیدهمانطور که قبلاً هم گفتیم، این شاخص در یک دوره خاص محاسبه میشود. پس اولین قدم این است که دورهی مشخصی را انتخاب کنید.
2. تعداد کل واحدهای فروخته شده شرکت را محاسبه کنیدکل واحدهای فروختهشدهی شرک در دوره مالی مشخصشده را پیدا کنید.
3. تعداد کل واحدهای فروخته شده توسط کل صنعت را محاسبه کنیدوقتی واحدهای فروخته شده خودتان را حساب کردید، باید تعداد کل واحدهای فروخته شده توسط کل بازار را اضافه میکنید. این اطلاعات را باید از کانالهای صنعت خودتان به دست آورید. همه شرکتها موظفاند که این متغیر را در گزارشهای مالی قید کنند.
4. تقسیم کنیددر آخرین مرحله کافی است که تعداد واحدهای فروخته شده شرکت را به واحدهای فروخته شده در صنعت تقسیم و عدد اعشاری حاصله را در 100 ضرب کنید.
بهعنوانمثال اگر شرکت ایرانخودرو سهماهه اول سال 1390، تعداد 560 پژو پرشیا فروخته باشد و کل صنعت خودرو در ایران طی مدتزمان مشابه 8000 دستگاه فروخته باشد، کافی است برای محاسبه سهم بازار ایران خودرو عدد 560 را بر 8000 تقسیم و سپس ضربدر 100 کنید؛ سهم بازار پژو پرشیا در این مدت، 7 درصد خواهد بود.
اهمیت سهم بازاراین شاخص یکی از شناختهشدهترین عوامل اصلی سودآوری تجارتها است. مثلاً شرکتهایی که سهمی بالاتر از ۴۰٪ در بازار داشته باشند، دو برابر بیشتر از شرکتهایی سود میکنند که زیر 10 درصد از بازار را در اختیار دارند. بهعلاوه تخمین زده میشود به ازای هر ۱۰٪ افزایش سهم شرکت در بازار، بازده سرمایهگذاری ۵٪ افزایش بیابد.
سهم بازار (Market Share) به درصدی از کل فروش یک صنعت یا بازار خاص اشاره دارد که توسط یک شرکت خاص به دست میآید. این شاخص نشاندهنده قدرت رقابتی شرکت در بازار و میزان استقبال مشتریان از محصولات یا خدمات آن است.
نرمافزار پخش مویرگی در افزایش سهم بازار بسیار حیاتی است؛ زیرا با بهینهسازی و مدیریت دقیق
پخش مویرگیو فرایند توزیع ، میتواند به شرکتها کمک کند تا کالاهای خود را سریعتر و با هزینه کمتر به دست مشتریان برسانند. نرمافزار پخش مویرگی مانند نرمافزار مبنا، با امکانات پیشرفتهای که ارائه میدهد، باعث افزایش رضایت مشتریان و در نتیجه رشد سهم بازار شرکت میشود.
معنی دقیق "Market Share" یا "سهم بازار" به نسبتی است که یک شرکت یا یک محصول خاص در بازار دارد. این معیار نشان میدهد که چه قدر از کل فروش یا فعالیتهای بازار به شرکت یا محصول مورد نظر تعلق دارد. به طور ریاضی، سهم بازار محاسبه میشود به ازای تقسیم فروش یا حجم فعالیت یک شرکت یا محصول به کل فروش یا حجم فعالیت در بازار. به عبارت دیگر، سهم بازار نشان میدهد که چند درصد از کل بازار توسط یک شرکت یا محصول تامین میشود و نسبت آن به رقبا را نیز مشخص میکند.
سلام
به معنای سهم بازار است.سهم بازار در حقیقت به قسمتی از میزان فروش بازار اطلاق میشود که یکی از شرکتها در ایجاد آن سهم داشته است. به عبارت دیگر مقدار فروشی است که شرکت از کل بازار به دست میآورد.