(Brand Equity) در دنیای بازاریابی
چرا ارزش ویژه برند (Brand Equity) در دنیای بازاریابی بسیار مهم است؟
١ پاسخ
ساخت و توسعه برند از مهمترین کارهایی است که کسبوکار باید به درستی انجام دهد. در عصر حاضر برندسازی یک عامل حیاتی در بقای کسبوکار محسوب میشود. مهمترین هدف کسبوکارهای امروزی،ساخت یک برند قوی و ارزشمند است که توجه مشتریان را جلب میکند و بر تصمیم خرید مشتری تاثیر میگذارد.پس ارزش برند در موفقیت و بقای کسبوکار نقش برجستهای دارد. اینها مهمترین دلایل اهمیت این مفهوم هستند:
وقتی مشتریان به ارزش یک برند پی میبرند و در میان محصولات متنوع آن برند را انتخاب میکنند، پس از گذشت مدتی در صورت احساس رضایت، به برند وفادار میشوند و مشتری دائم آن کسبوکار میشوند. مشتریان وفادار مهمترین عوامل افزایش درآمد محسوب میشوند.
حفظ سهم بازارارزش برند نه تنها بر افزایش درآمد بلکه بر سهم بازار نیز تاثیر میگذارد. وقتی برند خاصی محبوب میشود و مشتریان بسیاری کسب میکند، بازار یک محصول را در دست میگیرد تا حدی که کسبوکارهای دیگر از رقابت با محصولات آن برند خودداری میکنند. همانطور که در مثال پوشک اشاره کردیم برندهای معروفی مثل مای بیبی آنقدر بازار را در دست گرفتند که کسبوکارهای کوچکتر سراغ تولید پوشک و رقابت با مای بیبی نخواهند رفت. در نتیجه سهم برند از بازار حفظ خواهد شد.
ایجاد وفاداری به برندمشتریان وفادار کلید موفقیت کسبوکار در دراز مدت محسوب میشوند. به احتمال 50% مشتریان وفادار محصولات جدید برند محبوبشان را امتحان میکنند و 31% بیشتر از مشتریان جدید برای خرید از برند محبوب هزینه میکنند (منبع). با تعیین ارزش برند، میتوانید اعتماد مشتری را جلب کنید. و اعتماد مشتری به افزایش نرخ حفظ مشتری و ارزش طول عمر مشتری منجر میشود.
حفظ کارکنان حرفهایعلاوه بر مشتریان، کارمندان نیز ترجیح میدهند در شرکتی کار کنند که با ارزشهای آنان همسو باشد. مطالعات متعدد نشان میدهد که همسویی ارزشهای شرکت با ارزشهای کارمندان، در مشارکت کارمندان و نگهداشت نیروهای حرفهای در سازمان تاثیر بسزایی دارد. کارکنان دوست دارند در کنار تیمهایی کار کنند که با هم رشد میکنند و به کارشان افتخار میکنند.
ایجاد مزیت رقابتیدر فضای تجاری امروز که به سرعت در حال تغییر و تحول است، توانایی تصمیمگیری سریع مشتریان یک مزیت رقابتی محسوب میشود. از طریق استراتژیهای بازاریابی میتوان ارزش های برند را به مشتریان معرفی کرد. وقتی مشتری با برند احساس نزدیکی میکند، برند را به سایر رقبا ترجیح خواهد داد.