فرق انفلونسر با بلاگر
فرق انفلونسر با بلاگر
در دنیای شبکه های مجازی امروزی چیه ؟
٢ پاسخ
بلاگر به شخصی گفته میشود که در یک حوزۀ خاص مهارت داشته و در حال یاد دادن آن به مخاطبین خود است. البته اگر فرایند تولید محتوای او ویدیو محور باشد، از او با عنوان ولاگر نیز یاد میشود. به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که در حوزۀ گردشگری مهارت دارد و در حال معرفی مکانهای تفریحی و جذاب به فالوورهای خود در اینستاگرام میباشد. به همین جهت میتوان گفت که یک بلاگر واقعی دائم در حال یادگیری و یاد دادن است؛ چرا که مردم به واسطه دانشی که به آنها ارائه میشود او را دنبال میکنند.
کلمه Influencer در زبان فارسی به معنی «تأثیرگذار» است و به طور کلی به کسی گفته میشود که قدرت تأثیرگذاری بر نظر دیگران و هدایت افکار آنها را بر عهده دارد. همچنین اینفلوئنسرها از شبکههای اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، یوتیوب برای ایجاد انگیزه در طرفداران خود به منظور خرید محصولات نیز استفاده میکنند. حال برای درک بهتر تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر، آنها را در چند دستهبندی میتوان مقایسه کرد.
۱- محتوا
مهمترین نکته در بلاگر شدن، داشتن یک ویژگی منحصربهفرد و پایدار است. این ویژگی از تخصص میآید. به عنوان مثال کسی که در حوزۀ آموزش زبان انگلیسی در فضای اینستاگرام و یوتیوب تولید محتوا میکند، یک بلاگر زبان انگلیسی نامیده میشود. مانند یاسمن اسماعیلی که توانسته است از طریق پیج اینستاگرامش محتوای رایگان و مفید برای کسانی که به این حوزه علاقه دارند تولید کند. به طور کلی یک بلاگر، محتوای ارزشمند و آموزنده تولید میکند به شکلی که فالوورهای آنها در اینستاگرام و یوتیوب میتوانند به واسطۀ محتوا و دانش او مشکل خود را در آن موضوع خاص حل کنند. نوع این محتواها میتواند عکس یا ویدئو باشد. البته نوعی از بلاگری هم داریم که مربوط به سبک زندگی و اتفاقات روزمره است که روزانه زندگی خودش را در اینستاگرام در معرض دید عموم قرار میدهد.
برویم سراغ دوستان اینفلوئنسر. این افراد به خاطر اعتبار و محبوبیتی که بین مردم دارند در تبلیغات و کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ شرکت کرده و تأثیر بسزایی در موفقیت آن کمپین دارند و از طریق رسانههایی که در اختیارشان است سعی میکنند محصولات و خدمات شرکتهایی را که با آنها همکاری میکنند به فروش برساند. اینفلوئنسرها معمولاً در تبلیغات ویدئویی که ممکن است در فضای مجازی یا حتی صدا و سیما پخش شود نیز شرکت میکنند. مانند تبلیغات سس بیژن که از امین حیایی به عنوان یک اینفلوئنسر برای جذب و اعتمادی سازی مخاطب استفاده کرده است.
۲- طرز تفکر
بلاگرها عموماً افرادی هستند که قبل از تبدیل شدن به بلاگر، آدمهای معروفی نبودهاند. آنها بهواسطۀ تولید محتوایی که در حوزه تخصصی خود انجام میدهند، بین مردم شناخته شدهاند. به عنوان مثال صدف بیوتی که با نشان دادن انواع آرایشها و تولید محتوا به نفر اول این حوزه تبدیل شده است.
ولی اینفلوئنسرها عموماً افرادی هستند که قبل از ورود به اینستاگرام یا فضای مجازی اشخاص شناخته شدهتر بودهاند. مانند بازیگرها، ورزشکاران و… . مهمترین ویژگیای که برای اشخاص تأثیرگذار و اینفلوئنسرها میتوان برشمرد، توانایی آنها در تأثیرگذاری بر تصمیمهای مرتبط با خرید دیگران است. به همین خاطر با برندها و شرکتهای بزرگ همکاری میکنند.
اینفلوئنسرها بهطور کلی به چند دسته تقسیم میشوند: افراد مشهور (سلبریتیها) مانند هنرمندانی که سالها در زمینۀ سینما فعالیت کردهاند. مانند پرویز پرستویی، رامبد جوان، مهران مدیری و… . همچنین ورزشکاران محبوب و صاحبنظر مانند علی دایی، علی کریمی و…. این افراد مشهور را به این دلیل اینفلوئنسر مینامیم زیرا در دنیای واقعی و هم در دنیا مجازی بیشترین دنبالکننده را در شبکههای اجتماعی دارند و تأثیرگذاری صحبتهای آنها در بین جامعه بسیار زیاد است.
۳- قدرت نفوذ بلاگر و اینفلوئنسر
بلاگر کسی است که در زمینۀ خاصی حرفی برای گفتن دارد، بلاگرها اغلب افرادی هستند که ارتباط خیلی خوبی با مردم دارند. یک بلاگر واقعی میداند که قدرت او به واسطۀ توجه مردم افزایش پیدا میکند، لذا همواره تلاش میکند که رضایت طرفداران خود را جلب کند تا مردم بیشتر به او اعتماد کنند. به همین دلیل اکثر بلاگرها اگر قرار باشد محصول برند خاصی را تبلیغ کنند، به صورت شفاف به نقد و بررسی نقاط ضعف و قوت آن میپردازند و هیچ گاه در تبلیغات بزرگنمایی نمیکنند.
اینجا تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر بیشتر مشخص میشود. زیرا یک اینفلوئنسر در اینستاگرام میتواند یک بازیگر مشهور یا یک خواننده مطرح یا یک طنزپرداز پرمخاطب باشد. به همین دلیل کمتر به محتوای تبلیغی که انجام میدهد توجه میکند. دقت داشته باشید که اینفلوئنسرها قبل از به وجود آمدن شبکههای اجتماعی هم وجود داشتهاند. برندهای میدانند مردم به واسطه محبوبیت و اعتمادی که به اینفلوئنسرها دارند، میتوانند روی معرفی محصول یا خدماتشان تأثیر گذار باشد. به عنوان مثال محمد گلزار در تبلیغ ویدئویی آبمیوه سان استار شرکت کرده است. ولی یک بلاگر به سختی و با تولید محتوای مفید توانسته به این جایگاه کنونیاش برسد، به همین خاطر در این شرایط دست به عصا تر قدم برمیدارد.
۴- انگیزهٔ بلاگر و اینفلوئنسر
یک فرد بلاگر معمولاً در زمینهای بلاگری میکند که به آن علاقه و اشتیاق دارد. به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که عاشق طبیعت و سفر است. او سالها در هر موقعیتی که پیش میآمده به مکانهای دیدنی و زیبا سفر کرده است. حال با ظهور شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام قصد دارد مکانهای دیدنی که میرود را با بقیه به اشتراک بگذارد. معمولاً انگیزۀ این افراد صرفاً دادن اطلاعات به دیگران است و قصد کسب درآمد از این بستر را ندارند.
ولی معمولاً یک فرد اینفلوئنسر که فالوورهای بسیار زیادی نیز دارد و بین مردم خیلی شناخته شدهتر است انگیزههای مالی بسیار بیشتری دارد. به همین جهت اینفلوئنسری را بهعنوان شغلی که از آن کسب درآمد میکند انتخاب کرده است. تبلیغات زیادی میگیرند که در پیجشان بهعنوان پست یا استوری منتشر میکنند. به عنوان مثال ابوطالب حسینی که در خندوانه مشغول به فعالیت است برای پیج خود تبلیغ میگیرد و خودش آن کسبوکارها را در استوری پیجش معرفی میکند.
* باز نشر از سایت: 👇
سلام
خلاصه اینکه، گاهی یه نفر هم میتونه اینفلوئنسر باشه و هم یک بلاگر.
اما تفاوتهایی هم هست؛ اینفلوئنسر همانطور که از اسمش پیداست یک چهره تأثیر گذار هستش که معمولا با برندها و اسپانسرها همکاری میکنه و از پلتفرمهای مختلف استفاده میکنه برای تأثیر گذاری بر مخاطب به وسیله یکی دو جمله، عکس، ویدئو و غیره.
اما بلاگر در واقع یک نویسنده هستش که معمولا هم کار اصلیش روی یه سایت مثل ووردپرس، هستش و محتوا تولید میکنه و درباره چیزی مطلب حرفه ای مینویسه گرچه در نوشته اش ممکنه از تصویر و ویدئو هم استفاده کنه اما معمولا کار اصلیش نوشتای و متن هستش؛ ضمنا مطالبی که مینویسه عمیقتر و بیشتر از چیزیه که ممکنه یه اینفلوئنسر بنویسه.