پرسش خود را بپرسید

"Certificate of Origin" چه مدرکی است؟

تاریخ
٢ روز پیش
بازدید
١٥

 "Certificate of Origin" 

چه مدرکی است و چه اطلاعاتی در مورد منشأ کالاها ارائه می‌دهد؟

١,٣٤٦
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٤٤

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

Certificate of Origin یا همان گواهی مبدأ یک مدرک ضروری در صادرات و واردات کالاست. وقتی کالایی را به کشور وارد و یا آن را به خارج از کشور صادر می‌کنید، باید گواهی مبدأ داشته باشید. این گواهی، همان‌طور که از نامش پیداست، مبدأ و منشأ کالا را نشان می‌دهد. 

گواهی مبدأ اصالت کالا را ثابت می‌کند و همچنین نشان می‌دهد که کالا از یک مبدأ مشخص و به همراه مجوز آمده است و قاچاق نیست. برای اینکه بتوانید به‌راحتی کالای موردنظر خود را به کشور بیاورید، باید برای آن گواهی مبدأ بگیرید. دریافت گواهی مبدأ هم فقط از اتاق بازرگانی امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید که برای حمل و نقل کالا در داخل کشور و بین شهرهای مختلف، به گواهی مبدأ نیاز نیست. 
معرفی انواع گواهی مبدأ  

گواهی مبدأ براساس کاربردها و هدف صادرشدن به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه انواع مختلف این سند را به شما معرفی می‌کنیم تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید: 

  • گواهی مبدأ ترجیحی 
  • گواهی مبدأ غیرترجیحی 

گواهی مبدأ ترجیحی

گواهی مبدأ ترجیحی یکی از بهترین انواع گواهی مبدأ است که در راستای کمک به تجار و اقتصاد کشورهای در‌حال‌توسعه طراحی شده است. با داشتن این نوع گواهی مبدأ شما می‌توانید از کمک‌های مالی و تسهیلات تجاری، طبق قرارداد خود استفاده کنید. تخفیفات گمرکی، نرخ‌های کمتر، وام و… می‌توانند جزئی از این کمک‌ها و مشوق‌های تجاری باشند. برای واردات و صادرات کالاهایی که کشورها به آن‌ها نیاز دارند، معمولاً می‌توان گواهی مبدأ از نوع ترجیحی دریافت کرد. از مزایای این نوع گواهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • تخفیفات گمرکی: یکی از خوبی‌های گواهی ترجیحی این است که می‌تواند هزینه‌های گمرکی را کاهش دهد. اگر کالایی که وارد می‌کنید جزو کالاهای ضروری باشد و یا شرایط خاصی داشته باشد، می‌توانید در فرایند ترخیص آن از گمرک، هزینه‌ها را کاهش دهید. این هزینه‌ها شامل مالیات، هزینه ترخیص و… می‌شوند. 
  • نرخ‌های کمتر: برخی کالاها در دسته کالاهایی قرار می‌گیرند که نرخ‌های کمتر یا ترجیحی دارند. اگر گواهی ترجیحی بگیرید و این کالاها را وارد کنید، می‌توانید قیمت آن‌ها را خودتان تعیین کنید و با نرخ‌های ترجیحی، آن‌ها را به فروش برسانید. به این ترتیب می‌توانید در بازار رقابت بمانید و سود بیشتری ببرید.  
  • وام: برخی قراردادهای تجاری که به گواهی مبدأ منجر می‌شوند، امکان دریافت وام دارند. اگر در قرارداد شما هم این شرایط ویژه وجود داشته باشد، می‌توانید از تسهیلات مالی مانند وام و… بهره‌مند شوید. به این ترتیب، خیلی راحت‌تر می‌توانید فعالیت تجاری خود را دنبال کنید. 
  • گواهی مبدأ غیرترجیحی

گواهی مبدأ غیرترجیحی هم مانند سایر انواع گواهی مبدأ نشان‌دهنده اصالت و کشور تولیدکننده کالاست. تفاوت این گواهی با گواهی ترجیحی این است که دیگر تخفیف و تسهیلات گمرکی و مالی را به شما ارائه نمی‌دهد.  

از نوع غیرترجیحی گواهی مبدأ برای پیگیری پرونده‌ها در گمرک و تشخیص اصالت کالاها استفاده می‌شود. گواهی غیرترجیحی نشان می‌دهد که کالا از کجا آمده و تولیدکنندگان آن چه کسانی بوده‌اند.  

مسئولان گمرکی و خریداران کالاها و درمجموع مقامات کشوری با این گواهی متوجه می‌شوند که کالا با قوانین و شرایط واردات و صادرات کشور همخوانی دارد. یک‌سری اطلاعات در گواهی مبدأ غیرترجیحی قید می‌شوند که شامل موارد زیر هستند: 

  • منشأ کالا: این گواهی نشان می‌دهد کالای موردنظر از کجا آمده و منشأ آن کجاست. این مورد ثابت می‌کند که کالا قانونی است و شک و شبهه‌ای درمورد قاچاق‌بودن یا غیراصل‌بودن آن وجود ندارد. 
  • ویژگی‌های کالا: مشخصات و ویژگی‌های کالا مانند جنس، نوع، نام، وزن، شماره شناسایی و… هم در گواهی مبدأ غیرترجیحی قید می‌شوند. به این ترتیب، شناسایی کالا برای مسئولان راحت‌تر می‌شود و در روند صدور مجوز و ترخیص کالا و… هم مشکلی برای شما پیش نمی‌آید.  
  • اطلاعات فرستنده یا صادرکننده کالا: یکی دیگر از اطلاعات مهمی که در گواهی غیرترجیحی ذکر می‌شود، اطلاعات مربوط به فرستنده کالاست. نام، شماره‌تلفن، آدرس و… ازجمله اطلاعات مهمی هستند که باید در این گواهی قید شوند. اگر نیاز باشد که مسئولان گمرک با صادرکننده کالا تماس بگیرند، می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند. 

نحوه دریافت گواهی مبدأ 

در هر کشوری اتاق بازرگانی مسئول صدور گواهی مبدأ است؛ یعنی افرادی که به این گواهی نیاز دارند باید به این نهاد درخواست دهند. البته اگر از شرکت‌های حمل و نقل در فرایند جابه‌جایی محموله‌های خود کمک بگیرید، این کار را نیز برای شما انجام می‌دهند. 

جالب است بدانید که گواهی مبدأ هیچ‌وقت منقضی نمی‌شود و اعتبار آن نامحدود است. برای دریافت گواهی مبدأ باید مدارک زیر را آماده کنید و آن‌ها را به شرکت حمل و نقل یا اتاق بازرگانی تحویل دهید: 

  • اثبات قانونی‌بودن کالا  
  • اثبات هویت و منشأ کالا (کشور تولیدکننده کالا) 

این مدرک اعتبار نامحدود دارد، امام ممکن است بنا به دلایل مختلف، مسئولان گمرک و ادارات مربوطه از شما بخواهند که دوباره برای دریافت گواهی مبدأ درخواست دهید. 

* باز نشر از سایت: 👇

https://tavfreight.com/news/what-is-the-certificate-of-origin-in-transportation

٣٢,٩٤٢
طلایی
٤٢
نقره‌ای
٧٨٢
برنزی
٢٢٦
تاریخ
٢ روز پیش

پاسخ شما