پرسش خود را بپرسید

اختلال خواب و بیداری (Sleep-Wake Disorders) جدید چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه می‌توان آن‌ها را به‌طور مؤثر درمان کرد؟

تاریخ
٤ هفته پیش
بازدید
٣٧

 اختلال خواب و بیداری (Sleep-Wake Disorders) جدید

 چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه می‌توان آن‌ها را به‌طور مؤثر درمان کرد؟

٢,٨٠٨
طلایی
٠
نقره‌ای
٢
برنزی
١٥١

٣ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

اختلالات خواب و بیداری (Sleep-Wake Disorders) شامل مجموعه‌ای از مشکلات هستند که بر کیفیت و کمیت خواب تأثیر می‌گذارند و می‌توانند به طور جدی بر سلامت جسمی و روانی فرد تأثیر بگذارند. برخی از ویژگی‌ها و روش‌های درمانی جدید برای این اختلالات عبارتند از:

ویژگی‌های جدید اختلالات خواب و بیداری

  1. بی‌خوابی (Insomnia): ناتوانی در به خواب رفتن یا خواب ماندن. این اختلال می‌تواند ناشی از استرس، اضطراب، یا عوامل محیطی باشد.
  2. نارکولپسی (Narcolepsy): خواب‌آلودگی شدید و غیرقابل کنترل در طول روز که به دلیل اختلال در مکانیسم مغزی کنترل خواب و بیداری رخ می‌دهد.
  3. آپنه خواب (Sleep Apnea): وقفه‌های مکرر در تنفس در طول خواب که می‌تواند منجر به خستگی روزانه و مشکلات قلبی شود.
  4. سندرم پاهای بی‌قرار (Restless Legs Syndrome): احساس ناخوشایند و نیاز به حرکت دادن پاها در هنگام خواب که می‌تواند خواب را مختل کند.

روش‌های مؤثر درمان

  1. تغییرات سبک زندگی:
  2. درمان‌های دارویی:
  3. درمان‌های رفتاری و شناختی:
  4. درمان‌های تخصصی:
٣٤,٢٣٢
طلایی
٣٠
نقره‌ای
٤٤٧
برنزی
١١١
تاریخ
٤ هفته پیش
٣٣,٨٨٠
طلایی
٤٣
نقره‌ای
٧٩٦
برنزی
٢٣١
تاریخ
٤ هفته پیش

اختلالات خواب گروهی از بیماری ‌ها هستند که توانایی فرد برای خوابیدن به طور منظم را تحت تاثیر قرار می‌ دهند. شیوع این اختلالات، چه به سبب بیماری زمینه ‌ای و چه به سبب اضطراب بیش از حد، در دنیا در حال افزایش است. در واقع، بیش از 75 درصد انسان هایی که بین 20 تا 59 سال داشتند اختلالات خواب به طور نسبتا منظم را گزارش می ‌کنند.

بیشتر افراد، گهگاه مشکلات خواب را به سبب اضطراب، برنامه‌ های سخت روزانه و دیگر تاثیرات بیرونی تجربه می‌ کنند. با این وجود، زمانی که این مشکلات شروع به رخ دادن به طور منظم کنند و با زندگی روزمره تداخل کنند، ممکن است وجود یک اختلال خواب را نشان دهند.

بسته به نوع اختلال خواب، افراد ممکن است در به خواب رفتن مشکل داشته و در طول روز احساس خستگی شدید کنند. کمبود خواب می ‌تواند اثر منفی بر انرژی، خلق، تمرکز و سلامت عمومی داشته باشد.

بیشتر بدانید: بی خوابی را چگونه کنترل کنیم؟ 5 تکنیک برای رفع بی خوابی

در برخی موارد، اختلالات خواب می ‌تواند علامت یک مشکل پزشکی یا بیماری روانی دیگر باشد. این مشکلات خواب ممکن است در نهایت با درمان علت زمینه ‌ای از بین بروند. زمانی‌که اختلالات خواب توسط بیماری دیگری ایجاد نشده باشند، از نظر روانشناسان و روانپزشکان درمان به طور معمول شامل ترکیبی از درمان‌ های دارویی و تغییرات سبک زندگی است.

دریافت تشخیص و درمان به محض مشکوک شدن به وجود اختلال خواب، حائز اهمیت است. اثرات منفی اختلالات خواب در صورت درمان نشدن، می‌ تواند منجر به عواقب بیشتری برای سلامت فرد شود. این اختلالات هم‌چنین می ‌توانند عملکرد شما در محل کار را تحت تاثیر قرار داده، باعث ایجاد تنش در روابط شخصی شده و توانایی شما برای انجام کار های روزمره را مختل کند.

مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان روانشناسی

دریافت نوبت

علائم اختلالات خواب چیست؟

علائم می ‌توانند بسته به شدت و نوع اختلال خواب، تفاوت داشته باشند. هم‌چنین، ممکن است درصورت ناشی شدن اختلال خواب از یک بیماری دیگر، علائم متفاوتی بروز کند. با این وجود، علائم عمومی اختلالات خواب شامل موارد زیر است:

  • مشکل در به خواب رفتن یا در خواب ماندن
  • خستگی در طول روز
  • اشتیاق زیاد به چرت زدن در طول روز
  • تحریک ‌پذیری یا اضطراب
  • فقدان تمرکز
  • افسردگی

بیشتر بدانید: احساس بیداری در خواب چیست؟

بی خوابی صرفاً به معنی کم خوابیدن یا دیر به خواب رفتن نیست.

چه چیزی سبب اختلالات خواب می ‌شود؟

شرایط، بیماری ‌ها و اختلالات بسیاری می‌ توانند سبب مشکلات خواب شوند. در بسیاری از موارد، اختلالات خواب در نتیجه‌ ی یک مشکل زمینه ‌ای سلامت ایجاد می ‌شوند.

آلرژی ‌ها و مشکلات تنفسی

آلرژی، سرماخوردگی و عفونت ‌های سیستم تنفسی فوقانی می ‌توانند تنفس را در هنگام شب چالش برانگیز کنند. ناتوانی در تنفس از طریق بینی نیز می‌ تواند باعث دشواری ‌های خواب شود.

بیشتر بدانید: چگونه بهتر بخوابیم؟

ادرار مکرر شبانه

ادرار مکرر شبانه ممکن است با وادار کردن شما به بیدار شدن در طول شب، خواب شما را مختل کند. عدم تعادل هورمون‌ ها و بیماری ‌های مجاری ادراری ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد. (اگر ادرار مکرر شما همراه با درد یا خونریزی است، فورا با پزشک تماس بگیرید.)

درد مزمن

درد مزمن می ‌تواند به خواب رفتن را دشوار سازد. درد حتی ممکن است بعد از به خواب رفتنتان، شما را بیدار کند. برخی از رایج‌ ترین دلایل درد مزمن شامل موارد زیر است:

  • آرتروز
  • سندروم خستگی مزمن
  • فیبرومیالژی
  • بیماری التهابی روده
  • سردرد های مزمن
  • کمردرد مداوم

در برخی موارد، درد مزمن ممکن است حتی توسط اختلالات خواب، تشدید شود. برای مثال، پزشکان بر این باورند که ابتلا به فیبرومیالژی ممکن است با مشکلات خواب در ارتباط باشد.

بیشتر بدانید: ساعت 3 شد، چرا خوابم نمیبره پس!؟

اضطراب و تشویش

اضطراب و تشویش اغلب اثر منفی بر روی کیفیت خواب دارند. خوابیدن یا در خواب ماندن می ‌تواند برای شما مشکل شود. کابوس ‌ها، حرف زدن یا راه رفتن در هنگام خواب نیز ممکن است خواب شما را مختل کند.

مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان روانشناسی

دریافت نوبت

انواع مختلف اختلالات خواب شامل چه مواردی است؟

انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارد. برخی ممکن است به سبب یک بیماری زمینه ‌ای ایجاد شده باشند.

بیشتر بدانید:بهترین دارو برای بی خوابی شبانه

بی‌خوابی

بی‌خوابی، به ناتوانی در به خواب رفتن یا در خواب ماندن اشاره می‌ کند. این اختلال می‌ تواند به سبب پرواز زدگی، اضطراب و تشویش، هورمون ‌ها یا مشکلات گوارشی ایجاد شود. هم‌چنین، بی ‌خوابی ممکن است علامت بیماری دیگری باشد. بی‌ خوابی می ‌تواند برای سلامت عمومی شما و کیفیت زندگیتان، به سبب ایجاد موارد زیر، مشکل‌آفرین باشد:

  • افسردگی
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیری
  • افزایش وزن
  • مختل شدن عملکرد در محیط کار یا مدرسه

متاسفانه، بی ‌خوابی در دنیا بسیار شایع است. تقریبا 50 درصد بالغین حداقل یک بار در طول زندگی خود این اختلال را تجربه کرده ‌اند. بی‌ خوابی، شایع ‌ترین اختلال خواب در بین زنان و بالغین در سن ‌های بالاتر است.

بی ‌خوابی معمولا در یکی از انواع زیر طبقه ‌بندی می ‌شود:

  • مزمن، که در آن بی ‌خوابی به طور مزمن برای حداقل یک ماه رخ دهد
  • متناوب، که در آن بی ‌خوابی به طور دوره ‌ای رخ می ‌دهد
  • گذرا، که در آن بی ‌خوابی هربار برای تنها چند شب رخ می ‌دهد

همچنین با مراجعه به مقاله علت بی خوابی شبانه می‌توانید خواب خود را بهبود ببخشید.

آپنه‌ یا وقفه‌ ی تنفسی در هنگام خواب

آپنه‌ ی خواب به صورت وقفه در تنفس در طول خواب تعریف می ‌شود. این اختلال یک بیماری جدی است که باعث ورود مقادیر کم ‌تر اکسیژن به بدن می ‌شود. هم ‌چنین، آپنه می‌ تواند شما را در طول شب از خواب بیدار کند.

خواب‌ پریشی

خواب ‌پریشی دسته ‌ای از اختلالات خواب است که باعث حرکات و رفتار های غیر عادی در طول خواب می‌ شود. این رفتار ها، شامل موارد زیر است:

  • خواب‌ گردی یا راه رفتن در هنگام خواب
  • حرف زدن در هنگام خواب
  • ناله کردن
  • کابوس دیدن
  • شب ادراری
  • دندان ‌قروچه یا فشردن فک‌ ها روی هم

بیشتر بدانید: بی خوابی نشانه چه بیماری است؟

سندروم پای بی ‌قرار

سندروم پای بی ‌قرار (RLS: Restless Leg Syndrome) یک نیاز مقاومت ناپذیر به تکان دادن پا هاست. این اشتیاق گاهی همراه با یک احساس مور مور شدن در پا هاست. با این‌که این علائم ممکن است در طول روز نیز اتفاق بیافتند، شیوع آن‌ ها در شب بیشتر است. RLS اغلب وابسته به بیماری‌ های خاص، مانند ADHD یا پارکینسون است ولی علت دقیق آن همواره مشخص نیست.

نارکولپسی یا حمله‌ ی خواب

نارکولپسی به صورت حمله ‌های خواب که در طول روز اتفاق می ‌افتند، تعریف می ‌شود. این به این معناست که شما به طور ناگهانی و بدون هیچ هشدار قبلی، احساس خستگی شدید کرده و به خواب می ‌روید. این اختلال می ‌تواند باعث فلج خواب نیز شود که در آن شما بلافاصله بعد از بیدار شدن، از نظر فیزیکی قادر به حرکت نخواهید بود. گرچه، نارکولپسی ممکن است به تنهایی رخ دهد، وابسته به اختلالات نورولوژیک به‌خصوص مانند مولتیپل اسکلروزیس نیز می ‌تواند باشد.(سایت درمانکده)

١٣,٤٣٧
طلایی
١٠
نقره‌ای
١٨٣
برنزی
٧٣
تاریخ
٤ هفته پیش

پاسخ شما

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.