پرسش خود را بپرسید

سوالات یهویی ، فی الساعه

تاریخ
١ ماه پیش
بازدید
١١٨

آیا ابلیس از عقل بهره ای برده است ؟ 

٢,٨٨١
طلایی
٢
نقره‌ای
٥٧
برنزی
٢٤

٤ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

در متون دینی و اسلامی، ابلیس به عنوان یکی از جنیان معرفی شده است که از فرمان خداوند سرپیچی کرد و به حضرت آدم سجده نکرد. این نافرمانی باعث شد که از درگاه خدا رانده شود و مستحق عذاب و لعن گردد.

در مورد بهره‌مندی ابلیس از عقل، باید گفت که او به عنوان موجودی با قدرت تفکر و تصمیم‌گیری معرفی شده است. او توانست تصمیم بگیرد که از فرمان خداوند سرپیچی کند و به همین دلیل از درگاه الهی رانده شد. بنابراین، می‌توان گفت که ابلیس از عقل بهره‌مند بوده است، اما از این عقل در جهت نافرمانی و سرپیچی استفاده کرده است.

٣٢,٦٦٤
طلایی
٢٩
نقره‌ای
٤١٥
برنزی
١٠٧
تاریخ
١ ماه پیش

ممنون از پاسخ شما

-
١ ماه پیش

سلام، عرض احترام،

بله، چرا که نباشد؟ ایشان از عقل سوء استفاده کردند. تفاوت ما با ابلیس در تعلیم و تربیت الهی است.

٠
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٠
تاریخ
١ ماه پیش

جواب یهویی:

از امام صادق(ع) در مورد ابليس سؤال شد كه آيا شيطان از فرشتگان بود؟ حضرت فرمود: «ابليس از جن بود، ولي همراه فرشتگان بود؛ آن چنان كه آن‌ها فكر مي‌كردند از جنس آنان است؛ اما خدا مي دانست كه از آن‌ها نيست». پس در حقيقت ابليس همواره جن بود نه فرشته، و جنيان هم مثل آدميان موجود مختار و مكلف اند و در نتيجه شيطان از روي اراده و اختيار از سجده كردن امتناع و تمرد كرده است. بديهي است كه اختيار داشتن فرع برخورداري از عقل و شعور و قوه تفكر است و شيطان به خوبي مي دانسته كه منشا خلقت او آتش بوده است. پس نمی‌توان داشتن عقل را برای او نفی کرد.

* باز نشر از سایت: 👇

https://www.pasokhgoo.ir/node/86167

٣٢,٩٥٢
طلایی
٤٢
نقره‌ای
٧٨٢
برنزی
٢٢٦
تاریخ
١ ماه پیش

ممنون از پاسخ شما

-
١ ماه پیش

با سلام

البته، ابلیس و گروه شیاطین از جنّیان هستند. و جن موجودی است مکلّف، دارای عقل  و اختیار

خدا در قرآن جنّیان را هم مورد خطاب قرار داده و مانند انسان به آن‌ها وعده عذاب  و پاداش داده است. اگر عقل نداشتند تکلیف و حسابرسی نداشتند.

اگر ابلیس عقل نداشت چگونه بحث می‌کرد با خدا که من برترم، و بعد: از تو مهلت می‌خواهم... و چنین و چنان؟ چگونه نقشه کشید و آدم را فریب داد؟

٥,٨٨١
طلایی
٦
نقره‌ای
١١٠
برنزی
١٩
تاریخ
١ ماه پیش

ممنون از پاسخ شما

-
١ ماه پیش

پاسخ شما