"Agile" به چه نوع رویکردی در مدیریت پروژه اشاره دارد و چه مزایایی دارد؟
"Agile"
به چه نوع رویکردی در مدیریت پروژه اشاره دارد و چه مزایایی دارد؟
١ پاسخ
رویکرد اجایل (Agile) یک رویکرد برای مدیریت پروژه و توسعهٔ نرمافزار است که به شما کمک میکند ارزشها را سریعتر و با سردرد کمتری به مشتریان خود ارائه کنید.
تعریف اجایل به زبان ساده عبارت است از:
رویکرد یا فلسفه برای مدیریت پروژه که هدف اصلی آن، دستیابی به یک هدف طی چند مرحلهٔ کوچک است.
در این رویکرد، بهجای اینکه روی مدیریت از بالا به پایین، پیروی از یک برنامهٔ تعیینشده و تحویل یکجای پروژه تمرکز کنیم، تحویل سریع، سازگاری با تغییرات و همکاری و تعامل را در اولویت قرار میدهیم.
بهطور کلی، رویکرد چابک برای سرعتبخشیدن به اعمال تغییرات و اصلاح پروژه است تا مشتری در نهایت راضی و خوشحال باشد.
آیا کسی بهتر از خود مشتری میتواند به شما بازخورد دهد؟ خیر! پس دریافت مداوم بازخورد از مشتری و تعامل با او، باعث میشود در نهایت، همهچیز بر وفق مراد دل مشتری و علایق او باشد.
تیمها از روش چابک استفاده میکنند تا بتوانند به تغییرات بازار یا بازخورد مشتریان بهسرعت پاسخ دهند؛ بدون اینکه برنامههای یکسالهشان را به هم بریزند.
در رویکرد اجایل، از تکرار و چرخه برای انجام پروژه استفاده میکنیم: پروژه را به چند بخش تقسیم میکنیم و در هر چرخه، یک بخش را انجام میدهیم تا خروجی خوبی در اختیار مشتری بگذاریم.
«برنامهریزی کافی» و بخشبندی کار به قطعات کوچک و مکرر بهندازهٔ کافی به تیم شما اجازه میدهد که بازخورد را دربارهٔ هر تغییر جمع آوری کرده و آن را با هزینهٔ کم در برنامههای آینده بهبود بخشید.
چرخههای زندگی تکراری یا چابک، شامل چندین تکرار یا گامهای فزاینده به سوی تکمیل یک پروژه هستند. رویکردهای تکراری در پروژهها بهطور مکرر به کار میروند تا سرعت و سازگاری را ترویج دهند؛ چراکه مزیت تکرار این است که میتوانید همان طور که پیش میروید تنظیمات لازم را انجام دهید و بهجای پیروی از یک مسیر خطی، تغییرات را اعمال کنید.
ارزش ها و اصول مانیفست مدیریت چابک در تغییرات سریع و موفقیت در شرایط عدماطمینان و آشفته به ما کمک میکند.
چیزی را امتحان میکنید که فکر میکنید در مواجهه با عدمقطعیت ممکن است کارساز باشد، بازخورد دریافت میکنید و در صورت نیاز تنظیمات و اصلاحات را انجام میدهید.
مدیریت پروژه اجایل از چند جهت با متدولوژی های مدیریت پروژه سنتی متفاوت است:
- رویکرد اجایل انعطافپذیری و بهبود مستمر را نسبت به پیروی از یک برنامهٔ سخت در اولویت قرار میدهد. متدولوژیهای چابک بهگونهای طراحی شدهاند که با نیازها و اولویتهای در حال تغییر، سازگار و پاسخگو باشند.
- بر همکاری بین تیمها، مشتریان و ذینفعان تاکید میکند و ارتباطات باز و شفافیت را در طول چرخهٔ عمر پروژه تشویق میکند.
- مدیریت چابک از یک دورهٔ زمانی کوتاه به نام اسپرینت (sprint)، برای مدیریت و ردیابی پیشرفت پروژه، با بررسی و ارزیابی منظم برای اطمینان از اینکه پروژه در مسیر خود باقی میماند، استفاده میکند. (جلوتر دربارهٔ مفاهیمی مثل اسپرینت صحبت میکنیم)
- روش Agile تلاش و توسعهٔ مداوم بر روی نرم افزاری را که در حال حاضر در حال استفاده کاربران است و میتواند از آنها فیدبک بگیرد و محصول را بهبود بدهد، ترجیح میدهد؛ به جای اینکه منتظر پایان پروژه بماند تا محصول نهایی تحویل داده شود. بهطور کلی، متدولوژیهای اجایل بر تحویل و بهبود مداوم، انعطاف پذیری و مشارکت مشتری تمرکز دارند. در مقابل، روش های سنتی مدیریت پروژه بیشتر بر روی دنبالکردن یک برنامه و توجه به بودجه و برنامهٔ زمانبندی تمرکز دارند.
پس از بررسی سازوکار مدیریت پروژه با رویکرد اجایل، یک نمونهٔ موردی هم بررسی میکنیم تا تفاوت آن با مدلهای سنتی را بهخوبی درک کنید.
۱۲ اصل اجایل
برای داشتن یک فرآیند چابک بهتر است به این ۱۲ اصل توجه داشته باشیم:
- رضایت مشتری: مشتری باید از تحویل سریع محصول راضی باشد
- پذیرابودن تغییرات: حتی در اواخر فرآیند توسعه، باید به نیازهای در حال تغییر توجه کرد
- تحویل پیوستهٔ محصول: باید روی مقیاس زمانی کوتاهتر تمرکز کنید و مطمئن شوید که محصولات بهطور مکرر تحویل داده میشوند
- همکاری و ارتباط: در طول انجام پروژه، لازم است تیم بیزینس و محصول با یکدیگر همکاری کنند؛ همچنین ارتباط و گفتوگو بین اعضای تیم به انتقال دانش بین آنها منجر میشود
- تیم باانگیزه: اعضای تیم باید انگیزه و اعتماد داشته باشند تا پروژه را با موفقیت و بهموقع انجام دهند
- رو در رو (Face-to-face): داشتن تعاملات رو در رو یکی از مؤثرترین اشکال ارتباط است
- کار روی محصول: داشتن خروجی کاری نشانهٔ پیشرفت بهسمت محصول نهایی است
- سرعت ثابت: متدولوژی چابک، توسعه پایدار را ترویج میدهد
- طراحی خوب: باید چابکی را با تمرکز روی طراحی خوب و برتری فنی بهبود بخشید
- سادگی: مدتزمانی که کار انجام نمی شود باید کاهش یابد
- خودسازماندهی: این نوع تیمها، بهترین طرحها، نیازمندیها و معماریها را ارائه میدهند
- فیدبک: اثربخشی و بهرهوری تیم را میتوان با فیدبکدادن منظم دربارهٔ کار آنها بهبود بخشید.
* باز نشر از سایت: 👇