پرسش خود را بپرسید
١٦,٠٠٠ تومان پاداش این پرسش تعلق گرفت به

تشکیل پرونده مالیاتی

تاریخ
٣ ماه پیش
بازدید
١٦٧

سلام دوستان 

وقتی داریم تشکیل پرونده مالیاتی میدیم 

آیا نوع شغل و فعالیت ما روی میزان درصد مالیت ما تاثیری داره ؟

مثلا بین رسته ی فعالیت آموزشی و فعالیت انتشار نرم افزار فرقی هست موقع محاسبه ی مالیات ؟

٤,٥٤١
طلایی
٠
نقره‌ای
٣
برنزی
٢٤٢

٥ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

بله تفاوت دارد :

نرخ مالیات در قانون به گونه ای تعریف شده و در بخشنامه ها و آیین نامه ها و استفساریه ها به گونه های دیگری تعریف شده است . 

در محاسبه ی علی الرأس :

یعنی کل درآمد شما 

منهای معافیت ها و مالیات های پرداخت شده.

ضربدر نرخ سود شما 

= درآمد مشمول مالیات 

و این درآمد مشمول ضربدر نرخ مالیاتی می شود و مبلغ مالیات نهایی شما مشخص میگردد. 

شما در بخش خدماتی نرخ مالیاتی پایینی دارید ولی در محاسبه سود (درآمد مشمول مالیات یا همان مآخذ مالیاتی ) مبالغ بالاتری نسبت به مشاغل دیگر حاصل می شود .

شما در برخی مشاغل بازرگانی نرخ بالایی دارید ولی درآمد مشمول شما مبلغ پایین تری می‌شود.

در بخش تولیدی محاسبه قیمت تمام شده مولفه ی اصلی در تعیین سود و مقدار مالیات است.

این موارد برای اشخاص حقیقی بود.

برای اشخاص حقوقی (و آن دسته از مشاغلی که در قانون نام برده شده) دفاتر و نرم افزارها و اسناد تعیین کننده مالیات نهایی است.

در قانون چیزی گفته شده و در عملکرد سازمان مالیاتی چیز دیگری و روش دیگری عمل می شود .

تاریخ
٣ ماه پیش

سلام قطعا بله

برای هرشغل  اینتا کدی تعریف شده . این اینتاکد(هر واحد اقتصادی در کشور در واقع شناسه ای خاص دارد که توسط سازمان امور مالیاتی مشخص شده است. سازمان مالیات برای هریک از فعالیت های اقتصادی و مشاغل یک کد مالیاتی اختصاص می دهد که اینتاکد نامیده می شود. اینتاکد به شما این امکان را می دهد که تعریف دقیقی از فعالیت های خود برای سازمان مالیات داشته باشید) بسیار مهم است. عامل بعد ارزش منصفانه است.ارزش منصفانه چیست؟

ارزش منصفانه همان قیمت واقعی و منطقی یک کالا یا دارایی است که با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و مالی برآورد می‌شود که ممکن است میزان آن با ارزش بازار اختلاف داشته باشد. به بیان ساده‌تر زمانی که دو شخص برای معامله‌ی یک کالا یا یک دارایی با هم مذاکره می‌کنند، قیمت نهایی و مورد قبول طرفین که در نهایت موجب معامله می‌شود؛ همان ارزش منصفانه طلقی می‌شود.

ارزش منصفانه در مالیات و تفاوت آن با مالیات علی‌الراس

مفهوم کلی ارزش منصفانه را در بالا توضیح دادیم، حال برای درک تفاوت بین این ارزش و علی‌الراس شدن مالیات دفاتر، ابتدا مفهوم علی‌الراس را توضیح می‌دهیم و سپس نکات کلیدی مربوط به تفاوت این دو را عنوان می‌کنیم.

چه زمانی مالیات علی‌الراس به مودی مالیاتی تعلق می‌گیرد؟ طبق ماده ۹۷ مالیات‌های غیر مستقیم که از سوی مراجع عالی تعیین شده است در ۳ حالت این مهم رخ می‌دهد.

  1. در حالتی که حساب سود و زیان واحد تجاری در زمان مقرر شده از سوی سازمان امور مالیاتی صورت نگیرد.
  2. در حالتی که مودی مالیاتی از ارائه‌ی مدارک و دفاتر واحد تجاری به سازمان امور مالیاتی ممانعت کند که در این صورت بسته به اینکه مدارک مدنظر از چه نوعی هستند شرایط متفاوت خواهد بود. اگر مدارک ارائه نشده مربوط به هزینه باشد از پرداخت آن به جز هزینه‌های قابل قبول خودداری می‌شود. اگر مدارک مربوط به درآمد باشد، درآمد مشمول مالیات از طریق علی‌الراس محاسبه می‌شود.
  3. در حالتی که مدارک و اسناد ارائه شده توسط مودی طبق نظر اداره امور مالیاتی غیر قابل رسیدگی باشد.

همانطور که مطالعه نمودید؛ شرایط علی‌الراس شدن مالیات را توضیح دادیم. حالا اگر این شرایط به مودی تعلق بگیرد، مالیات واحد تجاری وی چگونه محاسبه می‌شود؟ براساس قانون اگر مدارک واحد تجاری براساس آیین نامه‌ی مربوط به روش‌های نگهداری مدارک و دفاتر تنظیم نشده باشد یا اینکه طبق شرایط بالا در ارائه‌ی مدارک نقصی وجود داشته باشد، واحد تجاری مورد قبول واقع نمی‌شود و محاسبات مالیات دفاتر براساس معیارها و قوانین مالیاتی شناسایی و مطالبه می‌شود. 

بخشنامه سازمان امور مالیاتی برای ارزش منصفانه

”براساس دستورالعمل نحوه‌ی رسیدگی مالیاتی براساس قوانین جدید، مودی ملزم به ارائه دفاتر و اسناد و مدارک می‌باشد ”

  • 3-1. چنانچه معاملات ابرازی(خرید و فروش کالا و خدمات) صورت گرفته با اشخاصی است که صحت اجزای معامله یا این اشخاص به دلیل وضعیت طرف معامله(شرکت‌های کاغذی، مجهولالمکان و امثالهم) قابل اثبات و تعیین دقیق نباشد، ضمن رعایت مفاد بخشنامه شماره 53/99/200مورخ 15/06/139 بایستی مطابق با موارد ذیل اقدام شود:
  • 1-3-1. در موارد هزینه و خرید؛ در صورت محرز بودن دریافت کالا یا خدمت توسط خریدار، علی رغم اینکه صورتحساب ارائه شده مربوطه اشخاص یاد شده است، بهای هزینه یا خرید به ارزش منصفانه کالا یا خدمت در زمان انجام معامله، به نحوی که پیش از بهای ابرازی نباشد، با رعایت مقررات مبنای قول هزینه یا خرید قرار گرفته و مابه‌التفاوت بهای ابرازی با ارزش منصفانه به عنوان هزینه‌ی غیر قابل قبول تلقی می‌شود.

در موارد فروش؛ می‌بایست بهای فروش به ارزش منصفانه کالا یا خدمت در زمان انجام معامله به نحوی که کمتر از بهای فروش ابرازی نباشد با رعایت مقررات، مبنای فروش قرار گرفته و مابه‌التفاوت(ارزش منصفانه و بهای ابرازی) عینا به میزان فروش و درآمدها اضافه شود.

در یک دسته بندی کلی فعالیت شما در 3دسته تقسیم بندی می شود: تولید/بازرگانی/خدمات       که هریک از عنوان آن مشخص است که منظو ر چیست؟

سپس  بسته به این که  مدارک و مستندات شما قابل رسیدگی باشد یا خیر   ا ز  "نسبت سود فعالیت" و اگر نباشند از "نسبت سود ناویژه" استفاده می گردد.طبیعتا نسبت سود ناویژه  درصد بالاتری دارد. بیاد داشته باشیم که بنا به تصمیم سازمان امورمالیاتی  این نسبت ها تغییر می  یابند.

نسبت سود فعالیت، میزان سود حاصل از فعالیت اقتصادی مودیان به ازای فروش 100 واحد محصول (اعم از کالا و یا خدمات) است. به بیان دیگر، نسبت سود، سودی است که انتظار می‌رود یک فعالیت اقتصادی بر اساس درآمد هم‌صنفانش کسب نماید.

درصد سود ناویژه = سود ناویژه تقسیم بر درآمد فروش خالص. این درصد معیاری برای اندازه گیری سودآوری است. سود ناویژه یا سود ناخالص وقتی به دست میاد که قیمت تمام شده کالای فروش رفته رو از فروش کالا کم کنیم.

پس بله نوع فعالیت شما در   درصد مالیات موثر است.

١٢,١٠٢
طلایی
١٠
نقره‌ای
١٧٩
برنزی
٦٣
تاریخ
١ ماه پیش

مالیات بر اساس درآمد ناخالص است که معافیت های بیمه وسایر کسورات از ان کسر می شود در آمد تا ۳۹ میلیون و۶۰۰ معاف و بالاتر از آن با نرخ۱۵/۲۰/۲۵ در صدمشمول مالیات است در کل مشاغل گروه بندی می شوند .

٨٣,٠٢١
طلایی
١٦
نقره‌ای
١٦٦
برنزی
٣٩٢
تاریخ
٣ ماه پیش

بله، نوع شغل و فعالیت شما در ایران می تواند تاثیر قابل توجهی بر نرخ مالیات شما داشته باشد. سیستم مالیاتی ایران بر اساس رشته فعالیت و میزان درآمد افراد یا کسب و کارها طبقه بندی می شود.

در اینجا چند نمونه از رسته های فعالیت و نرخ های مالیاتی مربوط به آنها آورده شده است:
  • فعالیت های آموزشی:
    • حقیقی: 15 تا 35 درصد
    • حقوقی: 25 درصد
  • فعالیت های انتشار نرم افزار:
    • حقیقی: 15 تا 35 درصد
    • حقوقی: 25 درصد

- سیستم دقیقتر تعیین مالیات برای اشخاص حقیقی در این دو رسته، بدین صورت هست:

  • فعالیت های آموزشی: نرخ مالیات برای فعالیت های آموزشی اشخاص حقیقی بین 15 تا 35 درصد است. این نرخ به میزان درآمد سالانه شما بستگی دارد.

    • درآمد سالانه تا 200 میلیون تومان: 15 درصد
    • درآمد سالانه 200 تا 500 میلیون تومان: 20 درصد
    • درآمد سالانه 500 تا 1 میلیارد تومان: 25 درصد
    • درآمد سالانه 1 تا 2.5 میلیارد تومان: 30 درصد
    • درآمد سالانه بیش از 2.5 میلیارد تومان: 35 درصد
  • فعالیت های انتشار نرم افزار: نرخ مالیات برای فعالیت های انتشار نرم افزار اشخاص حقیقی بین 15 تا 35 درصد است. این نرخ نیز به میزان درآمد سالانه شما بستگی دارد.
    • درآمد سالانه تا 200 میلیون تومان: 15 درصد
    • درآمد سالانه 200 تا 500 میلیون تومان: 20 درصد
    • درآمد سالانه 500 تا 1 میلیارد تومان: 25 درصد
    • درآمد سالانه 1 تا 2.5 میلیارد تومان: 30 درصد
    • درآمد سالانه بیش از 2.5 میلیارد تومان: 35 درصد
٧٥,٧٠٨
طلایی
١١٥
نقره‌ای
٧٨٦
برنزی
١,٠٢٦
تاریخ
٣ ماه پیش

سلام بله، فعالیت های آموزشی معاف از مالیات هستند و فعالیت های اشخاص حقیقی هم ضریب مالیاتی ان بستگی به فعالیت دارند

٣٠
طلایی
٠
نقره‌ای
١
برنزی
٠
تاریخ
٣ ماه پیش

پاسخ شما