پرسش خود را بپرسید

شاخص های درآمد سرانه افراد جامعه

تاریخ
٢ هفته پیش
بازدید
٢٥

شاخص های درآمد سرانه افراد جامعه 

چگونه به دست می آید ؟مثال بزنید؟

١,٣١٩
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٥١

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

شاخص درآمد سرانه افراد جامعه نشاندهنده میانگین درآمد هر فرد در یک کشور یا منطقه است و برای محاسبه آن از فرمول زیر استفاده میشود:

  $$ درآمد \ سرانه = \frac{تولید \ ناخالص \ داخلی \ (GDP)}{جمعیت} $$

  برای مثال، اگر تولید ناخالص داخلی یک کشور ۲ تریلیون دلار باشد و جمعیت آن ۵۰ میلیون نفر باشد، درآمد سرانه به این صورت محاسبه میشود:

  $$ درآمد \ سرانه = \frac{2,000,000,000,000}{50,000,000} = 40,000 \ دلار $$  

این شاخص به عنوان یک معیار برای ارزیابی سطح رفاه و توانگری اقتصادی افراد در یک جامعه به کار میرود. هرچه این عدد بیشتر باشد، نشاندهنده قدرت خرید بالاتر و وضعیت اقتصادی بهتر خانوارها در آن کشور یا منطقه است . با این حال، این شاخص نمیتواند تصویر دقیقی از توزیع درآمد در جامعه ارائه دهد و ممکن است نابرابریهای درآمدی را نشان ندهد.

١٧,٩٤٣
طلایی
٢٣
نقره‌ای
٣٧١
برنزی
١٧١
تاریخ
١ هفته پیش

شاخص درآمد سرانه، معیاری است که برای نشان دادن متوسط درآمد هر فرد در یک جامعه به کار می‌رود. این شاخص از طریق تقسیم تولید ناخالص داخلی (GDP) یک کشور بر جمعیت آن به دست می‌آید.

مراحل محاسبه شاخص درآمد سرانه:
  1. محاسبه تولید ناخالص داخلی (GDP): GDP ارزش کل کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک کشور در یک دوره زمانی خاص (معمولاً یک سال) را نشان می‌دهد. برای محاسبه GDP روش‌های مختلفی وجود دارد.
  2. تقسیم GDP بر جمعیت: پس از محاسبه GDP، آن را بر تعداد کل افراد جامعه در همان دوره زمانی تقسیم می‌کنیم.
مثال:

فرض کنید کشوری با جمعیت 10 میلیون نفر، در یک سال 1000 میلیارد تومان GDP تولید کرده باشد. در این صورت، شاخص درآمد سرانه آن کشور به صورت زیر محاسبه می‌شود:

شاخص درآمد سرانه = 1000 میلیارد تومان / 10 میلیون نفر = 100 میلیون تومان به عبارت دیگر، به طور متوسط هر فرد در این کشور در سال 100 میلیون تومان درآمد داشته است.نکات:
  • شاخص درآمد سرانه، تنها یک معیار کلی از رفاه اقتصادی یک جامعه را نشان می‌دهد و نابرابری در توزیع درآمد را در نظر نمی‌گیرد.
  • کشورهایی با GDP بالا، همیشه شاخص درآمد سرانه بالایی ندارند، اگر جمعیت آنها نیز زیاد باشد.
  • برعکس، کشورهایی با جمعیت کم، ممکن است با وجود GDP پایین، شاخص درآمد سرانه بالایی داشته باشند.
  • علاوه بر GDP، شاخص‌های دیگری مانند شاخص توسعه انسانی (HDI) نیز برای سنجش رفاه اقتصادی و اجتماعی یک جامعه به کار می‌روند.

منابع:https://www.eghtesadnews.com/بخش-اخبار-اقتصادی-67/630317-مقایسه-درآمد-سرانه-هر-ایرانی-در-سال-های-تا-نمودار

٥,٠٧٥
طلایی
٤
نقره‌ای
١٣١
برنزی
٦٤
تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما