رابطه عرضه و تقاضا و قیمت
سلام دوستان
کسی میتونه رابطه عرضه و تقاضا و قیمت رو به زبان ساده توضیح بده ؟
٤ پاسخ
صرفا جهت تکمیل نظرات دوستان.
رابطه بین عرضه و تقاضا چند حالت داره:
1- حالت اول: تقاضا بیشتر از عرضه باشه. در این صورت قیمت بالا میره. مثل قیمت مسکن که سال به سال گرونتر میشه. طی سالهای اخیر تقریبا هیچ مسکنی ساخته نشد یعنی عرضه تقریبا ثابت بود و تغییر محسوسی نکرد، ولی چون جمعیت افزایش پیدا میکرد، تقاضا بالا رفت و لذا مسکن هی گرون و گرونتر شد. البته ثابت بودن عرضه مسکن، صرفا یکی از دلایل گرون شدن مسکن است. مثال خوب دیگه، مثال بازار انحصاری خودرو در ایران است. چرا میتونیم موشک هایپرسونیک بسازیم، چرا میتونیم پهپاد بسازیم، ولی هنوز بعد از چندین دهه، نتونستیم یه خودروی باکیفیت بسازیم؟ تکنولوژی ساخت خودرو خیلی پایین تر از تکنولوژی ساخت پهپاد و موشکه. علت: چون عرضه بشدت پایینه. علت عرضه پایین هم که بخاطر انحصاری بودن بازار خودرو یا به قول معروف، مافیای خودروسازی.
2- حالت دوم: عرضه بیشتر از تقاضا باشه. در این صورت قیمت پایین میاد. مثل وقتی که توی یه شهر، همه برند سراغ پرورش بلدرچین. خب طبیعتا توی اون شهر عرضه بلدرچین و تخم بلدرچین خیلی زیاد میشه و اگه این افراد نتونند محصولاتشون رو به شهرهای دیگه بفروشند، برای اینکه روی دستشون نمونه مجبور میشند با سود بسیار پایین محصولات رو بفروشند. لذا قیمت بشدت افت میکنه. یکی از دلایل اینکه خیلی از فارغ التحصیلان دانشگاهی به خصوص دکترا و ارشد بیکار هستند، اینه که نرخ سالیانه فارغ التحصیلان (عرضه) بیشتر از نرخ فرصت های شغلی جدید (تقاضا) هستش. که این خودش ناشی از سیاست غلط دولتهای قبل در تاسیس بی حساب و کتاب دانشگاه های آزاد و پیام نور و غیره در جاهای مختلف است.
3- حالت سوم که بهترین حالت است، اینه که عرضه و تقاضا پا به پای همدیگه حرکت کنند و از همدیگه عقب نیفتند. چنین حالتی وقتی پیش میاد که دولت به وظایف نظارتی خودش عمل کنه و در بازار دخالت نکنه. مافیابازی در کار نباشه، انحصار در کار نباشه، رانت در کار نباشه. تورم دو رقمی در کار نباشه.
من خیلی خیلی ساده رابطه عرضه و تقاضا رو گفتم. وگرنه عوامل زیادی بر عرضه و تقاضا تاثیر میذارند که اینجا نمیشه مفصل توضیح داد.
عرضه و تقاضا دو اصل مهم و تعیین کننده قیمت و ارزش هستند
تقاضا در مقابل عرضه ثابت =افزایش قیمت
عرضه در مقابل تقاضای ثابت= کاهش قیمت
تقاضای بیشتر =افزایش
عرضه بیشتر =کاهش
تقاضا آن چیزی است که مشتری میخواهد. بر اساس این خواستن (تقاضا)، تولیدکننده محصولی را عرضه میکند. اگر تقاضا زیاد و عرضه کم باشد، قیمت محصول بالا میرود،چون رقابت درمیگیرد. اگر تقاضا کم و عرضه زیاد باشد، قیمت کاهش مییابد.
این سادهترین نمود عرضه و تقاضا و قیمت است. اما چرخهی بازار به این سادگی و زیبایی نمیچرخد!
قانون عرضه و تقاضا چیست؟
قانون عرضه و تقاضا رابطهای اقتصادی بین فروشندگان و خریداران کالاهای مختلف است. تئوری عرضه و تقاضا بیان میکند که قیمت یک محصول به در دسترس بودن آن و تقاضای خریداران بستگی دارد.
این سناریو را دربارهی عرضه و تقاضا تصور کنید: برای خرید میوه به بازار رفتهاید، اما سال خوبی برای برداشت سیبها نبوده و عرضهی آنها کم شدهاست؛ قیمت حتی از هفتهی پیش هم بالاتر رفتهاست، اما شما این افزایش را میپذیرید و آن را میخرید. در طرف دیگر، در محصولات گلابی نیز وجود دارد. کشاورزان بیشتر علاقه دارند که پیش از خرابی محصولاتشان، هر اندازه که میتوانند بفروشند و به این ترتیب از قیمت آنها میکاهند؛ اما شما عجلهای ندارید و میدانید که اگر آخر روز دوباره برگردید، آنها ارزانتر نیز خواهند شد.
برای بیشتر ما به عنوان مصرفکننده، این قوانین ابتدایی عرضه و تقاضا بسیار آشنا هستند؛ در واقع، امر واضحی است که محصولات فراوان ارزان، و محصولات کمیاب، گرانتر هستند، اما این مفاهیم در کسبوکار به شیوههای ظریفتری استفاده میشوند تا بررسی کنند که چه میزان از محصول را احتمالا مشتری با قیمتهای مختلف بخرد یا مقدار محصولی که ارائه میدهید باید چقدر باشد تا بتوانید سوددهی خود را در بازار به بیشترین میزان برسانید.
اگر محصول قیمت بالایی داشتهباشد، فروشندگان میزان بیشتری از آن را به بازار عرضه میکنند؛ با این وجود، قیمتگذاریِ بالا میتواند در طرز تفکر خریداران درمورد محصول موردِنظر تأثیر منفی داشتهباشد. اگر مشتری فکر کند که این محصول نسبت به قیمتش ارزش بالایی ندارد، ممکن است محصول ارزانتری را بخرد. قیمت بالاتر باعث میشود که تقاضا کمتر شود که به دنبال آن، عرضه نیز کاهش پیدا میکند.