چه محدودیتهای قانونی و فنی استفاده از سرویسهای گوگل مارکتینگ در ایران داریم ؟
چه محدودیتهای قانونی و فنی استفاده از سرویسهای گوگل مارکتینگ در ایران داریم ؟
٣ پاسخ
استفاده از سرویسهای گوگل مارکتینگ در ایران با محدودیتهای قانونی و فنی متعددی مواجه است. در اینجا به برخی از این محدودیتها اشاره میکنم:
محدودیتهای قانونی:
محدودیتهای فنی:
- مسدود شدن IPهای ایرانی: گوگل برخی از سرویسهای خود را برای IPهای ایرانی مسدود کرده است. به عنوان مثال، دسترسی به Google Analytics و Google Ads با IPهای ایرانی ممکن نیست و کاربران باید از VPN یا پروکسی استفاده کنند.
- عدم پشتیبانی از پرداختهای بینالمللی: به دلیل محدودیتهای بانکی و مالی، کاربران ایرانی نمیتوانند به راحتی از خدمات پولی گوگل مانند Google Ads استفاده کنند.
راهحلهای ممکن:
محدودیت هایی که ما در زمینه استفاده از سرویسهای گوگل مارکتینگ در ایران ایران داریم به طور کلی به دودسته زیر تقسیم بندی میشن:
- محدودیت های ناشی از تحریم های OFAC ایالات متحده آمریکا
- فیلترینگ شبکه داخلی
که در نتیجه عوامل بالا:
- تبلیغدهندههای ایرانی امکان افتتاح مستقیم حساب Google Ads رو ندارن.
- امکان هدفگیری مخاطبان ایرانی از طریق Google Ads وجود نداره و حتی امکان محدود کردن/عدم نمایش تبلیغ در ایران نیز فراهم نیست.
- استفاده از VPN و واسطههای غیر معتبر برای دور زدن تحریم، غیرقانونی و پرریسک هست.
- دسترسی کاربر ایرانی به ابزارهایی مانند Google Analytics, Search Console, توسعهدهنده گوگل (APIs) اغلب مسدود شده یا با خطای 403 همراه هست.
بهترین و کم رییسک ترین راه برای دور زدن این محدودیت ها، شرکت های واسطه و باسابقه هستن که در داخل و خارج از ایران دفتر دارن. اگه میخواید تبلیغات کسب و کارتون رو به صورت اصولی و بدون ریسک بن شدن اکانت و از دست رفتن سرمایه جلو ببرید پیشنهاد میکنم تبلیغات گوگل ادز با ادزتو رو امتحان کنین.
طی چند وقت اخیر، ما ۲ اختلال اساسی رو در استفاده از این ابزار تجربه کردیم. که هر کدام از این دو مورد شامل موارد زیر می شود:
- مورد اول: محدودیت اینترنت
- مورد دوم: فیلتر دامنه گوگل ادز
در ادامه هر کدام از این موارد را به صورت کامل بررسی می کنیم.
مورد اول: محدودیت اینترنت
همان طور که در جریان هستید در طی روزهای اخیر محدودیت سنگین در اینترنت سراسری بوده که نه تنها گوگل ادز، بلکه کل فضای آنلاین رو تحت تاثیر قرار داده و همچنان هم با قدرت پابرجاست و این محدودیت خود به تنهایی باعث ایجاد اختلال شدید در روند تبلیغات آنلاین شده است ولی در کنار این محدودیت، مورد دیگری نیز رخ داده است که اخبار کذب زیادی در مورد آن منتشر شده است. در مورد دوم به صورت کامل به شرح و تفصیل این محدودیت پرداخته ایم.
مورد دوم: فیلتر دامنه گوگل ادز
و مورد دوم که مختص گوگل ادز بود، مربوط به فیلتر دامنه googleadservice.com است. این دامنه مختص ابزار گوگل ادز برای شمارش کلیکها و کسر هزینه از شارژ اکانت شماست. پس، بعد از هر کلیک، اول این دامنه لود شده و بعد کاربر به لندینگ شما هدایت میشود. بنابراین با فیلتر این دامنه خبری از لندینگ شما هم نخواهد بود و البته هزینهای هم از شما کسر نمیشود، مگر اینکه کاربر با فیلترشکن روی اد ( تبلیغات شما) کلیک کرده باشد که در این حالت بعد از لود دامنه googleadservice.com کاربر به لندینگ شما هدایت می شود. (البته اگر محدودیت اول رو هم با موفقیت رد کرده باشد) پیشنهاد میکنیم برای اطلاع از تمام اخبار مربوط به گوگل سایت آژانس HDM را دنبال کنید.
نتیجه گیری
بنابراین، برخلاف مقالات و اخبار منتشر شده، این مشکل به هیچ وجه از طرف گوگل نبوده و تا این لحظه هم هیچ آپدیتی از سمت گوگل در مورد تغییر این دامنه دیده نشده است. همچنین، از صبح ۱۸ اکتبر معادل سه شنبه ۲۶ مهر ماه این مشکل رفع شده و میتوان این نتیجهگیری را کرد که خبر تغییر دامنه از سمت گوگل، آن هم ۲ بار طی یک هفته، کاملا غلط و غیر معقول است و تمام محدودیتها و تغییرات ایجاد شده طی چند وقت اخیر از داخل کشور بوده که امید داریم هر چه زودتر سایر اختلالات هم رفع و امکان استفاده از فضای آنلاین برای تمام کسب و کارهای کوچک و بزرگی که به یک نحوی در این برهه از زمان متضرر شدهاند، فراهم گردد.
* باز نشر از سایت: 👇
https://hdmarketing.org/محدودیت-گوگل-ادز-در-ایران-و-بررسی-تمام-م/