پرسش خود را بپرسید

تفاوت میان تفکر و تعمیق در چیست ؟

تاریخ
١ روز پیش
بازدید
١٠٠

مثلاً میگن  طرف  تفکر  میکنه 

٤٨٢
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
١٣

٣ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

تفکر یعنی فکر  کردن درباره هر چیزی به صورت عام ولی تعمق یعنی ریز شدن درباره یک موضوع جهت رسیدن به نتیجه مطلوب  که بیانگر اهمیت آن موضوع است.

٢,٠٠٢
طلایی
٠
نقره‌ای
٢٨
برنزی
٢٤
تاریخ
١٦ ساعت پیش

سلام.  (فک کنم منظورتون از کلمه «تعمیق» همون کلمه «تعمّق» باشه، و الاّ تعمیق یعنی عمق بخشیدن و در برابر تفکر قرار  نمیگیره. لذا اگه منظورتون کلمه «تعمّق» باشه:)

به طور کلی برخی کلمات  در برخی موقعیتها، معنای مترادف دارند و به جای هم به کار میرن. مثلا در یک موقعیت عمومی چه از تفکر استفاده کنیم یا تعمق یا تدبر یا تأمّل، داریم یه چیز میگیم. اما در شرائط خاصی، اینها یک تفاوتهای با هم دارند. 

بین دو کلمه ای که شما گفتید، یه تفاوت مهم هست. تفکر به معنای عامّ اندیشیدن به کار میره. عام هستش، چون در همه فعلهای فکری، نوعی تفکر هست. یعنی مثلا در تأمّل و تدبّر هم تفکر وجود داره. اما وقتی بخواهیم خاصتر صحبت کنیم، از کلمات دیگه استفاده میکنیم.

«تعمّق» یعنی «تفکر عمیق» و به قول ما، گیر دادن فکری. یعنی بخوای به آخرین حدّ از نکات چیزی برسی و به عمق مطلب دست پیدا کنی (به طوری که گاهی زیاده روی تلقّی میشه و فرد برای فهمیدن بعضی چیزها خودش رو به تکلّف ذهنی میندازه.)

٦٣٨
طلایی
٠
نقره‌ای
٥
برنزی
٧
تاریخ
١ روز پیش

سلام منظورم تعمق است ممنون از پاسخ جامع شما

-
١٩ ساعت پیش

تعمیق برمی‌گردد به عمق داشتن مطلبی. تفکر می‌تواند سطحی باشد یا عمیق باشد. اما بین تفکر ، تدبر و تعقل تفاوت‌هایی وجود دارد که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت زیر رجوع کنید:

https://congress60.org/News/16528/index.html

برای دانستن انواع تفکر هم سایت زیر مطالب جالبی را ذکر کرده است.

https://ravanrahnama.ir/thinking/

٣٠,٦٦٤
طلایی
٣٩
نقره‌ای
٧١٩
برنزی
٢١٣
تاریخ
١ روز پیش

سلام ممنون از راهنمایی

-
١٩ ساعت پیش

پاسخ شما