پرسش خود را بپرسید

فرهنگ فارسی چه کتابی است؟

تاریخ
٣ هفته پیش
بازدید
٦٤

در جست و جوی واژگان، یکی از منابع شما "فرهنگ فارسی" است. این کتاب را معرفی میکنید؟

٣ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

آقای رضایی عزیز، 

سؤال کاملاً بجا و مناسبی است. شاید منظورشون فرهنگ جامع زبان فارسی است که اطلاعات مربوط به آن در ویکی‌پدیا وجود دارد:

فرهنگ جامع زبان فارسی فرهنگی تاریخی است که از سال ۱۳۷۶ در «گروه فرهنگ‌نویسی» فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دست تدوین است. جلد نخست این فرهنگ (حرف آ) در سال ۱۳۹۲ و جلد دوم آن (ا ـ اخیی) در سال ۱۳۹۶ منتشر شده‌است. جلدهای بعدی نیز به ترتیب حروف الفبا در سال‌های آینده منتشر خواهند شد.

علی‌اشرف صادقی، که ویراستار ارشد این فرهنگ است، بخش‌هایی از آن را در صفحهٔ خود در وبگاه academia.eduگذاشته‌است. این بخش‌ها از این قرارند: اطلاعات کتاب‌شناختی، نام دست‌اندرکاران، سرسخن، پیشگفتار، راهنمای استفاده از این فرهنگ، کلان‌ساختار، کتاب‌نامه‌ها، نشانه‌ها، و بخشی جزئی از متن فرهنگ که دربردارندهٔ مدخل‌های آ۱ تا آ۶، آب۱ و آب۲ است. گفتنی است مدخل آب۱ در این فرهنگ ۵۸ صفحه است. فرهنگستان تصمیم گرفته‌است بخش‌های تدوین‌شده را به‌تدریج در وبگاه farhang.apll.ir قرار دهد.

خلاصهٔ ویژگی‌ها و امتیازها

  1. مبتنی بودن آن بر یک پیکرهٔ عظیم رایانه‌ای.
  2. جامعیت آن. این فرهنگ، برعکس لغت‌نامهٔ دهخدا و فرهنگ‌هایی که بر اساس این کتاب نوشته شده‌اند، تمام ادوار زبان فارسی را پوشش می‌دهد. در لغت‌نامهٔ دهخدا جایگاه لغات و ترکیبات خاص فارسی دوره‌های تیموری و صفوی و قاجار تقریباً خالی است، درحالی‌که بخشی از منابع پیکرهٔ فرهنگ جامع از منابع دوره‌های تیموری و صفوی و قاجار تشکیل شده‌است.
  3. تاریخی بودن آن.
  4. دربرداشتن ریشه‌شناسی.
  5. دربرداشتن لغات علمی امروز همراه با تعریف موجز و دقیق آنها.
  6. دربرداشتن مصوّبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
  7. کاربرمدار بودن آن. در فرهنگ جامع در کلیهٔ موارد سهولت مراجعه به کتاب مدّ نظر بوده‌است. به همین جهت از استفاده از اختصارات نیز چشم‌پوشی شده‌است.

* باز نشر از ویکی‌پدیا: 👇

 https://fa.wikipedia.org/wiki/فرهنگ_جامع_زبان_فارسی

٣٢,٩٥٢
طلایی
٤٢
نقره‌ای
٧٨٢
برنزی
٢٢٦
تاریخ
٣ هفته پیش

در کنار لغت نامه دهخدا و عمید و معین و....  یکی از گزینه های آبادیس،«فرهنگ فارسی» هست، خواستم ببینم این چه کتاب یا دانشنامه ای هست؟  

تاریخ
٣ هفته پیش

فرهنگ یا لغتنامه دهخدا یکی از چندین فرهنگ‌های واژه‌های فارسی است.

٣٢,٩٥٢
طلایی
٤٢
نقره‌ای
٧٨٢
برنزی
٢٢٦
تاریخ
٣ هفته پیش

پاسخ شما