"Pay-per-click" (PPC) advertising چیست و چگونه کار می کند؟
"Pay-per-click" (PPC) advertising
چیست و چگونه کار می کند؟
٢ پاسخ
ببین، PPC یعنی "پرداخت به ازای کلیک". یه جور تبلیغاته که توش تو فقط وقتی پول میدی که یکی روی تبلیغت کلیک کنه. خفن نیست؟
حالا بذار یه مثال بزنم که قشنگ بفهمی:
فرض کن یه مغازه کفش فروشی داری. میخوای تو گوگل تبلیغ کنی که وقتی یکی سرچ میکنه "خرید کفش ورزشی"، تبلیغ تو بالای صفحه بیاد. خب اینجوریه که:
- میری تو سیستم تبلیغاتی گوگل (بهش میگن گوگل ادز)
- یه سری کلمه کلیدی انتخاب میکنی، مثلاً "کفش ورزشی ارزون"
- یه تبلیغ خفن مینویسی که بگه "بهترین کفشای ورزشی با قیمت مناسب!"
- بعد میگی حاضری واسه هر کلیک چقدر پول بدی، مثلاً 1000 تومن
حالا هر وقت یکی تو گوگل دنبال کفش ورزشی بگرده، احتمالاً تبلیغ تو رو میبینه. ولی نکته اینجاست که تو هنوز پولی نداری. فقط وقتی یارو رو تبلیغت کلیک کنه و بیاد تو سایتت، اون 1000 تومن از حسابت کم میشه.
خوبیش اینه که پولتو الکی هدر نمیدی. فقط واسه کسایی که واقعاً علاقه نشون دادن و کلیک کردن خرج میکنی.
ولی یه چیزایی هم هست که باید حواست باشه:
- رقابت: اگه رقیبات حاضر باشن بیشتر خرج کنن، ممکنه تبلیغشون بالاتر از مال تو بیاد.
- کیفیت تبلیغ: گوگل به تبلیغای با کیفیت بالاتر امتیاز بهتری میده. پس سعی کن تبلیغت خوب و مرتبط باشه.
- بودجه: باید حواست به خرجت باشه. میتونی یه سقف روزانه بذاری که یهو نبینی کل پولت پریده!
خلاصه اینکه PPC یه روش باحاله واسه تبلیغات. میتونی دقیق هدف بگیری، نتیجهشو زود ببینی، و رو بودجهت کنترل داشته باشی. ولی باید یاد بگیری درست ازش استفاده کنی وگرنه ممکنه کلی پول بدی و آخرشم نتیجه نگیری.و فقط وقتی پول میدی که یکی رو تبلیغت کلیک کنه. همین!
مثل اینه که یه بنر دستت بگیری تو خیابون، ولی فقط به کسایی پول بدی که میان ازت سوال میپرسن.
چند تا نکته ساده:
- تبلیغتو میذاری تو گوگل یا شبکههای اجتماعی
- وقتی یکی چیزی شبیه کارتو سرچ کنه، تبلیغت رو میبینه
- اگه روش کلیک کنه، یه مقدار پول میدی
- اگه کلیک نکنه، مفته!
خوبیش اینه که پولتو الکی هدر نمیدی. فقط واسه کسایی خرج میکنی که واقعاً به کارت علاقه نشون دادن.
ولی باید حواست باشه زیادی خرج نکنی. یه حدی واسه خودت بذار که یهو نبینی کل پولت پریده!
تو اینجا تبلیغ دهندهای، نه کلیک کننده:
- تو داری پول میدی که تبلیغت دیده بشه
- هدفت اینه که مردم بیان سمت کسب و کارت
- وقتی یکی رو تبلیغت کلیک میکنه:
- از جیب تو پول کم میشه
- ولی در عوض یه نفر میاد تو سایتت یا صفحهت
- پس تو پول نمیگیری، بلکه خرج میکنی:
- هر کلیک یعنی یه مشتری بالقوه
- امیدواری این مشتری از تو خرید کنه یا با کسب و کارت آشنا شه
- مثل اینه که:
- یه مغازه داری
- به هرکی که میاد تو مغازهت یه پول کوچیک میدی
- امیدواری اون آدم یه چیزی بخره که سود بیشتری بهت برسونه
خلاصه اینکه تو داری سرمایهگذاری میکنی روی بازدیدکنندههات. هر کلیک یعنی یه نفر اومده سراغت، و این فرصتیه که بتونی اونو به مشتری تبدیل کنی
تبلیغات کلیکی یا (PPC (Pay Per Click نوعی از تبلیغات دیجیتال است. در این تبلیغات هر زمان کاربر بر لینک تبلیغاتی کلیک کند برای شما هزینهای منظور میشود. این هزینه از بودجهای که برای کمپین تبلیغاتی در پنل کاربری ایجاد کردهاید، کسر میشود.
تبلیغات PPC تبلیغات هدفمندی است که میتواند باعث رشد سریع کسبوکار شود. با این تبلیغات میتوانید بر جنبههای مختلف آگهی خود، نظیر هدفگذاری، هزینهها و… به طور کامل نظارت داشته باشید.
بازنشر از :