پرسش خود را بپرسید

"تبلیغات" و "بازاریابی روابط عمومی" چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تاریخ
٤ ماه پیش
بازدید
٥٤

"تبلیغات" و "بازاریابی روابط عمومی"

 چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

سؤال شما سه مفهوم را در بر می‌گیرد: بازار یابی، روابط عمومی و تبلیغات. مطلب زیر با استفاده از دو سایتی که لینکشان داده شده است از یک طرف به تفاوت بازیاریابی و روابط عمومی می‌پردازد (لینک اول) و از طرف دیگر در مورد تفاوت بازاریابی و تبلیغات بحث می‌کند (لینک دوم). امیدوارم مفید باشد:🔰

بر اساس تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، بازاریابی را می‌توان به این صورت تعریف کرد: “فعالیت‌ها، مجموعه روش‌ها و فرآیندهایی برای ایجاد، ارتباط، ارسال و تبادل کالا یا خدماتی که برای مشتریان، مراجعان، همکاران و بیشتر جامعه ارزشمند هستند”؛ بنابراین بازاریابی، ترکیبی از همه فعالیت‌هایی است که به افزایش فروش محصولات کمک می‌کند. این فعالیت‌ها مواردی از بازاریابی مستقیم، تبلیغات، برندسازی، روابط عمومی و سایر فعالیت‌های ترویجی را در بر می‌گیرد.

در طرف مقابل، روابط عمومی (PR) مدیریت جریان اطلاعات بین شرکت و مردم و درنتیجه حفظ روابط مساعد بین این دو است. شرکت از طریق روابط عمومی می‌تواند وضعیت بازار را دنبال کند و نظر عموم را نسبت به محصولات خود بفهمد. همچنین ازآنجایی‌که تلاش در جهت ایجاد روابط عمومی خوب برای مدت طولانی در ذهن مردم باقی می‌ماند، به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری برای آینده به آن نگریسته می‌شود.

بازاریابی در برابر روابط عمومی

  1. کارکرد اصلی بازاریابی، ترویج و ایجاد آگاهی نسبت به محصول است، درحالی‌که کارکرد اصلی روابط عمومی شامل درک عمومی نسبت به شرکت و برند است. می‌توان گفت که گاهی استنباط‌هایی که از پویش‌های روابط عمومی به دست می‌آید، پایه و اساس راهبردهای بازاریابی را تشکیل می‌دهد.
  2. در بازاریابی، محصولات ترویج می‌شوند. در روابط عمومی، شرکت ترویج می‌شود. یک کارمند بخش روابط عمومی، نام و تصویر کل شرکت را ترویج می‌کند، درحالی‌که معمولاً بازاریاب در پی ترویج یک محصول یا خط محصول است.
  3. بازاریابی به فروش محصولات می‌پردازد. روابط عمومی در جهت پذیرفته شدن برند تلاش می‌کند. فعالیت‌های بازاریابی به سمت جذاب به نظر رسانیدن محصولات/خدمات برای مردم هدایت می‌شوند. فعالیت‌های روابط عمومی به‌سوی جذاب به نظر رسانیدن شرکت هدایت می‌شوند.
  4. بازاریاب‌ها در تلاش هستند که ببینند کالاها/خدمات را چگونه و با چه قیمتی می‌توان به فروش رساند. کارکنان بخش روابط عمومی سعی در سنجش درک و عکس‌العمل عموم نسبت به محصول و راهبردهای فروش آن دارند. کارکنان بخش روابط عمومی، برای بازخورد عموم نسبت به تلاش‌های بازاریابی قبلی و اثر راهبردهای فروش بر عموم، بازار را موردتوجه قرار می‌دهند. بازاریاب می‌تواند از این اطلاعات ارزشمند، بسته به نیاز، برای تغییر بازاریابی محصول یا حفظ برنامه فعلی استفاده کند.
  5. بازاریابی در جهت کسب سود تلاش می‌کند. روابط عمومی تلاش می‌کند شهرت مثبت کسب کند. هدف بازاریابی، فروش محصولات و کسب سود است. روابط عمومی مانند یک سرمایه‌گذاری است که شرکت برای حفظ تصویر مثبتی از خود در بازار انجام می‌دهد، البته شرکت در آینده می‌تواند از تصویر مثبت خود درآمد نیز کسب کند.
  6. بازاریابی یک عبارت گسترده‌تر است که همه فعالیت‌های ترویجی که به افزایش فروش کمک می‌کنند و ازجمله روابط عمومی را در بر می‌گیرد. فعالیت‌های مرتبط با روابط عمومی به‌عنوان بخشی از راهبرد کلان بازاریابی شرکت محسوب می‌شوند.
  7. بازاریابی، یک مفهوم فروش قدیمی‌تر و سنتی‌تر است. روابط عمومی یک مفهوم نسبتاً جدید است که با ایجاد یک برداشت مثبت نسبت به محصول در بین مردم، کالا را به فروش می‌رساند.
  8. بازاریابی در زمان کوتاه‌تری به نتیجه خواهد رسید. روابط عمومی یک فعالیت بلندمدت است که در طول مدت‌زمان طولانی‌تری به ثمر می‌رسد. مزایای یک برنامه روابط عمومی در طول زمان انباشته‌شده و در دوره‌های زمانی طولانی قابل‌استفاده است.


* باز نشر از سایت: 👇

https://damaavand.com/تفاوت-بین-بازاریابی-روابط-عمومی/

منظور از تبلیغات چیست؟

ما به این مسئله اشاره کردیم که تبلیغات را می‌توان بخشی از بازاریابی دانست! فعالیتی که نهایتاً در راستای اهداف مارکتینگی یک مجموعه است.

تبلیغ به‌منظور جلب توجه بازار هدف و مشتریان بالقوه انجام می‌شود و برای آن باید پول پرداخت کرد.

برای نمونه بیایید یکی از انواع تبلیغات دیجیتال را در نظر بگیریم؛ مثلاً گوگل ادز. در ازای مبلغ مشخصی که پرداخت می‌کنید، لینک سایت شما در بالا یا پایین صفحهٔ نتایج جست‌وجو نمایش داده می‌شود.

این روال برای تبلیغات غیردیجیتال هم صادق است؛ یعنی برای تبلیغ روی یک بیلبورد هم باید هزینه‌ای پرداخت شود تا بتوانید نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازید و آن بیلبورد را برای مدتی اجاره کنید.

اما تبلیغات کانالی یک‌طرفه است که در آن فقط برند، محصول یا خدمت پروموت می‌شود. بهتر است بگوییم یکی از عناصر مهم بازاریابی که پولی است! فعالیتی که با جلب توجه هرچه بیشتر مخاطبان پیش می‌رود. مثلا ساختن ایبوک یکی از مواردی است که در بازاریابی محتوایی به ما برای جذب مشتری راغب (لید) کمک می‌کند. پس از اینکه ایبوک آماده شد، باید آن را در کانال‌های مختلف مثل اینستاگرام و وب‌سایت‌های پربازدید تبلیغ کنیم تا بتوانیم به هدف خود برسیم.

در غیر این صورت، ممکن است تعداد مشتریان راغب جذب‌شده کمتر از آن چیزی باشد که در نظر داشتیم.

نکتۀ بسیار مهم دیگر اینکه انواع تبلیغات می‌تواند بسیار متفاوت از دیگری باشد. در واقع، با اینکه می‌خواهیم از تفاوت بازاریابی و تبلیغات صحبت کنیم، ذکر این شباهت هم ضروری است. هم بازاریابی و هم تبلیغات، هر دو طیف گسترده‌ای از موضوعات را شامل می‌شوند.

تفاوت بازاریابی و تبلیغات در چیست؟

برای اینکه فرق این دو را به‌خوبی درک کنید، ۶ جنبهٔ مختلف را بررسی می‌کنیم:

‍‍۱. تکنیک‌های مورد استفاده

بالاتر گفتیم هدف نهایی تبلیغات، همان اهداف والای بازاریابی هستند؛ اما در نگاهی موشکافانه‌تر، هدف‌های خرد آن‌ها با یکدیگر فرق دارد. به همین خاطر، عجیب نیست که از تکنیک‌های گوناگونی در هرکدام استفاده شود:

تکنیک‌های بازاریابی

راه‌های رسیدن به مشتری بسیار است:

بازاریابی درونگرا

منظور از بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)، استفاده از روش‌های ارگانیک برای جلب بیشتر مشتریان به سمت کسب‌وکارتان است. مثلاً انواع بلاگ‌پست‌هایی که ما در یکتانت، با هدف افزایش دانش بازدیدکنندگانمان قرار می‌دهیم، از انواع بازاریابی درونگرا هستند.

تعریف ساده‌تر هم این است که مشتری به‌ سراغ شما می‌آید! مثل همان زمانی که مشتری چیزی را در گوگل جست‌وجو می‌کند و سر از سایت شما درمی‌آورد.

روابط عمومی

فعالیتی است که برای ایجاد ارتباط با مشتری، حفاظت از تصویر برند و ارتقای شهرت برند انجام می‌شود؛ مثلاً انتشار مقاله دربارهٔ مزایای محصول جدید در خبرگزاری‌های پربازدید.

بازاریابی مفهومی

در این نوع بازاریابی، استراتژی‌ به‌صورتی چیده می‌شود که مخاطب هدف بر اساس عبارت‌هایی که قبلاً جست‌وجو کرده یا رفتار او در فضای آنلاین هدف گرفته می‌شود.

ناگفته نماند که این تمام ماجرا نیست و تنها به ۳ مورد از تکنیک‌ها و استراتژی‌های بازاریابی اشاره کردیم. بازاریابی هم در ۲ شکل سنتی و مدرن انجام می‌شود. استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی مثل بازاریابی دهان‌به‌دهان، بازاریابی انبوه و ایونت مارکتینگ هم به کسب‌وکارها کمک می‌کنند به هدف خود برسند.

برای آشنایی بیشتر با این استراتژی‌ها، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «۱۳ نوع استراتژی بازاریابی برای رشد کسب‌و‌کارها» را مطالعه کنید.

تکنیک‌های تبلیغات

هر کسب‌وکاری ممکن است از تبلیغات برای رسیدن به هدف خاصی استفاده کند؛ مثلاً یکی به‌دنبال افزایش آگاهی از برند است، دیگری سعی می‌کند مشتری راغب (لید) بیشتری بگیرد و یکی هم می‌خواهد بیشتر بفروشد. به همین دلیل هم به روش‌های مختلف پناه می‌برد:

  • تبلیغات سنتی مثل تراکت، بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی؛
  • تبلیغات خرده‌فروشی‌ها مثل تبلیغ در قفسه‌های محصولات در فروشگاه‌های مختلف؛
  • تبلیغات دیجیتال مثل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، گوگل ادز، تبلیغات ویدیویی و تبلیغات درون‌اپلیکیشنی.

انواع تبلیغات دیجیتال را در مقالهٔ «تبلیغات دیجیتال چیست؟» بررسی کردیم. توصیه می‌کنیم آن را حتماً بخوانید!

با این تفاصیل، بازاریابی مسیری است که برای جذب و حفظ مشتری طی می‌کنیم و تبلیغات سوختی است که برای طی‌کردن این مسیر نیاز داریم.

* باز نشر از سایت: 👇

https://www.yektanet.com/blog/41744/marketing-vs-advertising/

٣٧,٣١٠
طلایی
٤٦
نقره‌ای
٨٦٨
برنزی
٢٥١
تاریخ
٣ ماه پیش

پاسخ شما