پرسش خود را بپرسید
١٦,٠٠٠ تومان پاداش این پرسش تعلق گرفت به

چند مورد دربارة استخوانهاي ستون مهره يك فرد سالم، صادق است؟

تاریخ
٢ هفته پیش
بازدید
٤٠٠

چند مورد دربارة استخوانهاي ستون مهره يك فرد سالم، صادق است؟ 

(با فرض اينكه فرد به حالت قائم قرار دارد.)

 الف: نخستين استخوان مهرة گردن با يكي از استخوانهاي جمجمه مفصل شده است. 

ب: مهرههاي ناحية كمر از مهرههايي كه در ناحية گردن قرار گرفتهاند، بزرگترند. 

ج: مهرههاي ناحية پشت، از طريق زائدههاي پهلويي خود به دو دنده متصلاند. 

د: يكي از استخوانهاي ستون مهره كه تعدادي حفرة كوچك دارد، با دو استخوان نيم لگن مفصل شده است.

٥ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

با بررسی دقیق هر گزینه می توانیم صحت یا عدم صحت آن ها را تعیین کنیم:


الف) نخستین استخوان مهره گردن با یکی از استخوان های جمجمه مفصل شده است.

صحیح. اولین استخوان مهره گردن، اطلس نامیده می شود و با استخوان پس سری در جمجمه مفصل می شود. این مفصل به سر اجازه می دهد تا به جلو، عقب و طرفین حرکت کند.


ب) مهره های ناحیه کمر از مهره هایی که در ناحیه گردن قرار گرفته اند، بزرگترند.

صحیح. مهره های ناحیه کمر (کمری) به طور کلی بزرگتر و حجیم تر از مهره های گردن هستند. این به دلیل وظیفه آنها در تحمل وزن قسمت فوقانی بدن و تسهیل حرکات پیچشی و خم شدن کمر است.


ج) مهره های ناحیه پشت، از طریق زائده های پهلويي خود به دو دنده متصلاند.

صحیح. مهره های ناحیه پشت (سینه‌ای) دارای زائده های پهلويي هستند که به دنده ها متصل می شوند. این اتصالات به قفسه سینه استحکام می بخشند و از اندام های داخلی محافظت می کنند.


د) یکی از استخوان های ستون مهره که تعدادی حفره کوچک دارد، با دو استخوان نيم لگن مفصل شده است.

صحیح. این مورد نیز صحیح است. استخوان خاجی (ساکروم) دارای حفره‌های کوچک و متعددی است و با دو استخوان نیم لگن (استخوان‌های ایلیوم) مفصل می‌شود.

صحیح بودن این گزینه رو با عکسی که در پیوست آوردم هم میتونید مشاهده کنید.


بنابراین، همه گزینه‌ها صحیح هستند. و برای تمام گزینه ها، عکس  درج شده تا درک دقیقی ایجاد بشه.
٧٢,٢٤٤
طلایی
١١٣
نقره‌ای
٧٣٣
برنزی
٩٦٧
تاریخ
٢ هفته پیش
عکس پرسش
عکس پرسش
عکس پرسش
عکس پرسش

توضیحات زیر را درباره استخوان‌های ستون مهره یک فرد سالم برای شما ارائه می‌دهم:

الف: درست است. نخستین استخوان مهره گردن (نیز به آن استخوان Atlas گفته می‌شود) با یکی از استخوان‌های جمجمه در مفصل جمجمه-گردنی (نیز به آن مفصل Atlanto-occipital گفته می‌شود) مفصل شده است. این فصل کلیدی در حرکت سر و گردن بدون محدودیت و تشکیل ساز و کنترل سبکتن به کار می‌رود.

ب: درست است. مهره‌های ناحیه کمر (نیز به آن‌ها Vertebrae Lumbales گفته می‌شود) از نظر اندازه، بزرگتر از مهره‌های ناحیه گردن هستند. این مهره‌ها در بالای کمر و پایین ناحیه قفسه سینه قرار گرفته‌اند و وظیفه حمایت از تنه و انتقال وزن بدن به ساقه و لگن را دارند.

ج: این مطلب نادرست است. مهره‌های ناحیه پشت (نیز به آن‌ها Vertebrae Thoracicae گفته می‌شود) از طریق زائده‌های پهلویی (نیز به آن‌ها Processes Transversi گفته می‌شود) به دو دنده (نیز به آن‌ها Foveae Costales Superiores و Foveae Costales Inferiores گفته می‌شود) در ناحیه پهلو متصل می‌شوند. این اتصالها به شکل مفصل فالکسی است که کمک به حرکت‌های تمایزی و حفظ استقامت قفسه سینه می‌کند.

د: این مطلب نادرست است. هیچ استخوانی در ستون مهره وجود ندارد که دو حفره کوچک داشته باشد و با دو استخوان نیم‌لگن (نیز به آن‌ها Os coxae گفته می‌شود) در مفصل ساقه-لاپه (نیز به آن مفصل Sacroiliac گفته می‌شود) مفصل نشده باشد. استخوان‌های نیم‌لگن با استخوان ذیلی ستون مهره یعنی استخوان راندار (نیز به آن Femur گفته می‌شود) مفصل شده‌اند که وظیفه تحمل و انتقال وزن بدن را بر عهده دارند.

٢٨٦
طلایی
٠
نقره‌ای
٤
برنزی
١
تاریخ
٢ هفته پیش

تنها گزینه ب درست است

بررسی گزینه ها:

الف:گفتن نخستین استخوان مهره گردن اشتباه است و باید میگفت نخستین مهره گردن زیرا 7 مهره گردنی داریم که هرکدام یک استخوان است

ب:با توجه به تصویر صفحه 38 زیست دوازدهم درست است

ج:گفتن مهره های ناحیه پشت اشتباه است و فقط مهره های سینه ای با دنده ها مفصل تشکیل میدهند

د:استخوان خاجی از  از 5 استخوان به هم جوش خورده تشکیل شده و بین استخوان ها حفراتی برای عبور اعصاب قرار دارد و یک استخوان نیست

٠
طلایی
٠
نقره‌ای
١
برنزی
٠
تاریخ
٢ هفته پیش

استخوان خاجی یا ساکروم دارای حفره کوچکی بنام هیاتوس است بنابراین گزینه‌ی چهارم نیز مانند سه گزینه دیگر می‌تواند درست باشد.

تاریخ
٢ هفته پیش

در مورد استخوان‌های ستون مهره فرد سالم که در حالت قائم قرار دارد، گزینه‌های الف، ب و ج صحیح هستند و گزینه د نادرست است:
الف) درست: اولین استخوان مهره گردن (اطلس) با استخوان پس سری (occipital bone) در جمجمه مفصل می‌شود و به حرکت سر به جلو و عقب اجازه می‌دهد.
ب) درست: مهره‌های ناحیه کمر (کمری) بزرگتر از مهره‌های گردن هستند. این امر به دلیل تحمل وزن بیشتر قسمت فوقانی بدن در این ناحیه است.
ج) درست: مهره‌های ناحیه پشت (سینه‌ای) دارای زائده‌های پهلويي هستند که به دنده‌ها متصل می‌شوند و قفسه سینه را تشکیل می‌دهند. این اتصال به تنفس و محافظت از اندام‌های داخلی کمک می‌کند.
د) نادرست: هیچ یک از استخوان‌های ستون مهره حفره‌های کوچکی ندارند که با دو استخوان لگن خاصره مفصل شوند. استخوان خاجی (sacrum) در انتهای ستون مهره قرار دارد و با دو استخوان ایلیوم (ilium) لگن خاصره مفصل می‌شود، اما حفره‌های کوچکی ندارد.
نکات تکمیلی:

ستون مهره از 33 مهره تشکیل شده است که به پنج ناحیه تقسیم می‌شوند: گردنی (7 مهره)، سینه‌ای (12 مهره)، کمری (5 مهره)، خاجی (5 مهره که به هم جوش خورده‌اند) و دنبالچه (4 مهره که به هم جوش خورده‌اند).
انحنای طبیعی ستون مهره به حفظ تعادل و جذب شوک هنگام حرکت کمک می‌کند.
عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها به ثبات ستون مهره و حفظ وضعیت صحیح بدن کمک می‌کنند.

٢٥
طلایی
٠
نقره‌ای
٢
برنزی
٠
تاریخ
٢ هفته پیش

پاسخ شما