پرسش خود را بپرسید

"نتیجه مدل کولبرگ"

تاریخ
٣ ماه پیش
بازدید
٧٠

"نتیجه مدل کولبرگ" 

در درس اخلاق کسب و کار چه بود ؟

٣,٠٤٤
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
١٠٧

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

موارد زیر نتایجی است که برخاسته از نظریه کلبرگ  است:

  • ترتیب و توالی مراحل شش‌گانه رشد اخلاقی در فرهنگ‌های گوناگون ثابت و بدون تغییر است. هیچ‌کدام از مراحل حذف نمی‌شود و جهش نیز در بین مراحل ممکن نیست. همچنین همان‌طور که در نظریه رشد شناختی پیاژه توضیح داده شده‌است، بسیار نادر است که در این مراحل پسرفت کنیم. البته ممکن است رشد اخلاقی به سبب تفاوت‌های فرهنگی و فردی، سریع یا کند شود ولی به گمان کلبرگ، تفکر اخلاقی، الگویی جهانی دارد
  • استدلال اخلاقی با شناخت ارتباط دارد. کلبرگ در مطالعاتش مراحل رشد اخلاقی خود را با مراحل رشد شناختی پیاژه بسیار نزدیک می‌بیند. به عنوان مثال، به نظر او فقط کسانی که به آخرین مراحل تفکر عملیات ذهنی رسیده باشند از توانایی لازم برخورد دارند تا در سطح سوم رشد اخلاقی (پس عرفی) قرار گیرند.
  • رشد اخلاقی به طبیعت افراد بستگی دارد. هدف اصلی از تربیت اخلاقی باید تحریک رشد طبیعی داوری‌ها و استدلال‌های اخلاقی کودک باشد تا به او اجازه داده شود که از قضاوت‌های اخلاقی خودش برای کنترل و هدایت رفتار خود استفاده کند. کلبرگ به تربیت اخلاقی بر اساس آموزش قوانین ثابت (مانند شیوه مدارس) باور ندارد.
  • پیاژه نقش همسالان را در رشد اخلاقی مهم می‌داند. گلبرگ نیز محیط اجتماعی را شرط لازم برای رشد اخلاقی می‌داند اما بر نقش تاثیرهای متقابل اجتماعی که شامل فرصت‌هایی برای پذیرش نقش است تأکید دارد.
  • بین رفتار اخلاقی و داوری (استدلال) اخلاقی کودکان لزوماً ارتباطی نیست. با اطلاع و آگاهی از میزان رشد داوری‌ها اخلاقی یا اینکه کودک در چه مرحله‌ای از استدلال اخلاقی است لزوماً نمی‌توانیم رفتار کودک را در یک موقعیت اخلاقی ویژه پیشگویی کنیم.

* باز نشر از سایت ویکی‌پدیا: 👇

https://fa.wikipedia.org/wiki/نظریه_مراحل_رشد_اخلاقی_کلبرگ

٣٣,٧٤٨
طلایی
٤٣
نقره‌ای
٧٩٦
برنزی
٢٣٠
تاریخ
٢ ماه پیش

پاسخ شما