فلسفه و منطق در جهان شناسی
در رأی افلاطون پنج حجم آسمانی منتظم در عالم cosmos میبینیم که به نظر قابل فهم نیستند و آنها را با اندازه ها و اعداد هم نمیتوان نشان داد ! اولا آن پنج حجم منتظم کدامند ؟ ثانیا چرا با اعداد و اندازه نمیتوان آن پنج حجم را نشان داد ؟ مگر دارای چه خصوصیاتی هستند ؟
٣ پاسخ
با درود .
در «تیمائوس» افلاطون، جهان را بر پنج حجم منتظم هندسی، تتراhedron (آتش)، مکعب (خاک)، اکتاhedron (هوا)، ایکوزاhedron (آب)، و دودکاhedron (عالم) بنا نهاده میداند؛ این اشکال، نماد نظم کیهانی و اصول اولیه عالماند. او معتقد است این حجمها، بهواسطه ایدهآل بودن و نسبتهای غیرقابل بیان با اعداد گویا، فراتر از جهان مادی و غیرقابل اندازهگیری با ابزارهای انسانیاند؛ زیرا در عالم مثل (معقولات) وجود دارند و نمایانگر الگوهای الهی و نظم فرامادیاند. خصوصیت منحصر به فرد آنها در تقارن کامل، تکرارناپذیری، و ارتباط با عناصر طبیعی است که آنها را به کلید فهم ساختار عالم تبدیل میکند.
سلام حسن جان، خوبی؟🌺
هر چند علی آقا پاسخ نسبتاً کاملی بهت دادند، ولی سوالاتت جواب گسترده ای رو طلب میکنه.
فیلسوف معاصر مرتضی رضوی طی ۲۰ سال گذشته تعداد زیادی کتب فلسفی تالیف کرده که مطالب رو از افلاطون و ارسطو گرفته تا محی الدین و ملاصدرا نقد و آنالیز کرده، کتابهاش هم بصورت رایگان فراوانه و توی سایت بینش نو هم هست، گمانم سوالاتی که دارید در این مجموعه کتب به راحتی پیدا کنی. مخصوصا کتابی داره بنام دو دست خدا که خیلی نکات جدیدی رو بصورت ریشه ای معرفی کرده.
موفق باشی🙏
سلام مجدد حسن جان
همین مرتضی رضوی کتابهاش چاپ شده
با توجه به اینکه نظریاتش جدید و آپدیت هست بهترینه. یکیشو مثل دو دست خدا، بگیر اگه خوشت اومد باقیشو بخر، ببین سبک نوشتارش رو دوست داری؟
سلام ، چشم استاد
جناب الهیاری، ادعای عنان شده، نادرست است. پنج حجم آسمانی یا اجسام افلاطونی (چندجهیهای مربع، مکعب، هشتوجهی، دوازدهوجهی، بیستوجهی که همه از نوع منتظمشان مد نظر است)، نه تنها کاملاً قابل فهم هستند، بلکه دقیقاً با هندسه و اعداد قابل توصیف و نمایش میباشند. این اشتباه احتمالاً از تفسیر نادرست یک مفهوم فلسفی ناشی شده است.
که افلاطون آن اشکال و حجمها را بترتیب با آتش، خاک، هوا، آب، کلِکیهان، که عناصر بنیادین نام برده، مرتبط کرده. محاسبه همه این اشکال و حتی حجمهای پیچیدهتر از آنها در فن هندسه و ریاضیات صورت گرفته است. و اینجا مجال نشان دادن آن نیست.
سلام ، من عین مطلب را از کتاب نقل میکنم ، شکل ساخته و پرداخته تصور باستانی و قرون وسطایی و جهان دیگر cosmos نیست که بلافاصله در دسترس باشد ، مکان و زمان تا بینهایت امتداد می یابند و دیگر در آن طرح روشن و معین جهان شناسی باستانی که در رأی افلاطونی پنج حجم آسمانی منتظم یا در عالم چند طبقه ارسطو میبینیم قابل فهم نیستند و آنها را با اندازه ها و اعداد هم نمی توان نشان داد،
سلام ، من عین مطلب را از کتاب نقل میکنم ، شکل ساخته و پرداخته تصور باستانی و قرون وسطایی و جهان دیگر cosmos نیست که بلافاصله در دسترس باشد ، مکان و زمان تا بینهایت امتداد می یابند و دیگر در آن طرح روشن و معین جهان شناسی باستانی که در رأی افلاطونی پنج حجم آسمانی منتظم یا در عالم چند طبقه ارسطو میبینیم قابل فهم نیستند و آنها را با اندازه ها و اعداد هم نمی توان نشان داد،
جناب الهیاری، متن ابتدایی شما یک سوء برداشت از متن فعلی شما هست و درست برعکس آن چیزی را که الان عنوان کردید، بیان می کند. متن فعلی:
«جهان باستانی با اعداد قابل فهم بود، اما جهان مدرن دیگر نیست»
اما در پرسش ابتدایی خود فرمودید:
«در رأی افلاطون پنج حجم آسمانی منتظم در عالم cosmos میبینیم که به نظر قابل فهم نیستند و آنها را با اندازه ها و اعداد هم نمی توان نشان داد !»
که کاملاً برداشت نادرست از متن فعلی شماست. سپاسگزارم.
سلام ، ممنونم بابت راهنمایی شما ، از ضلالت نجات دادی ، الهی شکر ، سلامت باشی انشاالله
سلام استاد ، سلامت باشی انشاالله ، راستش کتاب pdf نمی تونم دیگه استفاده کنم ، اگر ناشری کتاب های فلسفی که کامل باشه مثل همونی که خودتون فرمودید ، آدرس بدید برم بخرم، خیلی مخلصیم استاد