حضرت آدم و فرزندانش
در میان بعضی از عوام این سخن شنیده میشود که حضرت آدم دختران خود را با پسران خود تزویج کرد و علت اینکه قابیل با برادرش دشمنی کرد و او را کشت این بود که خواهر دو قلوی قابیل زیبا بود و حضرت آدم او را با هابیل تزویج کرد و قابیل از این قضیه خشمگین شد و برادرش را کشت ؟؟؟؟؟؟؟؟ چگونه میشود که آفریننده عالم سبحانه تعالی در نظام احسن خود شریعت و شرایعی برای تکامل نفسانی بشر بوسیله بارزترین انسان های تربیت شده آدمی بفرستد و خود قادر نباشد بر خلاف حکم شرعی خود راه حلی نشان دهد ؟ با کمال صراحت در ادیان الهی اعلام کند که ازدواج خواهر و برادر صلبی حرام است ولی آدم را بچنین وصلتی امر نماید ؟ یا او را از چنین آمیزشی منع نکند ؟
٢ پاسخ
1. آیا واقعاً آدم (ع) فرزندان خود را به ازدواج هم درآورد؟
روایاتی در منابع تفسیری و تاریخی اسلامی – بهویژه در تفاسیر قدیمی – آمده است که از ازدواج فرزندان آدم (ع) با یکدیگر سخن میگویند. اما باید توجه کرد:
این مطالب در قرآن نیامدهاند و از نظر سندی و محتوایی، ضعفهایی دارند.
برخی از آنها برگرفته از اسرائیلیات (نقلهای وارد شده از منابع یهودی و مسیحی) هستند که بهمرور وارد منابع اسلامی شدهاند.
هیچ آیهای در قرآن وجود ندارد که صراحتاً این موضوع را تأیید کند.
---
2. اصل پرسش: چگونه خداوند که خود حرمت ازدواج با محارم را اعلام کرده، چنین حکمی را صادر کرده باشد؟.
در شریعت آدم (ع) ممکن است برای مرحله آغازین بشر حکمی صادر شده باشد که در دیگر شرایع الهی، نسخ شده است.
مثلاً:
> در برخی از تفاسیر (مانند تفسیر المیزان)، برخی مفسرین بیان میکنند که ازدواج بین خواهر و برادر صلبی نبوده، بلکه میان خواهر و برادر از مادر یا پدر متفاوت بوده است.
و در موارد دیگر هم گفته شده است:
> خداوند قادر است راهی غیر از ازدواج میان محارم برای تکثیر نسل بیافریند. لزوماً ازدواج خواهر و برادر تنها راه نبوده، بلکه راههایی همچون خلقت مستقل یا تزویج با نسلهایی دیگر (مانند نسلی که خارج از بهشت آفریده شدند) هم مطرح شدهاند.
---
3. داستان قابیل و هابیل؛ آیا به خاطر خواهر بود؟
این روایت مشهور است، اما:
در قرآن چنین چیزی گفته نشده.
قرآن علت دشمنی را قبول شدن قربانی هابیل و رد شدن قربانی قابیل بیان میکند (مائده: 27-31).
اینکه خواهر زیباتر انگیزه قتل بوده باشد، در منابع قرآنی و محکم دینی نیامده است.
---
جمعبندی:
ازدواج با محارم، در شریعت ما و بسیاری از شرایع الهی، حرام است.
آنچه به آدم (ع) نسبت داده شده، از نظر سند و عقل قابل مناقشه است.
لزومی ندارد برای خلقت نسل بشر، خداوند از راههایی استفاده کند که با شریعت بعدی در تعارض باشد. خدا بر هر چیز قادر است و حکمت او فراتر از تصور بشر است.
باید بین شریعت اولیه (شریعت آدم) و شریعت کامل (شریعت خاتم) تفاوت قائل شد.
به تازگی مقاله ای خوندم راجع به احتمال ازدواج بنی آدم با انسانهای پیش از خودشون که در ظاهرا متمدن نبوده و به نوعی نئاندرتال محسوب میشدن، همونها که در قرآن فرشتگان به خلقتشون معترض شدند
امکان نداره بنی آدم غیر از جنس پدر و مادرشان باشند ، اولا آنها که روی زمین بودند و هنوز نفح روح انسانی انجام نشده بود ، روح حیوانی داشتند وگرنه چرا میمون های نزدیک به شکل آدم ، دیگر آدم نمی شوند ؟
در قرآن آمده که خداوند در مرحلهای خاص، در آدم "از روح خود دمید" (نَفَختُ فیهِ مِن رُوحی)، و از آن نقطه به بعد انسان شأنی الهی یافت که فراتر از حیوانات است. این نفخ روح به معنی بخشیدن بعدی معنوی و عقلانی به بشر است که پیشتر در موجودات شبهانسانی وجود نداشت.
بنابراین در نگاه دینی، پیش از این دمیدن روح، آن موجودات انسان به معنای خاص کلمه نبودهاند، بلکه مخلوقاتی با بدنهایی شبیه انسان امروزی بودهاند
و اما «میمونها» امروزه در مسیر متفاوتی از تکامل قرار گرفتهاند و با انسان از نظر ژنتیکی فاصله دارند. تفاوت انسان با بقیهی گونهها در ساختار مغز، زبان، آگاهی، و قدرت انتزاع است.
علم توضیحی درباره «نفخ روح» یا کیفیت روحانی انسان ندارد؛ بلکه تنها به تفاوتهای جسمی و رفتاری نگاه میکند.
پرسش شما: آیا بنیآدم ممکن است از غیر از جنس پدر و مادرشان باشند؟در نگاه دینی، همهی انسانها از نسل آدم و حوا هستند، یعنی از جنس انسان. اما قبل از آن، موجوداتی روی زمین بودند که انسان نبودند؛ از نظر زیستی شاید شبیه انسان بودند، ولی از نظر روحی و الهی، هنوز انسان نشده بودند.
در نتیجه، ممکن است بدنشان شبیه انسان باشد، اما تا زمان دمیدن روح انسانی، انسان به معنای کامل محسوب نمیشدند. با این حال امکان تزویج با آنها وجود داشت
خلاصه:
میمونها دیگر آدم نمیشوند چون مسیر تکاملیشان جداست و در نگاه دینی هم آن «روح الهی» تنها در انسان دمیده شده، نه در سایر موجودات
پیامبر خاتم از نسل آدم و حواست ، چنین روحی و چنین نوری امکان ندارد با ازدواج خواهر و برادر صلبی پشت اندر پشت پدر و مادر گشته باشد و به عرصه ظهور برسد که بشود رحمة للعالمین