پرسش خود را بپرسید

"‌علم کَلام یا کلام‌شناسی" به چه چیزی هایی میپردازه ؟

تاریخ
٤ روز پیش
بازدید
١٢

"‌علم کَلام یا کلام‌شناسی" 

به چه چیزی هایی میپردازه ؟

١,٧٤٣
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٨٣

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

علم کَلام یا کلام‌شناسی، دانشی است که به بحث پیرامون اصول اعتقادی و جهان‌بینی دینی بر مبنای استدلال عقلی و نقلی می‌پردازد و به شبهه‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود، پاسخ می‌دهد. درباره تاریخ تولد علم کلام، و این‌که از چه زمانی در میان مسلمین پدید آمد، به طور دقیق نمی‌توان اظهار نظر کرد.
علم کلام از علوم اسلامی است که بیشتر بر کاربرد عقل و علم در مسائل اعتقادی تکیه دارد تا باور تقلیدی. علم کلام معتقد به تحقیقی بودن باورهای اعتقادی است، نه تقلیدی بودن آن‌ها.
دانش کلام، به پایه‌های اعتقادی در یک دین و مقابله و بحث با نظرات دیگر اندیشه‌ها می‌پردازد. جُستارهایی مانند برهان‌های اثبات وجود خدا، حدوث یا قدم جهان هستی، نبوت خاصه و  عامه، عدل الهی، امامت، معاد و... در این رشته نظری بحث می‌شود. دانشمند علم کلام را «متکلم» می‌نامند. در آثار اسلامی گاه از متألهین دیگر ادیان نیز به عنوان متکلم نام‌ برده شده‌ است.

تعریف به روش‌ علم کلام نیز ممکن است. همان‌گونه که برخی از محققان معاصر گفته‌اند. بهترین تعریف، تعریفی است که در بردارنده موضوع، روش‌ و اهداف علم باشد، بر این اساس شایسته است نخست موضوع، روش و هدف یا اهداف علم کلام مشخص شود، آن‌گاه تعریف علم کلام ارائه گردد. علم کلام یکی از علوم اسلامی است که درباره عقاید اسلامی یعنی آنچه از نظر اسلام باید به آنها اعتقاد داشت، بحث می‌کند، درباره آن توضیح می‌دهد و برای اثبات آن عقاید با دلایل عقلی و نقلی (آیات و روایات) استدلال می‌کند، از آن‌ها دفاع می‌کند.

باز نشر از سایت: 👇

https://fa.wikifeqh.ir/علم_کلام

٣٥,٣٨٢
طلایی
٤٤
نقره‌ای
٨٣٣
برنزی
٢٣٩
تاریخ
٤ روز پیش

پاسخ شما

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.