پرسش خود را بپرسید

مفهوم "Statistical Process Control (SPC)"

تاریخ
١ هفته پیش
بازدید
٢٦

مفهوم   

"Statistical Process Control (SPC)" 

در مهندسی صنایع چیه ؟

٢,٦٠٩
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٨٩

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

کنترل فرآیند آماری یا Statistical Process Control) SPC) ، که گاهی کنترل آماری فرآیند نیز نامیده می‌شود، یکی از ابزارهای کنترل کیفیت آماری یا Statistical Quality Control) SQC) است که از روش‌های آماری برای پایش و کنترل فرآیند تولید استفاده می‌کند.

هدف از کنترل فرآیند، ایجاد ثبات و کاهش نوسانات و تغییرات فرآیند تولید است. کاهش تغییرات فرآیند باعث افزایش کیفیت محصول و کاهش هزینه‌های تولید (ضایعات، دوباره‌کاری و …) می‌شود.

spc یک روش موثر برای بهبود مستمر می باشد که با با نظارت و کنترل یک فرایند، ما می توانیم اطمینان دهیم که آن در حداکثر توانایی خود عمل می کند.یکی از جامع ترین و ارزشمند ترین منابع اطلاعاتی SPC، کتابچه ای است که توسط گروه صنایع خودرو (AIAG) منتشر شده است.

SPC باید در دو مرحله انجام شود: فاز اول، تشکیل تیم وانتخاب فرآیند ، و مرحله دوم، استفاده منظم از فرآیند است. در فاز دوم  تصمیماتی در خصوص دوره بازرسی با توجه به شرایط  ( نیروی انسانی، ماشین، مواد ، روش، حرکت و محیط زیست ) گرفته می شود . هر کدام از فازها نیز شامل مراحلی می باشند.

از مزیت های spc نسبت به سایر روش های کنترل کیفیت میتوان به " بازرسی" اشاره کرد و میتوان گفت این مورد بر تشخیص زودهنگام و پیشگیری از مشکلات تأکید دارد، نه اصلاح مشکلات پس از آن همچنین تغییرات ناگهانی فرایند را به خوبی نشان داده و یک روش نظام مند برای حل مشکل می باشد.

چرا ما SPC را استفاده کردیم

از آنجا که امروزه شرکتهای تولیدی با افزایش روزافزون رقابت و افزایش هزینه های مواداولیه مواجه هستند و این موارد جز عواملی هستند که تحت کنترل سازمان ها نمی باشند لذا سازمان ها می بایست بر مواردی که می تواند تحت کنترل خود باشند تمرکز کنند و در صدد بهبود مستمر، افزایش کارایی و اثر بخشی و کاهش هزینه ها گام بردارند. با این حال هنوز شرکتهایی وجود دارد که به بازرسی بعد از تولید اکتفا نموده اند. و به این موضوع توجه نمی کنند که spc روشی است به منظور جلوگیری از تولید اقلام معیوب، بهبود بهره وری، و به بیان کلی تحت کنترل درآمدن فرایند تولید ، کاهش نوسانات و ضایعات.

* باز نشر از دو سایت زیر:

سایت اول: 👇

https://www.qualitysystem.ir/spc/

سایت دوم: 👇

http://saeeddarabi64.blogfa.com/tag/کنترل-فرایند-آماری
٣٢,٨٧٨
طلایی
٤٢
نقره‌ای
٧٨٠
برنزی
٢٢٥
تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما