پرسش خود را بپرسید

اسرار امیز ترین عدد در اسلام

تاریخ
١ ماه پیش
بازدید
٥٧

اسرار امیز ترین عدد در اسلام  چه عددیه ؟
40 یا 7 ؟ 
فلسفه ی هر کدوم رو میگید 

٣,٦٧٢
طلایی
٠
نقره‌ای
٢
برنزی
١٩٨

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

اگر چه از عدد ۴۰ هم سخن زیاد به میان آمده است اما عدد هفت یکی از اعداد بسیار اسرار آمیز است. با یکی دو مثال، می‏توان نشانه اکمال بودن این عدد را در قرآن بیشتر و بهتر بشناسیم؛«ولو انّما فی الارض من شجره اقلام و البحر یمدّه من بعده سبعه ابحر ما نفدت کلمات‏الله انّ‏الله عزیز حکیم»‏(لقمان،‏۲۷)

« و اگر آنچه درخت در زمین است، قلم باشد و دریا را هفت دریای دیگر به یاری آید، سخنان خدا پایان نپذیرد. قطعاً خداست که شکست‏ناپذیر حکیم است». در این آیه، قرآن به جای اینکه بگوید؛ مخلوقات خداوند در پهنه هستی عددی بسیاربسیار بزرگ دارند، می‏گوید؛ اگر تمام درختان روی زمین، قلم  و همه دریاها مرکب شود، تمام قلم‏ها می‏شکند و از بین می‏رود ولی حقایق عالم هستی و معلومات پروردگار هستی پایان نمی‏پذیرد. عظمت سخن آنگاه روشن‏تر می‏شود که عدد هفت نمادی از کثرت باشد. در این آیه برای مجسم ساختن عدد بی‏نهایت و نزدیک ساختن معنای علم بی‏پایان خدا و گستردگی فوق‏العاده جهان هستی به افکار ما، از عدد زنده‏ای مانند هفت استفاده شده است.

«و ان جهنم لموعدهم اجمعین لها سبعه ابواب لکلّ باب منهم جزء مقسوم» (حجر، ۴۳- ۴۴)

«و قطعا وعده‏گاه همه آنان دوزخ است، (دوزخی) که برای آن هفت در است و از هر دری بخش معینی از آنان (وارد می‏شوند).»

در این آیات آمده که جهنم هفت در دارد. به عقیده کارشناسان علوم قرآنی، بعید نیست که عدد هفت در اینجا هم برای کثرت باشد؛ یعنی جهنم درهای بسیار و فراوان دارد و واضح است که این تعداد در، در حقیقت به عوامل گوناگونی که انسان را به جهنم می‏کشاند، اشاره دارد. هر چند روایات هم به این «هفت در» اشاره کرده‏اند ولی ظاهراً درهای جهنم به هفت در محدود نمی‏شود.

در قرآن هم ۲۰ بار واژه «سبع» و چهار بار واژه «سبعه» به کار رفته و به بعضی از عددها مانند سه، هفت، ۷۰ و ۴۰ توجه ویژه‏ای شده است. به اعتقاد کارشناسان، کاربرد هر یک از این عددها حکمتی  دارد که بعضی را قرآن و روایات یادآور شده و بعضی را هم علوم جدید کشف کرده است.

- هفت سلام قرآنی

اهمیت ویژه عدد هفت را برشمردیم. بد نیست بدانید که در قرآن کریم هم هفت «سلام» مطرح شده. با آنها آشنا شوید:

- سلام قولا من ربّ رحیم (یس، ۵۸)

- سلام علی ابراهیم (صافات، ۱۰۹)

- سلام علی نوح فی العالمین (صافات، ۷۹)

- سلام علی موسی و هرون (صافات، ۱۲۰)

- سلام علی ء‏ال یاسین (صافات، ۱۳۰)

- سلام علیکم طبتم (زمر، ۷۳)

- سلام هی حتی مطلع الفجر (قدر، ۵)

تعدادی از مشهور‌ترین ۷‌هایی که در بین مسلمانان رایج است عبارتند از:

هفت طبقه بهشت 

بر اساس آیات قرآن و مفسران احادیث، بالا‌ترین درجه سعادت معنوی، ورود به طبقه هفتم بهشت است. مسلمانان به وجود هفت طبقه یا مرحله آمرزش و بهشتی شدن اعتقاد دارند. این طبقات هفتگانه همانهایی هستند که طی شده است. 

هفت گناه کبیره 

هفت گناه کبیره گناهانی هستند که در زمان تاریخ بسیار قدیم رهبانیت مسیحی مشخص شده و در قرن ششم میلادی توسط پاپ گرگوری اول یا گرگوری کبیر در یک دسته قرار گرفته‌اند. این گناهان عبارتند از: تکبر، طمعکاری، شهوت در معنای تمایل بیش از حد یا نامشروع جنسی، حسادت، شکم پرستی که معمولا مستی نیز در آن منظور می‌شود و تنبلی. همف گناه کبیره از موضوعات مورد علاقه در وعظ و خطابه‌ها، نمایشنامه‌های اخلاقی و هنر اروپای قرون وسطی بوده است. 

هفت کلمه آخر 

هفت کلمه آخر، به آخرین جمله حضرت عیسی بر صلیب اشاره دارد. این کلمات از این قرارند: 

خدای من، چرا مرا به خود واگذاشتی؟ 


* باز نشر از دو سایت زیر:

سایت👇

https://article.tebyan.net/107314

و سایت 👇

https://borna.news/fa/news/392583/راز-جالب-و-خواندنی-درباره-عدد-۷-و-عجایب-آن

٣٣,٨٩٠
طلایی
٤٣
نقره‌ای
٧٩٦
برنزی
٢٣٢
تاریخ
١ ماه پیش

پاسخ شما

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.