پرسش خود را بپرسید

اسکناس و جایگزینی آن بجای سکه

تاریخ
٢ ماه پیش
بازدید
٢٦

ایده  چاپ پول کاغذی و جایگزین کردن آن با سکه توسط چه شخصی و برای چه هدفی و در چه برهه زمانی مطرح شد ؟ این طرح یکی از شیطانی ترین طرح های ارائه شده در طول تاریخ است 

٣,٠٢٩
طلایی
٢
نقره‌ای
٥٨
برنزی
٢٤

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

معمولاً‌ شکل‌گیری اقتصاد و بانکداری مدرن را در اروپای قرن شانزدهم و هفدهم میلادی بررسی می‌کنند.

اما جالب است بدانیم که اسکناس یک مرتبه در قرن یازدهم میلادی در چین رواج یافت و تا قرن چهاردهم میلادی هم رواج داشت.

اما به علتی مشابه آنچه در دوران مدرن برای ارزها اتفاق می‌افتد، استفاده از اسکناس که اعتبار آن هفت سال بودشکست خورد و کنار گذاشته شد.

ظاهراً نخستین اسکناس در سال ۱۰۲۳ میلادی دوران امپراطوری سونگ در جنوب چین منتشر شده است.

اما آن‌چنان رواج نیافت که ما اطلاعات دقیقی از آن داشته باشیم.

قدیمی‌ترین نمونه‌ی نشر اسکناس که جزئیات آن را به خوبی می‌دانیم باز هم به چین باز می‌گردد. اما این بار نشر اسکناس در قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی توسط مغول‌ها انجام شد.

مغول‌ها در دورانی که در اوج کشورگشایی بودند، حدوداً یک چهارم خشکی‌های کره زمین را – حتی با محاسبه‌ی قاره‌ی آمریکا که هنوز کشف نشده بود – در اختیار خود داشتند.(سایت متمم)

سالیان زیادی طول کشید تا بشر از سکه به اسکناس روی آورد. چینی‌ها به دلیل کمبود طلا و فلزات در اواسط قرن دهم میلادی چیزی به شبیه به اسکناس ابداع کردند و نام آن را چاو گذاشتند، که در دیگر نقاط جهان آن را بی‌ارزش می‌شمردند. استفاده عملی و یکپارچه از پول کاغذی در سراسر چین، از دوره دودمان یوآن آغاز می‌شود و این پول نخستین پول کاغذی جهان است.[۴] اما نخستین اسکناس امروزی در ۵ ژانویه سال ۱۶۹۱ میلادی در بانک استکهلم چاپ شد که هم‌اکنون هم در موزهٔ این بانک موجود است.[۲]

به نظر می‌رسد که انتشار پول کاغذی در قرون جدید از دوره انقلاب کبیر فرانسه آغاز گشت. مجلس ملی فرانسه در ۲ نوامبر سال ۱۷۸۹ میلادی، طبق قانون همه املاک و اراضی متعلق به کلیسا را ملی اعلام کرد و آن‌ها را به دولت آن کشور واگذاشت. دولت به وثیقه اراضی و املاک مزبور، پول کاغذی انتشار داد.(ویکی پدیا)

البته در برخی منابع گفته شده مفهوم اسکناس در قرن هفتم چین در زمان سلسله تانگ پدیدار شد. در آن زمان، بازرگانان در حمل مقادیر زیادی سکه‌ سنگین برای معاملات تجاری با چالش‌ مواجه بودند. برای رسیدگی به این موضوع، بازرگانان شروع به سپرده‌گذاری سکه‌های خود نزد افراد قابل‌اعتمادی مانند طلافروشان و وام‌دهندگان کردند. این افراد نیز برای آن‌ها گواهی سپرده صادر می‌کردند.

این گواهی‌ها که به نام «جیائوزی» شناخته می‌شوند، مانند سفته امروزی بودند که نشان می‌دادند مقداری سکه در سپرده وجود دارد. آن‌ها، توسط بازرگانان به‌رسمیت شناخته می‌شدند و پس از ارائه به مرجع صادر‌کننده می‌توانستند به ارزش معادل سکه بازخرید شوند. این شکل اولیه پول کاغذی، نه تنها تجارت را تسهیل کرد؛ بلکه زمینه را نیز برای توسعه اولین اسکناس جهان فراهم آورد.(سایت پارا)

١٣,٨٨٣
طلایی
١٠
نقره‌ای
١٨٣
برنزی
٨٤
تاریخ
٢ ماه پیش

بعد از قرن پانزدهم میلادی بعضی از یهودیان که دیگر زیر یوغ کلیسا نبودند به فکر تأسیس یک اداره ای را بدهند که وام پرداخت میکند و بهره میگیرد ، این داد و ستد چنان رونق گرفت که آن یهودیان به فکر تأسیس یک بانک ( انبار ) بی افتند ، و البته دیگر قرار نبود که کاغذ بازی و وقت تلف کردن باشد اولا ،ثانیا به چنان نفوذی دست نیافتند که هر مجموعه ای را از خانواده تا یک کشور را یا ویران کند یا بسازد ، با مشورت خانواده روچیلد ها و وارن برگ ها ، از انگلستان و آلمان ، دو سرمایه دار بزرگ آن قرون ، عکس آنچه که باید در دست مردم باشد و در عوض آن تمام جواهرات ، طلاها ، سنگ های گران بها ، در دست بانک روچلیدها و وارن برگ ها ، 

آخه این کجاش عقلانی هست که انرژی مصرف کنی ، وقت بگذاری تا چند رقم در جایی بنام بانک دیجیتالی بالا رود ، واقعا حقه کثیفی زدند و تمام جواهرات و سنگ های با ارزش ، سند زمین های گرانبها ، و خیلی چیزهای با ارزش دیگر ، تاج پادشاهی ، تاج ملکه با سنگ های فراوان ، همه  دست آن دو خانواده ماند بعنوان پشتوانه که ........از ادامه این  داستان دل آدم خون میشود 

٣,٠٢٩
طلایی
٢
نقره‌ای
٥٨
برنزی
٢٤
تاریخ
٢ ماه پیش

پاسخ شما