پرسش خود را بپرسید

کلاهبرداری راگ پول چیست؟

تاریخ
١٧ ساعت پیش
بازدید
٦

کلاهبرداری

 راگ پول 

چیست و چگونه انجام میشه ؟

١,٥٤١
طلایی
٠
نقره‌ای
٢
برنزی
٧٣

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

راگ پول (Rug Pull)، یکی از روش‌های کلاهبرداری در دنیای رمزارزها و امور مالی دیفای (DeFi) است که در آن تیم یا فرد توسعه‌دهنده پروژه‌ای، به طور ناگهانی تمام دارایی‌ها یا سرمایه‌گذاری‌های جمع‌آوری‌شده از جامعه را به خود اختصاص داده و ناپدید می‌شود. خلاصه اینکه راگ پول به هر مانور مخربی گفته می‌شود که توسط توسعه‌دهندگان پروژه‌ای برای رها کردن آن پروژه و فرار با تمام پول سرمایه‌گذاران، صورت می‌گیرد. اگرچه این رفتار، عملی غیراخلاقی و غیرقانونی است، اما گاهی حتی تا آخرین لحظه هم، ممکن است مشروع به نظر برسد و سرمایه‌گذاران به هیچ عاملی مشکوک نشوند. راگ پول در کریپتو بیشتر در حوزه‌های دیفای (DeFi)، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و متاورس و وب ۳ اتفاق می‌افتد، اما خب گاهی ممکن است در پروژه‌های دیگری هم رخ دهد.

نوع رایج راگ پول‌ را می‌توان به راحتی تشخیص داد، توسعه‌دهندگان یک توکن، با نامی جذاب و وعده‌هایی جذاب‌تر، پروژه‌ای ایجاد کرده و ادعا می‌کنند که توکن‌شان تقریباً تمام خواسته‌های کاربران را برآورده می‌کند. زمانی که قیمت توکن در پروژه‌‌های راگ پول، بالا می‌رود، پول بیشتری به پروژه تزریق شده و درنهایت توسعه‌دهندگان ناگهان تصمیم می‌گیرند تا پروژه را رها کرده و با تمام ثروت به دست آمده، فرار کنند.

فرآیند سرقت سرمایه به شرح زیر است: توسعه‌دهندگان با فروش تمام نقدینگی پروژه، قیمت توکن را به صفر می‌رسانند و حتی ممکن است از بک‌دورها (Backdoor‌s) یا رخنه‌های امنیتی در قراردادهای هوشمند برای سرقت وجوه سرمایه‌گذاران استفاده کنند. 

تمام راگ پول‌‌ها، در یکی از دو شکل رایج زیر اتفاق می‌افتند:

  • راگ پول سخت: در راگ پول سخت (Hard) توسعه‌دهندگان از کدگذاری برای کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند. آن‌ها کدهایی پنهان را در قرارداد هوشمند جاسازی می‌کنند تا سرمایه‌گذاران نتوانند پس از سرمایه‌گذاری در پروژه، هیچ فعالیتی با دارایی‌های خود انجام دهند. از این پس، تنها کلاهبرداران امکان دستکاری توکن‌ها را داشته و کنترل به طور کامل از دست سرمایه‌گذاران خارج می‌شود.
  • راگ پول نرم: نوع نرم (Soft) راگ پول، اغلب ماهیت پامپ اند دامپ دارد؛ سرمایه‌گذارن می‌توانند هر زمان که بخواهند از پروژه خارج شوند اما از آنجا که می‌ترسند از سود‌های کلان عقب بمانند، تعلل می‌کنند و کلاهبرداران هم از این طمع آن‌ها سواستفاده کرده و با خیال راحت در زمان مناسب، پروژه را رها می‌کنند.

چند نمونه از بزرگ‌ترین راگ پول‌های تاریخ رمزارزها

طبق گزارشی در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۱۷ هزار توکن کلاهبرداری تا دسامبر همان سال راه‌اندازی شده‌اند که این میزان نسبت به سال گذشته (۲۰۲۱) حدود ۴۱ درصد افزایش داشته است. هر ساعت ۱۵ توکن کلاهبرداری جدید شناسایی می‌شود و در این میان، تقریباً ۲ میلیون سرمایه‌گذار، سرمایه خود را به دلیل راگ پول از دست داده‌اند.

* باز نشر از سایت: 👇

https://bitpin.ir/academy/what-is-rug-pull-and-how-to-stay-safe/

٢٢,٥١٦
طلایی
٢٤
نقره‌ای
٤٦١
برنزی
١٦٥
تاریخ
٢ ساعت پیش

پاسخ شما

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.