پرسش خود را بپرسید

معنی دامنه های سایت

تاریخ
٣ روز پیش
بازدید
٢٠

معنای دامنه های سایت های چیست؟

تمامی دامنه ها  را نام ببرید.

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

دامنه یا دامین (Domain)، نام وبسایت شماست و آدرسی است که کاربران در اینترنت به کمک آن می‌توانند به وبسایت شما دسترسی داشته باشند. قالب کلی دامنه‌ها متشکل از یک نام و یک پسوند است.

دامنه‌ها براساس “سیستم نام دامنه” که در زبان انگلیسی به آن DNS (Domain Name System) گفته می‌شود، تعیین می‌شوند. هر اسمی که در DNS ثبت شود، دامنه یا دامین نام دارد. در مجموع، هر دامنه نماینده یک IP است و از این رو می‌توان گفت که یک آدرس منحصربه‌فرد است که توسط یک سرور یا هاست میزبانی می‌شود. مثال آن وب سایت شخصی خود من است: Martinforoz.com 

 در اینجا com استفاده شده تست. دامنه دات کام رایج‌ترین دامنه مورد استفاده در اینترنت است. این دامنه به منظور استفاده تجاری برای کاربران اینترنت ایجاد شده است؛ با این حال هر کسی می‌تواند با نیت تجاری یا غیر تجاری یک آدرس اینترنتی با پسوند دات کام برای خود ایجاد کند. این پسوند محبوب‌ترین پسوند است.

دامین ها به ۴ دسته کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح داده‌ایم.

۱. دامنه (domain) با سطح عمومی بالا یا  gTLDs

این نوع دامین‌ یا دامنه‌ها معمولا معروف و شناخته شده توسط عموم مردم هستند و نسبت به دیگر سطوح در رده بالاتری قرار دارند. به عنوان مثال: دامنه .com، کوتاه شده‌ی کلمه Commercial است و برای اکثر شرکت‌ها ثبت می‌شود و یکی از محبوب‌ترین پسوندها است؛ .org کوتاه شده‌ی کلمه organization است و برای سازمان‌ها استفاده می‌شود.

۲. دامنه با سطح عمومی جدید یا  NEW gTLDs

این دامنه‌ها یا دامین‌ها معمولا براساس تجارت‌های مختلف جدید و به منظور رفع کمبود اسامی برای ثبت دامنه ایجاد شده‌اند. برخی از این نام دامنه‌ها عبارتند از .info، aero.، .school، .club و .biz هستند؛ به عنوان مثال: دامنه .biz برای شرکت‌های تجاری و بازرگانی ارائه می‌شود و کوتاه شده‌ی کلمه business است.

۳. domain با سطح خصوصی بالا یا sTLDs

sTLDs دامنه‌های عمومی ‌سطح بالا هستند که توسط سازمان‌های خصوصی ارائه می‌شوند. کاربرانی که می‌خواهند سایت خود را تحت این نوع دامنه‌ها ثبت کنند باید از قوانین خاصی پیروی کنند. مانند: gov. که مخفف government است و عموما برای سایت‌های دولتی به کار می‌رود.

۴. دامنه بین‌المللی کشورها یا ccTLDs

دامنه‌های ccTLDs مختص به یک کشور خاص یا یک منطقه خاص است. برای ثبت این نوع دامنه‌ها باید کسب‌وکار شما در آن کشور یا منطقه فعال باشد و همچنین ثبت اینگونه دامنه متناسب با قوانین همان منطقه یا کشوذ انجام می‌شود. مانند: دامنه .ir که مختص به کشور ایران است و همچنین .uk که کوتاه شده کلمه United Kingdom و اشاره به بریتانیا دارد.

10 تير 1403

پرتال وبلاگ راه اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی

پسوندهای مختلف دامنه ها را بشناسید!

وقتی یک سایت اینترنتی برای خود راه اندازی می‌کنید، یک دامنه یا آدرس اینترنتی نیز برای خود انتخاب می‌‌کنید. اگر دقت کنید، انتهای آدرس هر سایت به پسوندی مشخص مثل .com و .ir ختم می‌شود؛ اما آیا می‌دانید این پسوندها دقیقا چه هستند و چند نوع از آن‌ها داریم؟

در این مقاله می‌خوانید:

طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت فرآیندی است که مراحل زیاد و متنوعی دارد. اما قبل از هر چیز، شما باید یک دامنه یا همان آدرس اینترنتی مناسب برای سایت خود داشته باشید. این دامنه هم باید اسم مناسبی داشته باشد و هم پسوند خوبی برای آن انتخاب کنید. ما در این مقاله به توضیح پسوندهای مختلف دامنه خواهیم پرداخت تا بتوانید از میان این همه دامنه های متنوع، آنچه برایتان مناسب است را انتخاب کنید.

بیشتر بدانید: دامنه چیست

پسوند دامنه چیست؟

هنگامی که شما برای ثبت دامنه موردنظرتان اقدام می‌کنید، علاوه بر اسم وب‌سایت، پسوند دامنه موردنظرتان را نیز باید مشخص کنید. برای درک مفهوم پسوند دامنه، آدرس سایت ما، یعنی www.portal.ir را در نظر بگیرید؛ در این آدرس واژه portal نام دامنه و .ir پسوند دامنه ما است.
پسوند‌های دامنه معمولا نوع کاربری یک وب‌سایت را مشخص می‌کنند. مثلا ما برای سایت خودمان که یک سامانه سایت‌ساز فارسی است، از دامنه ir. که پسوند مخصوص کشور ایران است استفاده کرده‌ایم.

چرا انتخاب یک پسوند دامنه مناسب اهمیت دارد؟

به دو دلیل؛ 

دلیل اول اینکه وقتی یک دامنه مرتبط و متناسب با زمینه فعالیت خود انتخاب کنید، کاربران راحت‌تر می‌فهمند که حوزه کاری سایت شما چیست. فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین قهوه دارید و از دامنه coffee. استفاده می‌کنید؛ طبیعتاً گوگل (و کاربران) راحت‌تر شما را به عنوان یک کسب و کار مرتبط با قهوه شناسایی می‌کنند. (البته ما برای فروشگاه قهوه دامنه com. به معنی تجارت را بیشتر پیشنهاد می‌دهیم)
دلیل دوم این است که پسوند دامنه در سئوی سایت شما تاثیرگذار است. یعنی به کسب رتبه سایتتان در گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌کند. مثالی می‌زنم تا موضوع روشن‌تر شود؛ وقتی شما یک دامنه ir. داشته باشید، شانس کسب رتبه در جستجوهای فارسی برای شما بیشتر خواهد بود. چرا که گوگل شما را به عنوان یک سایت ایرانی می‌شناسد.

معرفی انواع دامنه ها

شاید بپرسید چند دامنه در جهان وجود دارد؟ هریک از آنها نشانگر چه چیزی هستند؟ و در نهایت، من باید از چه دامنه‌ای استفاده کنم؟
در جواب این سوال باید بگویم که میلیون‌ها دامنه در جهان وجود دارد و سالیانه به تعداد آنها افزوده می‌شود. دامنه‌ها نیز دسته‌بندی‌های مختلفی مانند دسته‌بندی براساس کشور، سازمان، مشاغل، کاربرد و... دارند. در ادامه انواع دامنه‌های مختلف را به شما معرفی می‌کنیم و کاربرد هر یک را نیز می‌گوییم. سپس در بخش بعد به شما خواهیم گفت که کدام پسوند برای سایت شما مناسب‌تر است.

۱- دامنه‌های عمومی سطح بالا (gTLD)

اولین نوع دامنه که در این بخش آن را معرفی می‌کنیم، دامنه‌های gTLDs یا همان دامنه‌های عمومی سطح بالا (Generic top-level domains) هستند. این نوع دامنه‌ها محبوب‌ترین دامنه‌های اینترنت هستند و بسیاری از سایت‌های دنیا از آن استفاده می‌کنند. در ادامه ۷ مورد از محبوب‌ترین دامنه‌های gTLD را به شما معرفی کرده‌ایم.

پسوند .com

دامنه .com مخفف Company (شرکت) یا Commercial (تجاری) است. دامنه دات کام رایج‌ترین دامنه مورد استفاده در اینترنت است. این دامنه به منظور استفاده تجاری برای کاربران اینترنت ایجاد شده است؛ با این حال هر کسی می‌تواند با نیت تجاری یا غیر تجاری یک آدرس اینترنتی با پسوند دات کام برای خود ایجاد کند. این پسوند محبوب‌ترین پسوند 

«نکته: اگر سایت خود را با بسته حرفه‌ای پرتال ساخته باشید، یک دامنه .COM رایگان به شما هدیه داده می‌شود. پرتال ساده‌ترین راه طراحی سایت بدون دانش فنی را برای شما آماده کرده است؛ به طوری که با استفاده از آن می‌توانید بدون نیاز به کمک کسی، سایت مدنظر خود را طراحی کنید. برای ساخت سایت تستی ۷ روزه رایگان زیر ۲ دقیقه در پرتال، در همین صفحه روی گزینه ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی کلیک کنید.»

پسوند .org

دامنه org. مخفف Organization (سازمان) است. معمولاً سازمان‌ها و نهادهای غیرانتفاعی از این دامنه استفاده می‌کنند. این پسوند دامنه هم مثل دامنه دات کام یک نوع دامنه آزاد است و هر وب‌سایتی با هر هدفی می‌تواند از آن استفاده کند. اما این نکته را در نظر داشته باشید وقتی از این نوع دامنه برای سایت خود استفاده می‌کنید، بسیاری از کاربران نیز شما را به چشم یک سازمان یا Organization نگاه می‌کنند.

پسوند .net

دامنه net. مخفف network (شبکه) است و توسط شبکه‌ها و شرکت‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دامنه از آنجایی که برگرفته از کلمه نتوورک است، بیشتر توسط شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات (یا همان IT) استفاده می‌شود. دامنه دات نت هم مثل دامنه کام یکی از محبوب‌ترین دامنه‌های دنیا است و سایت‌های زیادی از آن استفاده می‌کنند.این دامنه مانند پسوندهای قبلی که گفتیم آزاد است و هر سایتی می‌تواند از آن استفاده کند. با این حال طبق آمار کمتر از ۴ درصد سایت‌های دنیا از این دامنه استفاده می‌کنند که اکثر آن‌ها هم در حوزه IT فعال هستند؛ پس بهتر است اگر در حوزه تکنولوژی فعال هستید، این دامنه را برای آدرس اینترنتی خود استفاده کنید.

پسوند .biz

پسوند دامنه biz. مخفف Business و مختص سایت‌های تجاری است. این پسوند یک دامنه عمومی سطح بالا برای تاجران است که توسط شرکت Neustar ارائه شده است. در حال حاضر حدود ۲ میلیون سایت از این پسوند در دامنه خود استفاده کرده‌اند. استفاده از این دامنه به کاربران نشان می‌دهد که سایت شما به صورت تخصصی در زمینه تجارت فعالیت دارد؛ بنابراین اگر در کار تجارت هستید، این پسوند انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.

پسوند .info

پسوند دامنه info. مخفف Information (اطلاعات) است؛ این دامنه برای سایت‌هایی کاربرد دارد که کارشان اطلاع رسانی است. این پسوند معمولا برای سایت‌هایی که مخصوص انتقال اطلاعات هستند ساخته شده است. با این حال شاید هدف اصلی از ایجاد این پسوند دامنه این بود که حجم سایت‌های با دامنه‌های معروف‌تر مثل .com کمتر شود. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های .info این است که قابل فهم‌ترین پسوند دامنه را دارد؛ خود کلمه info در بسیاری از زبان‌های زنده دنیا به معنی اطلاعات است.این دامنه هم اکنون تبدیل به چهارمین دامنه پر استقبال دنیا تبدیل شده است؛ به همین دلیل خیلی از سایت‌ها سعی می‌کنند از آن استفاده کنند. این دامنه از نظر ثبت محدودیت خاصی ندارد و می‌توانید دامنه‌ای بین ۳ تا ۶۳ کاراکتر را با این پسوند ایجاد کنید.

پسوند .edu

edu. مخفف Education (سوادآموزی) است و سایت‌های آموزشی از آن استفاده می‌کنند. این پسوند معمولا توسط سایت‌های آموزشی و دانشگاهی استفاده می‌شود. این دامنه محبوب‌ترین پسوند دامنه‌ای است که سایت‌های آموزشی از آن استفاده می‌کنند. .edu یکی دیگر از پسوندهایی است که هر سایتی می‌تواند از آن استفاده کند؛ اما کاربران به صورت پیش فرض سایت‌های با پسوند .edu را به عنوان سایت‌های آموزشی می‌شناسند. پس اگر در زمینه آموزشی فعال هستید از .edu برای آدرس سایت خود استفاده کنید.

پسوند .gov

پسوند دامنه gov. مخفف Government (دولت) است و نهادهای دولتی از آن استفاده می‌کنند. زمانی که ابتدا این پسوند وارد دنیای اینترنت شده بود، همه سازمان‌های دولتی در دنیا می‌توانستند از آن استفاده کنند؛ با این حال در حال حاضر فقط سایت‌های دولتی کشور آمریکا از این پسوند استفاده می‌کنند. یعنی هر سایتی دیدید که آدرس دامنه آن به .gov ختم شده بود، بدانید که یک سایت دولتی مربوط به کشور آمریکا است.البته کشورهای دیگر نیز از .gov برای سایت‌های دولتی خود استفاده می‌کنند، با این تفاوت که آن را در کنار دامنه ملی کشور خود می‌آورند. برای مثال بسیاری از سایت‌های دولتی ایران از پسوند .gov.ir استفاده می‌کنند. بدین ترتیب در دامنه‌های دولتی ایران، از دو پسوند .gov و .ir (پسوند دامنه ملی ایران) استفاده می‌شود. در بخش بعدی دومین نوع دامنه، یعنی دامنه‌های ملی را بررسی می‌کنیم.

* باز نشر از دو سایت زیر: 

https://www.bertina.ir/blog/what-is-domain-name/

https://www.portal.ir/domain-name-extensions

٢٢,٣٤٠
طلایی
٢٣
نقره‌ای
٤٥٥
برنزی
١٦٥
تاریخ
٢ روز پیش

پاسخ شما