پرسش خود را بپرسید

تعریف رقابت انحصاری چند جانبه

تاریخ
٤ روز پیش
بازدید
١٨

تعریف

 رقابت انحصاری چند جانبه

چیه ؟

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

در اقتصاد دو نوع بازار رقابت ناقص وجود دارد:

  1. بازار انحصار چندجانبه فروش: در این بازار تعداد اندکی فروشنده وجود دارد و هر فروشنده محصولی مشابه و یکسان با دیگران را به فروش می‌رساند. برای مثال می‌توان بازار نفت خام را در این دسته قرار داد.
  2. بازار قابت انحصاری: در این بازار تعداد بسیار زیادی فروشنده، محصول مشابهی را تولید و عرضه می‌کنند، محصولاتی که کاملا یکسان نیست. بازارهای سی دی، بازی‌های رایانه‌‌ای، فیلم سینمایی و... از جمله این بازارها به حساب می‌آیند. در بازار رقابت انحصاری، هر یک از بنگاه‌ها نوعی انحصار در تولید محصول دارند اما بنگاه‌های بسیار زیادی وجود دارند که مشابه همان کالا را تولید و برای جلب مشتری با سایر بنگاه‌ها رقابت می‌کنند.

تعادل بازار انحصار چندجانبه

درست است که انحصارگران در بازارهای چندجانبه، علاقه زیادی به ایجاد کارتل و کسب سود دارند اما چنین کاری به این راحتی امکان پذیر نیست، چرا که به عنوان مثال قوانین ضدتبانی عموما از توافق میان انحصارگران جلوگیری می‌کند، از طرفی منازعات میان اعضای کارتل برای تقسیم سود بازار، اصولا توافق بین آن‌ها را نشدنی می‌کند. هرچقدر هم کارتل بزرگ تر شود امکان دستیابی به توافق، به همان میزان کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین هرچه اعضای یک بازار انحصار چندجانبه افزایش یابد، این بازار را به بازار رقابتی بیشتر شبیه می‌کند و قیمت به سمت هزینه نهایی نیل خواهد یافت و مقدار تولید به سطح تولید بهینه نزدیک خواهد شد.

* باز نشر از سایت: 👇

https://school.eghtesadonline.com/blog/انحصار-چند-جانبه

٢٢,٣٤٠
طلایی
٢٣
نقره‌ای
٤٥٥
برنزی
١٦٥
تاریخ
٣ روز پیش

پاسخ شما