"قیمت گذاری" و "استراتژی قیمت گذاری" چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
"قیمت گذاری" و "استراتژی قیمت گذاری"
چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
١ پاسخ
قیمت گذاری، جدا از اینکه زیرمجموعهی مدیریت بازاریابی است، مکمل ارزشآفرینی هم محسوب میشود. شما ابتدا به یک ایده برای خلق ارزش دست پیدا میکنید و سپس از خودتان میپرسید که «برای این ایده، چقدر باید از مشتریان پول بگیرم؟»
این عمل همان قیمت گذاری شماست که ارزشآفرینیتان را به عدد و رقم تبدیل میکند و بنای کسب و کارتان را میسازد.
بعضی از کسانی که در زمینهی قیمت گذاری تجربهی زیادی ندارند، فکر میکنند که انتخاب قیمت بسیار ساده است و کافی است با اتکا به اصول حسابداری، بهای تمام شده را استخراج کرده و سودی هم برای خودمان در نظر بگیریم. اما موضوع این است که دنیای واقعی، پیچیدهتر از این حرفهاست:
اصول حسابداری به ما کف قیمت را میدهد یعنی به ما میگویند کمتر از چه قیمتی زیاندِه خواهیم شد اما نمیگویند که چقدر از آن کف محاسبه شده بالاتر برویم. اینجاست که سر و کار ما با استراتژیها میاُفتد. بهطور کلی، نمیتوان گفت اصول حسابداری در محاسبهی قیمت فروش، بیفایده هستند. اما باید تأکید کنیم که در نهایت، این استراتژی است که خود را به اصول حسابداری تحمیل کرده و حکم نهایی را برای قیمتگذاری صادر میکند.
به استراتژیهای زیر فکر کنید:
- ما در پی سود بیشتر هستیم
- ما در پی بقا هستیم
- ما میخواهیم مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهیم
- ما قصد داریم سهم بازار خود را افزایش دهیم
هر یک از این استراتژیها میتوانند الگوی انتخاب قیمت ما را به کلی تغییر دهند.
* باز نشر از سایت: 👇