پرسش خود را بپرسید

تکنیک‌های کارسنجی و زمان‌سنجی چیست؟

تاریخ
٢ هفته پیش
بازدید
١٩

 تکنیک‌های کارسنجی و زمان‌سنجی چیست؟ برای چه کار هایی استفاده  میشن ؟

٨٥٢
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٣٣

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

به کارسنجی، روش سنجی هم می‌گویند همانطورکه به زمان سنجی، حرکت سنجی می‌گویند. عنصر زمان از عناصر مهم و اصلی در مبحث تولید و بهره‌وری است بدین گونه که نمیتوان از عبور و ابطال آن جلوگیری کرد و جلوگیری از اتلاف زمان از مهمترین مسائل دنیای امروز می‌باشد. کارسنجی از تکنیک‌های مطالعه کار است که ثمربخشی سازمان را افزایش می‌دهد درواقع کارسنجی یعنی استفاده از روش‌هایی برای تغییر زمان کاری که باید توسط یک فرد در سطحی قابل قبول انجام پذیرد.

زمان‌سنجی عبارت است از استفاده از تکنیک‌های مختلف برای تعیین زمان لازم برای یک فرد یا اپراتور واجد شرایط که باید کار معینی را در سطح کارایی مشخصی انجام دهد. ارزیابی کار و زمان یکی از قابل اعتمادترین روش هایی است که می‌توان با استفاده از آن عملکرد سازمانی، تولید و ارزش افزوده را افزایش، خدمات بهتری را ارائه و هزینه‌ها را کاهش داد. کاربرد کارسنجی بسیار گسترده می‌باشد و همه فرآیندها به جز فرآیندهای ذهنی پیچیده را دربرمیگیرد. پس به عبارتی دید کارسنجی یک دید حلاجی کننده و تجزیه گرو با الطبع آن دید زمان سنجی دیدی وابسته و در قالب دید تجزیه گر کارسنجی است.

چرا کارسنجی و زمان سنجی اهمیت دارد؟

مطالعه کارسنجی یک رویکرد سیستماتیک برای تعیین محتوای کار و زمان اتمام کار با استفاده از تکنیک‌های مهندسی صنایع است.

کارسنجی راهی برای تعیین اینکه آیا بهبودهای یک پروژه واقعی هستند یا خیر. کارسنجی تعیین می‌کند که چقدر طول می‌کشد تا یک کار به طور سیستماتیک انجام شود.

کارسنجی، استاندارد نبودن در محل کار و همچنین فعالیت‌های غیر ارزش‌افزا را آشکار می‌کند. دلایل زیر توضیح می‌دهد که چرا کار باید اندازه‌گیری شود:

  • برای شناسایی و حذف زمان تلف شده یا بی‌اثر
  • تعیین یک زمان استاندارد برای اندازه گیری عملکرد
  • برای اندازه گیری عملکرد باید از یک انتظار واقع بینانه استفاده شود
  • اهداف و مقاصد برای تضمین موفقیت آمیز عملیات تعیین می شوند.

چرا کارسنجی و زمان‌سنجی مهم است؟

هدف از روش کارسنجی  این است که تمام کارهایی که باید اندازه‌گیری شوند را پوشش دهد.

کارسنجی شامل تخمین میزان تلاش انسان برای تولید یک واحد خروجی است.

کارسنجی به اندازه‌گیری حجم کار انجام شده و زمان انجام آن اشاره دارد.

با توجه به طبیعت دینامیک کارسنجی و زمانسنجی و طیف بسیار گسترده آن، سیستم‏های جامع بسیاری از سنتی تا پیشرفته با ترکیب دیدگاه‏های علمی و عملی طراحی شده‌‏اند.طیف کاربرد کارسنجی و زمانسنجی بسیار وسیع می‏ باشد و غیر از فرآیندهای ذهنی پیچیده، بقیه فعالیت‏های انسانی و ماشینی را در بر می‏گیرد. در حال حاضر، زمانسنجی علاوه بر واحدهای صنعتی مختلف، در بسیاری از سازمان‏های خدماتی مانند بانک‏ها، شرکت‏های بیمه، بیمارستان‏ها و موسسات توزیع و پخش کاربردهای فراوانی دارد.

تکنیک‌های ارزیابی کار (کار سنجی)

کارسنجی شامل تکنیک‌های مختلفی است. در اینجا شش مورد از تکنیک‌های ارزیابی کار آمده است:

  • روش زمان‌دار: روش زمان‌دار، مستقیما زمان مورد نیاز برای انجام یک واحد کار را تعیین می‌کند. برای تعیین مدت زمان هر واحد از یک عملیات، مشاهده و ثبت زمان برای هر واحد از یک فرآیند مورد نیاز است.
  • روش سنتز: سنتز یک تکنیک اندازه‌گیری زمان است که برای ساخت زمان‌های استاندارد با استفاده از مطالعات زمانی قبلی استفاده می‌شود. بنابراین، انجام یک مطالعه زمان جدید غیر ضروری است، بنابراین مقرون به‌صرفه است. و از آنجایی که بر اساس بسیاری از مطالعات زمان گذشته است، قابل اعتماد است.
  • برآورد تحلیلی: تخمین تحلیلی یک روش تخمین ساختاریافته است که اغلب در اندازه‌گیری‌های کاری استفاده می‌شود، که یک کار را بر حسب اجزای اصلی آن تجزیه و تحلیل می‌کند. این تکنیک نیز مقرون به‌صرفه است زیرا از داده‌های استاندارد هنگام محاسبه زمان عادی هر شغل استفاده می‌کند. همچنین به برنامه‌ریزی فعالیت‌های تولیدی کمک می‌کند.
  • روش داده‌های تاریخی

روش داده‌های تاریخی یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای اندازه‌گیری بهره‌وری در محیط کار است.

استفاده از روش داده‌های تاریخی به یکی از ابزارهای استاندارد تبدیل شده است که در خدمت 3 هدف اصلی است:

هدف در حقیقت تعیین چگونگی اثرگذاری کار گذشته بر نتایج کار فعلی است.

تئوری‌های اقتصادی مدرن را می‌توان با استفاده از آزمایش‌های طبیعی منحصر به فرد آزمایش کرد.

استفاده از نظریه‌های اقتصادی مدرن برای اصلاح درک رویدادهای تاریخی مهم است.

این تکنیک به دلایل درک و برآورد وپیاده‌سازی آسان‌ آن بسیار سودمند است.

* باز نشر از سایت: 👇

https://rasa-co.org/service/line-balancing/

٢٢,٣٤٠
طلایی
٢٣
نقره‌ای
٤٥٥
برنزی
١٦٥
تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما