پرسش خود را بپرسید

برای اینکه به حفظ و ارتقای زبان و ادبیات فارسی و متون کهن پارسی کمک کنیم چه راهکار های را پیشنهاد می کنید ؟

تاریخ
٣ هفته پیش
بازدید
٣٣

راهکار های موثر و مفید را بگویید.

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

درود بر  شما

می‌توان در نشست‌های خانوادگی یا در گروه‌های دوستان و... از تاریخ و بزرگان دانش و ادب و هنر ایرانزمین سخن به میان آورد و یادگارهای آنان را به دیگران شناساند   مانند گفتن از زندگینامه‌ی ایشان یا داستان‌های کوتاهی از کتاب‌های آنها مانند شاهنامه، گلستان، مثنوی مولانا و... و یا در یاد داشتن سروده‌ها یا تک بیت‌هایی از شاعران و خواندن این سروده‌ها در جایگاه درخور خودش. 

می‌توان به بچه‌ها کتاب‌های کوچکی که دربردارنده‌ی داستان‌های ساده‌ و کوتاهی از  کتاب‌های ادبی است بخشش کرد و آنها را دلبسته به تاریخ و زبان ادبی  نمود و نیز کتاب‌های اصلی را  به بزرگترهای که شیفته‌ی ادب و زبان هستند سپرد یا بخشید.

آشنا کردن مردم با ادب و زبان پارسی در تراز بسیار بالاتر بر دوش حکمرانی است که برنامه‌های فرهنگی بیشتری بسازد  و در صداوسیما   پخش کند، بودجه‌های کلانی که هزینه‌ی کارهای بیهوده‌ای مانند فوتبال و فیلم‌های سینمایی یا سریالهای بیگانه می‌گردد باید کم شده و این بودجه‌ هزينه‌ی ساخت کارهای فرهنگی مانند فیلم‌های سینمایی تاریخی و... گردد و نیز   پشتیبانی مالی از نویسندگان  و شاعران توانمند انجام پذیرد.

از سوی دیگر باید تا می‌توان واژه‌های بیگانه که واژه‌های تازی را هم دربرمی‌گیرد از زبان دور ریخته شود که هم کاری‌ست  بر دوش حکمرانی و هم به گردن نویسندگان و گویشوران پارسی که دلسوزانه رفتار کنند و واژه‌های بیگانه را به‌کار نگیرند، زبان پارسی زبانی توانا در واژه‌سازی‌ست  و هیچ نیازی به وامواژه ندارد.

با سپاس از شما

تاریخ
٣ هفته پیش

پاسخ شما