قرآن کریم ترجمه و تفسیر
انّ الذین امنوا و عملواالصالحات سیجعل لهم الرحمن وّداً ، ( سوره مریم آیه ۹۶)
این چگونه محبتی است ؟ وقتی که انّ الله رحیمٌ ودودٌ ذاتی ست ؟ یعنی ذاتا مهربان و با محبت است پس چه محبتی بعد از ایمان آوردن و عمل نیک ؟
١ پاسخ
آیه ۹۶ سوره مریم میفرماید:
> إِنَّ ٱلَّذِینَ آمَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ ٱلرَّحْمَـٰنُ وُدًّۭا
ترجمه:
همانا کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته کردند، بهزودی خدای رحمان برای آنها "محبت و دوستداشتنی بودن" قرار میدهد.
---
نکته اول: چرا خدا که «وَدود» است، باز محبت جداگانهای قرار میدهد؟
"وَدود" از صفات ذاتی خداست؛ یعنی خدا ذاتاً محبتکننده و دوستدار بندگان است — چه مؤمن، چه کافر. اما در این آیه، صحبت از محبتی خاص و هدفدار است. محبتی که بهمثابه پاداش ایمان و عمل صالح داده میشود.
---
نکته دوم: "سیجعل لهم الرحمن ودّاً" یعنی چه؟
دو معنا برای "وُدّاً" بیان شده که هر دو زیبا و همراستا هستند:
۱. محبت خدا به آنها
خداوند محبت ویژهای به مؤمنین میدهد که فراتر از محبت عام و رحمت عامّه اوست؛ یعنی مقام قرب و دوستی خاص.
۲. محبت مردم نسبت به آنها
بسیاری از مفسران (مثل طبرسی، فخر رازی، علامه طباطبایی) گفتهاند که این آیه اشاره دارد به اینکه:
> خدا در دل مردم، محبت آن مؤمن را میافکند؛ یعنی آنها در میان خلق، عزیز، محترم و دوستداشتنی میشوند.
همچون حدیثی از پیامبر (ص):
> إذا أحبّ الله عبداً نادى جبرئیل: إنّ الله یحبّ فلاناً، فأحبّه، فیحبّه جبرئیل، ثمّ ینادی فی أهل السماء: إنّ الله یحبّ فلاناً فأحبّوه، فیحبّه أهل السماء، ثمّ یوضع له القبول فی الأرض...
---
جمعبندی:
محبت در این آیه، محبتِ اثرگذار و نتیجهدار است؛
نه فقط "مهربانی"، بلکه دوستی الهی که باعث دوستی آسمانی و زمینی میشود.
این محبت، نتیجه ایمان و عمل صالح است، نه صرفاً رحمتی از سر ذات. مثل وقتی که والد مهربانی، برای فرزند صالحش محبت مضاعف و احترام ویژهای قائل میشود.