پرسش خود را بپرسید

فرق امکان سنجی فنی و امکان سنجی اقتصادی در طرح توجیهی

تاریخ
٢ روز پیش
بازدید
٦٥

فرق

 امکان سنجی فنی

 و

 امکان سنجی اقتصادی

 در طرح توجیهی چیه ؟

٢,٩٠٧
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
١١١

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

سلام. سر کار خانم عباسی درست فرمودن. فقط بنده یک مثالی اضافه کنم. فرض بفرمایید شما  قصد دارید شیشه نانو خود تمیز شونده برای اتومبیل تولید کنید. اینکه اصلا امکان تولید چنین محصولی وجود داشته باشد می شود بررسی امکان سنجی فنی. یعنی آیا می شود شیشه ای به کمک تکنولوژی یا ذرات نانو تولید کرد که خود به خود تمیز شود و نیازی به تمیز کردن ما نداشته باشد؟

حال فرض کنید جواب سوال شما آری است. یعنی از نظر فنی می شود در آزمایشگاه چنین محصولی تولید کرد. سوال بعدی این است که آیا تولید این محصول مقرون به صرفه هم خواهد بود؟ به عبارتی آیا از نظر اقتصادی هم امکان دارد بتوانیم شیشه خود تمیز شونده را جایگزین شیشه معمولی کنیم؟در واقع با پاسخ به سوال دوم، شما در حال بررسی امکان سنجی اقتصادی طرح هستید.

با آرزوی موفقیت

وحید محمدپور کاریزکی

تاریخ
٢ روز پیش

در طرح توجیهی، "امکان سنجی فنی" و "امکان سنجی اقتصادی" دو جزء مهم هستند که به بررسی جنبههای مختلف یک پروژه میپردازند: 

امکان سنجی فنی: این بخش به بررسی قابلیتها و محدودیتهای فنی یک پروژه میپردازد. این شامل ارزیابی تجهیزات، زیرساختها، دانش و مهارتهای مورد نیاز برای اجرای پروژه است . هدف از امکان سنجی فنی اطمینان حاصل کردن از این است که پروژه از نظر فنی قابل اجرا و پایدار است.  

امکان سنجی اقتصادی: این بخش به بررسی جنبههای مالی پروژه میپردازد، از جمله برآورد هزینهها، پیشبینی درآمدها، نرخ بازگشت سرمایه (ROI)، و ارزیابی ریسکهای مالی. امکان سنجی اقتصادی به تعیین اینکه آیا پروژه از نظر مالی سودآور و اقتصادی است کمک میکند.

  به طور خلاصه، امکان سنجی فنی به بررسی اینکه آیا پروژه از نظر فنی قابل اجراست میپردازد، در حالی که امکان سنجی اقتصادی به ارزیابی اینکه آیا پروژه از نظر مالی توجیهپذیر است میپردازد. هر دو این جنبهها برای تضمین موفقیت یک پروژه حیاتی هستند و باید به دقت بررسی شوند.

١٩,٧١٨
طلایی
٢٧
نقره‌ای
٤١٦
برنزی
١٨٠
تاریخ
٢ روز پیش

پاسخ شما

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.