پرسش خود را بپرسید

برنامه ریزی جانشینی با جانشین پروری

تاریخ
٣ ماه پیش
بازدید
٧٢

برنامه ریزی جانشینی با جانشین پروری

 چه تفاوت هایی دارد؟

٢,٦٩٥
طلایی
٠
نقره‌ای
١
برنزی
١٢٩

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

بطور کلی، در برنامه‌های جایگزینی شغل‌ها از نظر شرایط احراز و نوع وظایف و مسئولیت‌ها معمولا ثابت هستند و خیلی تغییر نمی‌کنند اما در جانشین پروری مهم‌ترین فاکتور این است که محیط داینامیک است یعنی ویژگی‌های شغل در آینده با ویژگی‌های فعلی متفاوت است.

به شکل خاص: فرآیند جانشین پروری در سطح بالاتری نسبت به برنامه‌های جایگزینی قرار می‌گیرد. و اما تفاوت‌ها به شکل ویژه: 

1. در برنامه‌های جایگزینی شغل‌ها از نظر شرایط احراز و نوع وظایف و مسئولیت‌ها معمولا ثابت هستند و خیلی تغییر نمی‌کنند اما در جانشین پروری مهم‌ترین فاکتور این است که محیط داینامیک است یعنی ویژگی‌های شغل در آینده با ویژگی‌های فعلی متفاوت است.

2. تفاوت بعدی دیگر این است که دوره‌های زمانی برای برنامه‌های جایگزینی کوتاه‌تر از فرآیند جانشین پروری است. به طور معمول زمان مورد نظر برای برنامه جایگزینی ۶ الی ۱۲ ماه و برای فرآیند جانشین پروری 2 سال یا بیشتر است.

3. در برنامه جایگزینی معمولا کاندیداها از افراد داخلی سازمان انتخاب می شوند اما در جانشین پروری افراد لزوما از داخل انتخاب نمی‌شوند و می‌توانیم از خارج سازمان هم کاندیدا داشته باشیم.

4. یک تفاوت مهم دیگر بین جایگزینی و جانشین پروری این است که در جایگزینی مدیر مستقیم مهم‌ترین فردی است که برای این کار دخالت می‌کند و در واقع کار ارزیابی را انجام می‌دهد اما در فرآیند جانشین پروری دیگر ارزیابی با مدیر مستقیم کفایت نمی‌کند بلکه باید از ارزیابی ۳۶۰ درجه یا حتی از ارزیابی‌های خارج سازمان استفاده کنیم.

5. در جایگزینی به ازای هر شغل یک فرد در نظر گرفته می‌شود اما در جانشین پروری معمولا خزانه استعداد یا اصطلاحا talent pool ایجاد کرده و افراد مستعد را در آنجا تربیت می‌کنیم تا در فرصت مناسب هرکدام در شغل مناسب خود قرار گیرند.

6. در برنامه جایگزینی معیار انتخاب تجربه کاری شخص موردنظر است اما در فرآیند جانشین‌پروری عمدتا شایستگی‌های فرد اهمیت پیدا می‌کنند.

7. و آخرین تفاوت این است که در جایگزینی، برنامه‌های توسعه‌ای به صورت محدود در نظر گرفته می‌شود. اما در فرآیند جایگزینی، برنامه‌های توسعه‌ای صرفا یک برنامه آموزشی نیست بلکه متنوع و منعطف با نیاز طراحی می‌شوند.

* باز نشر از سایت: 

https://daneshkar.net/blog/جانشین-پروری/

٣٢,٨٧٦
طلایی
٤٢
نقره‌ای
٧٨٠
برنزی
٢٢٥
تاریخ
٢ ماه پیش

پاسخ شما