پرسش خود را بپرسید
١٦,٠٠٠ تومان پاداش این پرسش تعلق گرفت به

تقسیم سود سهام بازار سرمایه

تاریخ
٣ هفته پیش
بازدید
٣٤٢

با توجه به این که شرکت ها هر سال یکبار تقسیم سود میکنند، ما چطور میتونیم  سبد خود را طوری تنظیم کنیم که هر 3 ماه یکبار سود نقدی دریافت کینم ؟و در هر سال 4 بار سود دریافت کنید تا فاصله یکساله دریافت سود سهام را کاهش بدیم ؟

٣,٦١٩
طلایی
٠
نقره‌ای
٢
برنزی
١٨٣

٤ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

به عنوان یکی از باسابقه های بازار سرمایه، در ابتدا چند نکته را خدمت شما عرض خواهم کرد و  در نهایت، پاسخ سوالتان را خواهم داد: 

- ببینید هدف شما در معاملات باید کسب سود باشد نه کسب سود سهام!

- چون وقتی که شما با سهم به مجمع بروید، و فرضا به شما ایکس تومان سود بدهد، به همان اندازه از قمت سهام کم خواهد شد و ارزش دارایی شما تغییر نخواهد کرد.

- پس در گام اول باید نقطه خرید خوبی  از سهام یک شرکت شناسایی نمایید و این کار باید با درنظرگیری روند میان مدت کلیت بازار و آن شرکت انجام شود.

- شما باید شرکتهایی را انتخاب کنید که سابقه خوبی در پرداخت سود داشته باشند.

-  شما باید با دید بلندمدت بالای 5 سال، اقدام به خرید سهام نمایید وگرنه در کوتاه مدت ممکن است از چنین معامله ای، متضرر شوید و قیمت سهام پس از مجمع، تا یکی دو سال نزولی باشد!!

پایان سال مالی اکثریت شرکتهای بازار بورس ایران، 29  اسفند یا 29  آذرماه می باشد،  معدود شرکتهایی هم هستند که پایان سال مالی آنها، 29 شهریور یا 29 خرداد یا 29 دیماه هست پس شرکتها براساس پایان سال مالی، به 5 گروه تقسیم بندی خواهند شد. معمولا دو الی سه ماه بعد از پایان سال مالی، اقدام به برگزاری مجمع عمومی سالانه خواهند نمود و طبق قوانین جدید، 4 ماه برای پرداخت سود فرصت دارند.

پس اگر قصد  دارید  که چند بار در سال، سود سهام دریافت نمایید، باید  طبق گامهای زیر عمل نمایید:

-  ابتدا اقلا 15 شرکت خوش حساب از نظر پرداخت سود سهام را از هر گروه  شناسایی نمایید.

- در گام بعدی باید بهترین شرکتها از نظر وضعیت بنیادی را از هر گروه شناسایی نمایید و برخی شرکتها را از هر گروه حذف نمایید.

- باید وضعیت کلی سهام صنعت را از نظر دورنما بدانید چون بعضی صنایع، اصلا دورنمای خوبی ندارند و نباید وارد معاملات در سهام آن صنایع شد.

- در گام بعدی باید به بررسی تکنیکال سهم بپردازید و نقطه خرید ایده آلی را از سهام باقیمانده هر گروه شناسایی نمایید.

-  با فیلترهایی که در گامهای بالا انجام شد، شما در نهایت 5 الی 6 شرکت در هر کدام از 5  گروه فوق خواهید داشت.

- با تعریف هشدارهای درون برنامه ای در مفید یا ره آورد می توانید به محض اینکه قیمت سهام شرکت به نقطه مورد نظرتان رسید  اقدام به خرید سهام از یکی از 5 گروه نمایید.

با طی این گامها و داشتن دید بلندمدت می توانید سه یا چهار بار در سال، سود مجمع سالانه را دریافت نمایید.

تاریخ
٣ هفته پیش

با توجه به پرسش شما  میشه فهمید که شما دید  یه سرمایه گذاری کم ریسک رو انتخاب کردید 

در واقع شما باید بیشتر سهام هلدینگ ها را خردیداری کنید چرا که این هلدینگ ها مثل فارس یا تاپیکو   سود خوبی را به عنوان سود نقدی پرداخت میکنن  

تاریخ
٣ هفته پیش
 سلام و عرض احترام برای ایجاد یک سبد سهام که هر 3 ماه سود نقدی ارائه دهد، می توانید به چند استراتژی زیر توجه کنید:1. سرمایه گذاری در شرکت هایی با رویه پرداخت سود نقدی منظم:
  • به دنبال شرکت هایی باشید که سابقه طولانی در پرداخت سود نقدی به طور منظم و پیوسته دارند، حتی در دوران رکود اقتصادی.
  • شرکت هایی را که "سیاست سود نقدی" مشخصی دارند، بررسی کنید. این سیاست معمولا شامل تعهد به پرداخت درصد ثابتی از سود به عنوان سود نقدی به سهامداران در فواصل زمانی منظم (مانند هر سه ماه) است.
2. تنوع بخشیدن به سبد سهام خود در بخش های مختلف:
  • با سرمایه گذاری در شرکت های مختلف در صنایع مختلف، می توانید ریسک خود را کاهش دهید و اطمینان حاصل کنید که جریان ثابتی از درآمد سود نقدی داشته باشید، حتی اگر عملکرد یک بخش خاص از اقتصاد ضعیف باشد.
  • به دنبال شرکت هایی در بخش هایی باشید که به طور سنتی سود نقدی ثابتی ارائه می دهند، مانند خدمات عمومی، کالاهای اساسی و مراقبت های بهداشتی.
3. استفاده از ETF ها و صندوق های سهام با تمرکز بر سود نقدی:
  • ETF ها و صندوق های سهام زیادی وجود دارند که به طور خاص برای سرمایه گذاری در شرکت هایی با سابقه پرداخت سود نقدی قوی طراحی شده اند.
  • این ابزارها می توانند به شما کمک کنند تا به راحتی سبد سهام متنوعی از شرکت های سود نقدی ایجاد کنید و در عین حال هزینه های معاملات و زمان تحقیقاتی خود را کاهش دهید.
4. توجه به تاریخ پرداخت سود:
  • به تاریخ پرداخت سود نقدی شرکت ها توجه کنید. سعی کنید در سهام شرکت هایی سرمایه گذاری کنید که در طول سال در فواصل زمانی منظم سود نقدی پرداخت می کنند.
  • این امر به شما کمک می کند تا جریان ثابتی از درآمد نقدی در طول سال داشته باشید و فاصله بین دریافت سود نقدی را کاهش دهید.
5. سرمایه گذاری مجدد سودهای نقدی:
  • به جای برداشت سودهای نقدی، می توانید آنها را دوباره در سهام همان شرکت یا شرکت های دیگر سرمایه گذاری کنید.
  • این امر به مرور زمان به رشد سبد سهام شما و افزایش درآمد سود نقدی شما کمک می کند.
نکات مهم:
  • به خاطر داشته باشید که هیچ تضمینی برای دریافت سود نقدی منظم وجود ندارد. شرکت ها می توانند در هر زمان پرداخت سود نقدی خود را کاهش داده یا به طور کامل متوقف کنند.
  • قبل از سرمایه گذاری در هر سهم، تحقیقات خود را انجام دهید و به دقت وضعیت مالی و چشم انداز آینده شرکت را بررسی کنید.
  • با یک مشاور مالی مشورت کنید تا به شما در ایجاد سبد سهام متناسب با نیازها و اهداف سرمایه گذاری شما کمک کند.

با استفاده از این استراتژی ها، می توانید سبد سهام خود را طوری تنظیم کنید که در طول سال جریان ثابتی از سود نقدی دریافت کنید و فاصله بین دریافت سود سهام را کاهش دهید.

٣,٥٣٧
طلایی
٣
نقره‌ای
٧٦
برنزی
١١
تاریخ
٣ هفته پیش

در بازار ایران با توجه به اینکه  هیات مدیره ها می توانند زمان پرداخت سود را  چندبار به تعویق بیاندازند یا حتا تسریع کنند ، کمی محاسبه سخت است و شاید غیر ممکن. اما باید سهامی را پیدا کنید که مجامع عمومی عادیشان (پایان سال مالی شان) سه ماه از یکدیگر فاصله داشته باشند. آنگاه این که شما بتوانید به صورت حدودی هر سه ماه یکبار سود بگیرید، ممکن است ولی تضمینی در کار نیست. برای مثال شرکت های وب، سود دو سال خود را  نداد و بعد از گذشت دو سال و اندی همه آنرا یکباره پرداخت کرد.(در سال 1402) بنابراین سخت یا حتا غیر ممکن به نظر می رسد که شما بتوانید دقیقا هر سه ماه سود دریافت کنید. ضمن اینکه مطابق قانون، پس از جلسه مجمع عمومی عادی و تقسیم سود، هر شرکت شش ماه فرصت دارد تا سود را پرداخت کند. برخی (مثلا شگویا یا  ساربیل یا تاپیکو)  ممکن است خیلی زود پرداخت کنند، و برخی دیگر هم اگر در بازه شش ماهه پرداخت کنند، این پول را دیرتر پرداخت می کنند. (مثلا وپخش، سفارس و ... که معمولا با چندماه تاخیر پرداخت می کنند.)  
زمان هایی که برای سهم یاد شده اظهار شده بنا به سابقه  پرداخت های آنها به صورت میانگین در یک دهه اخیر بوده است. هر چند مثلا شگویا تنها چهار یا پنج سال است که در بازار سرمایه است اما هر سال تنها چند روز بعد از جلسه مجمع  سودها را پرداخت کرده است. 

تاریخ
٣ هفته پیش

پاسخ شما