پیشنهاد‌های علی باقری (٢٩,٨٨٣)

بازدید
١٣,٩٢٩
تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( مدخل ) به ضمه میم و فتحه خا اسم مکان از ماده دخول است . کلمه ( مدخل ) از باب افتعال به معنای کوره راهی است که به زحمت بتوان درون آن شد.

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( نکفر ) صیغه متکلم مع الغیر مضارع از باب تفعیل است ، که از ( ک _ ف _ ر ) گرفته شده ، و کلمه ( نکفر ) در لغت عرب به معنای پوشاندن است .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

واژه ی جنیبه از از ماده ( ج _ ن _ ب ) است ، و کلمه ( جنب ) به معنای پهلوی آدمی است ، چون جنیبه ( اسب و شتر و گاوی که پهلو به پهلوی صاحبش راه می رود ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( اجتناب ) باب افتعال از ماده ( ج _ ن _ ب ) است ، و کلمه ( جنب ) به معنای پهلوی آدمی است ، که بطور استعاره از آن فعل ساخته اند، به این مناسبت که ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( عدوان ) همه رقم تجاوز را شامل می شود، چه تجاوز جایز و پسندیده و چه تجاوز ممنوع و مذموم پس کلمه ( عدوان ) معنایی وسیع تر از کلمه ظلم دارد، و اع ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

کلمه ( تجارت ) بطوری که راغب اصفهانی گفته ، به معنای تصرف در سرمایه به منظور تحصیل سود است ، او اضافه کرده که در لغت عرب جز در این کلمه هیچ کلمه ای ن ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه مبهم و ابهام از ماده _ ب _ ه - م - است که به معنای ساده و بی رنگ بودن و یا یک رنگ داشتن چیزی است ، به طوری که رنگ دیگر با رنگ اصلی آن مخلوط نشده ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه عنت به معنای جهد و شدت و هلاکت می آید، و گویا مراد از آن در آیه زیر زنا است ، که نتیجه وقوع انسان در مشقت تجرد و شهوت نکاح است ، و خود مایه هلاک ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( خدن ) به کسره خا به معنای دوست است و این کلمه مذکر و مؤ نثش و مفرد و جمعش یکسان است ، یعنی هم به دوست مذکر خدن گفته می شود، و هم به دوست مؤ نث ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( اخدان ) جمع کلمه ( خدن ) به کسره خا است ، که به معنای دوست است و این کلمه مذکر و مؤ نثش و مفرد و جمعش یکسان است ، یعنی هم به دوست مذکر خدن گفت ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

کلمه ( طول ) در قرآن به معنای غنی و بی نیازی و یا زیادت در قدرت مالی است . و من لم یستطع منکم طولا ان ینکح المحصنات المؤ منات . . .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٦

کلمه ( استمتاع ) همان نکاح است ، زیرا ایجاد علقه نکاح هم نوعی طلب تمتع است ، کسی که زنی را برای خود نکاح می کند، می خواهد از او تمتع ببرد. و چه بسا ب ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٤

کلمه ( صلات ) که در اصل لغت به معنای دعا بوده و شارع مقدس آن را در مصداق خاصی از دعا یعنی در نماز استعمال کرد، و این استعمال آنقدر شایع شد که هر جا ک ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

حصن از ماده ( ح _ ص _ ن ) از مصدر باب افعال احصان است احصان به معنای منع است ، حصن حصین ( دژ محکم ) را هم از این جهت حصن گفته اند، که مانع از ورود اغ ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

کلمه ( محصنات ) به فتحه صاد اسم مف عول از ماده ( ح _ ص _ ن ) از مصدر باب افعالش احصان است ، که به معنای منع است ، حصن حصین ( دژ محکم ) را هم از این ج ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

اگر زن حلال را حلیله و مرد حلال را حلیل نامیده اند به این مناسبت است که نزدیکی و همخوابگی با این برای آن و با آن برای این جایز و حلال است ، و بعضی گف ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( حلائل ) ، جمع حلیله است ، در مجمع البیان آمده که : حلائل جمع حلیله و به معنای محلله _ حلال شده _ است ، و این کلمه از کلمه حلال مشتق شده ، و مذ ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( ربائب ) جمع ربیبه است ، که به معنای دختر زن آدمی است ، دختری که از شوهری دیگر آورده و به این مناسبت او را ربوبه نامیده اند که تدبیر مادر او _ ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

کلمه ( بهتان ) به معنای هر سخنی و هر عملی است که شنونده و بیننده را مبهوت و متحیر کند، و بیشتر در مورد دروغ زبانی استعمال می شود، کلمه بهتان در اصل م ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( مبینه ) به معنای ( متبینه ) است ، از سیبویه نیز نقل شده که گفته است ( ابان ) که باب افعال و ( استبان ) که باب استفعال است ، و ( بین ) که باب ت ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٤

کلمه : ( عضل ) به معنای منع و تنگ گرفتن و سختگیری است .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

کلمه ( اعتدنا ) از مصدر اعتاد و به معنای اعداد و یا وعده است .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( اخوه ) جمع کلمه ( اخ ) است و طبق قاعده جمع بر سه و بیشتر اطلاق می شود. کلمه اخوه به معنای سه برادر و بیشتر است . عرب گاهی دو برادر را هم اخوه ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه عالج به معنای قسمتی از بیابان است که ریگزار باشد.

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

کلمه ( حد ) به معنای دیوار و حائل بین دو چیز است ، حائلی که از اختلاط آن دو به یکدیگر جلوگیری کند و تمایز بین آن دو را حفظ کند، مانند حد خانه و بستان ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

واژه ی کُلّ از کلاله گرفته شده . کلمه ( کلاله ) در اصل مصدر، و به معنای احاطه است . مجموع هر چیزی را هم که ( کل ) به ضمه کاف می خوانند برای این است ک ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

اکلیل از کلاله گرفته شده . کلمه ( کلاله ) در اصل مصدر، و به معنای احاطه است تاج را هم اگر اکلیل می گویند به این جهت است که بر سر احاطه دارد، مجموع هر ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

کلمه ( کلاله ) در اصل مصدر، و به معنای احاطه است تاج را هم اگر اکلیل می گویند به این جهت است که بر سر احاطه دارد، مجموع هر چیزی را هم که ( کل ) به ضم ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

( والد ) تنها به پدر بلاواسطه می گویند و ( اب ) هم در مورد پدر بلاواسطه استعمال می شود و هم در مورد اجداد.

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

راغب در کتاب ( مفردات القرآن ) می گوید: کلمه ( وصیت ) به معنای این است که عملی را به دیگری پیشنهاد کنی ، پیشنهادی که توأم با وعظ باشد این بود گفتار ر ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( ایصا ) که جمله ( یوصیکم ) از این مصدر مشتق شده به معنای توصیه یعنی سفارش و دستور است . راغب در کتاب ( مفردات القرآن ) می گوید: کلمه ( وصیت ) ب ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( سداد ) که مصدر کلمه ( سدید ) است وقتی در مورد سخن استعمال شود، به معنای سخن صواب و مستقیم است .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( فرض ) به معنای قطع هر چیز محکم و جدا کردن بعضی از آن ، از بعضی دیگر است و به همین جهت در معنای ( وجوب ) استعمال می شود.

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( اقربون ) به معنای خویشاوندان است که نسبت به انسان قریب و نزدیک هستند .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

کلمه ( ترکه ) به معنای مالی است که بعد از مرگ یک انسان از او باقی می ماند کانه میت آن را ترک می کند و سپس از دنیا کوچ می نماید، پس استعمال اصلی این ک ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( نصیب ) به معنای بهره و سهم است و اصل آن از ( نصب ) است که به معنای بپا داشتن است و بهره و سهم را به این مناسبت نصیب خوانده اند که هر سهمی هنگا ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( سفه ) به معنای سبکی عقل است ( در فارسی می گویند که : عقل فلانی پارسنگ می برد ) و گویا در اصل به معنای مطلق سبکی و سستی چیزی است که نباید سست ب ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( مریئا ) همان حالت هنیئا است در نوشیدنی ها، پس شربت مری ء آن نوشیدنی ای است که در جهاز هاضمه به آسانی هضم شود و طبع انسان هم آن را قبول کند، پس ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( هنیئا ) صفت مشبهه از ماده ( هناء ) است و ماده ( هناء ) به معنای آسان هضم شدن غذا و نیز به معنای قبول طبع است این لغت در خوراکیها و طعام استعما ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

( صدقه ) ( به ضمه دال ) و ( صدقه ) ( به فتح دال ) و ( صداق ) هر سه به معنای مهریه ای است که به زنان می دهند . و آتوا النساء صدقاتهن نحلة .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

در کتاب صحاح اللغة در معنای ( انقاض ) می گوید: این کلمه به معنای آواز مختصری نظیر نوک به زمین زدن است ،

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( مراقبت ) به معنای ( محافظت ) است و گویا این کلمه از ماده ( رقبه ) ( برده _ گردن ) گرفته شده با این عنایت که مردم هر یک حافظ رقاب بردگان خود بو ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( رقیب ) ، به معنای ( حفیظ ) است و ( مراقبت ) به معنای ( محافظت ) است و گویا این کلمه از ماده ( رقبه ) ( برده _ گردن ) گرفته شده با این عنایت که ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

کلمه : ( بث ) به معنای جدا سازی بوسیله پاشیدن و امثال آن است و در جای دیگر قرآن آمده : ( فکانت هباء منبثا ) یعنی کوهها به صورت ذراتی متفرق در می آیند ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه زوج در مورد انسان به گفته راغب به معنای همسر است یعنی این کلمه در مورد هر دو قرین که یکی نر و دیگری ماده باشد استعمال می شود یعنی هم به نر زوج م ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه سیئات در اصطلاح قرآن کریم به معنای گناهان صغیره است. ( تفسیر المیزان )

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( مفازة ) به معنای نجات است .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( نبذ ) به معنای طرح و دور انداختن چیزی است و این کلمه مثلی است که در مورد ترک و بی اعتنائی استعمال می شود همچنانکه در مقابل آن یعنی در مورد اعت ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( ابلا ) که مصدر فعل مجهول ( تبلوون ) است به معنای آزمایش است .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( زحزحه ) که مصدر فعل مجهول ( زحزح ) است به معنای دور کردن است البته در اصل معنائی دیگر داشته و آن این است که چیزی را به عجله و پی درپی به سوی خ ...