پیشنهاد‌های علی باقری (٢٩,٨٨٣)

بازدید
١٣,٩٢٣
تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

( مشربه ) بمعنای موئی است که از وسط سینه تا روی شکم انسان می روید .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

( مفلج ) از ماده ( فلجه ) ( با دو فتحه ) بکسی اطلاق می شود که فاصله ما بین دو قدمش یا بین دو دستش و یا بین دندانهایش زیاد باشد .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

( اشنب ) به کسی گفته می شود که دندانهایش ‍ سفید باشد.

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

( ضلیع الفم ) بکسی گویند که دهانی فراخ داشته باشد و این در مردان از محاسن شمرده می شود .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

( سهل الخد ) بکسی گویند که گونه ای صاف و کشیده داشته باشد و در آن گوشت زیادی نباشد .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

( کث اللحیه ) کسی را می گویند که محاسنش پر پشت و بلند نباشد .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

لمه ( اشم ) بمعنای کسی است که بینی او دارای شمم باشد، یعنی قصبه بینیش برآمدگی داشته باشد.

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( ازج ) وقتی در مورد ابروان استعمال می شود بمعنای باریک و طولانی بودن آنست .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( مشذب ) بمعنای بلند قامتی است که در عین حال لاغر اندام باشد و گوشتی بر بدن نداشته باشد . کلمه ی شوذب از این واژه گرفته شده و در ایران اسم پسران ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( مربوع ) بمعنای کسی است که اندامی متوسط داشته باشد، نه کوتاه قد و نه بلند بالا.

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

( طعم ) و ( طعام ) به معنای خوردن است ، و تنها در خوردنی ها بکار می رود، نه خوردنیها و آشامیدنیها، و در لسان اهل مدینه به معنای گندم است ، گاهی هم ای ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

( کفاره ) عبارتست از عملی که بوجهی از وجوه ، زشتی معصیت را بپوشاند، و اصل این کلمه از کفر است که به معنای پوشاندن است ، خدای تعالی می فرماید: ( نکفر ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

( یمین ) و به معنای سوگند است . راغب در مفردات گفته است : ( یمینی ) که به معنای قسم است استعاره است از یمین به معنای دست ، به اعتبار کارهائی که شخصی ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

محله با واژه ی حلال همریشه می باشد . حلال از ماده ی ( حل ) گرفته شده حل در اصل به معنای گشودن گره است و به همین معنا است آیه شریفه ( و احلل عقده من ل ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

راغب در مفردات گفته است : ( حرام ) به معنای چیزی است که از آن منع شده باشد، چه این منع به تسخیر الهی باشد، و چه به منع قهری ، و چه به منع عقلی یا منع ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

( الناس ) به معنای نوع انسان است نه انسان خاص ، جامعی است که در صدق آن نه خصوصیات تکوینی از قبیل نر و مادگی دخالت دارد، و نه امتیازات غیر تکوینی ، ما ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

عصمت از نظر ریشه لغوی چیزی است نظیر دست بند که زنان در دست می اندازند، و از دست ، آن موضعی را که عصمت ( دست بند ) بر آن قرار می گیرد معصم گویند، و بع ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

راغب گفته است : ( عصم ) ( بفتح عین و سکون صاد ) به معنای امساک است ، و اعتصام به معنای آن حالتی است از انسان که در طلب حافظی که او را حفظ کند از خود ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

( اطفأ نار ) خاموش کردن آتش است . ، کما اینکه ( ایقاد نار ) به معنای مشتعل ساختن آن است. کلما اوقدوا نارا للحرب اطفاها الله

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

( ایقاد نار ) به معنای مشتعل ساختن آتش است ، کما اینکه ( اطفأ نار ) خاموش کردن آن است . کلما اوقدوا نارا للحرب اطفاها الله

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

( یسارعون ) ( مسارعه ) به معنای کثرت در سرعت و مبالغه در آنست و سرعت ضد بطی ء و کندی است و فرق بین سرعت و عجله بنا بر آنچه از موارد استعمال این دو کل ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

راغب گفته است ( هزو ) به معنای مزاحی است که در غیاب کسی و یا پنهان از چشم او انجام شود، و گاهی هم این کلمه اطلاق می شود به شوخی هائی که نظیر مزاح علن ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

کلمه ( تولی ) که فعل ( یتولهم ) از آن گرفته شده ، به معنای ولی گرفتن و یا به عبارت دیگر انتخاب ولی است .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

راغب در مفردات خود گفته کلمه : ( ولأ ) و نیز کلمه ( توالی ) به این معنا است که دو چیز و یا چند چیز طوری نسبت به یکدیگر متصل باشند که چیزی از غیر جنس ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٤

راغب در مفردات خود گفته کلمه : ( ولأ ) و نیز کلمه ( توالی ) به این معنا است که دو چیز و یا چند چیز طوری نسبت به یکدیگر متصل باشند که چیزی از غیر جنس ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( اخذ ) به چند معنا استعمال می شود، وقتی می گویند: ( اخذ الکتاب ) معنایش این است که کتاب را با دست خود گرفت و چون می گویند: ( اخذ القربان ) معنا ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٥

در مجمع البیان می گوید: ( اتخاذ ) به معنای اعتماد کردن بر چیزی است ، به این صورت که شخص به آن دلگرم باشد که در فلان کار به دردم می خورد و آن را برای ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٣

راغب در مفردات می گوید کلمه ( شرع ) به معنای رفتن به راهی است که واضح و ایمن از انحراف باشد، وقتی می گویند: ( شرعت له طریقا ) معنایش این است که من خط ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

کلمه ( مهیمن ) از ماده ( هیمنه ) گرفته شده و به طوری که از موارد استعمال آن بر می آید معنای هیمنه چیزی بر چیز دیگر این است که آن شی ء مهیمن بر آن شی ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

اثر به معنای حاصل از هر چیزی است که با دیدن آن اثر پی به وجود آن چیز برده می شود، ولی غالبا استعمالش در شکلی است که از جای پای رونده ، در زمین می مان ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

کلمه ( آثار ) جمع اثر است ، و اثر به معنای حاصل از هر چیزی است که با دیدن آن اثر پی به وجود آن چیز برده می شود، ولی غالبا استعمالش در شکلی است که از ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

راغب در مفردات گفته است که : کلمه ( سحت ) به معنای پوسته ای است که دور ریخته می شود و این کلمه در قرآن مجید آمده آنجا که فرموده : ( فیسحتکم بعذاب ) ( ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٧

راغب در مفردات می گوید کلمه ( وسیله ) به معنای رساندن خود به چیزی است با رغبت و میل ، و این کلمه از نظر معنا خصوصی تر از کلمه ( وصیله ) است ، برای ای ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه : خزی به معنای فضیحت و رسوائی است .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

کلمه ( تقطیع ) و ( تصلیب ) و ( تقتیل ) از باب تفعیل است و قتل و صلب و قطع ، وقتی به باب تفعیل می رود، شدت و یا زیادت در معنای آن کلمات را می رساند، ( ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( تصلیب ) و ( تقتیل ) و ( تقطیع ) از باب تفعیل است و قتل و صلب و قطع ، وقتی به باب تفعیل می رود، شدت و یا زیادت در معنای آن کلمات را می رساند، ( ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( تقتیل ) و ( تصلیب ) و ( تقطیع ) از باب تفعیل است و قتل و صلب و قطع ، وقتی به باب تفعیل می رود، شدت و یا زیادت در معنای آن کلمات را می رساند، ( ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

مرحوم طبرسی در تفسیر خود مجمع البیان گفته است کلمه : ( أجل ) ( با فتحه همزه و سکون جیم ) در لغت به معنای جنایت است . و راغب در مفردات گفته : کلمه ( ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( سواة ) به معنای آن چیزی است که انسان را خوشایند نباشد.

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

کلمه ( ورأ ) به معنای پشت هر چیز است . این واژه از کلمه ( موارات ) گرفته شده است . فعل مضارع ( یواری ) از موارات گرفته شده و معنای پوشاندن می دهد ، و ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( موارات ) که فعل مضارع ( یواری ) از آن گرفته شده به معنای پوشاندن است ، و از همین باب است کلمه ( تواری ) که به معنای ( تستر خود پوشاندن است ) ، ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

در مجمع البیان گفته کلمه ( بحث ) در اصل به معنای جستجوی چیزی از لابلای خاکها بوده ، سپس در مورد هر جستجوئی استعمال شد.

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

( طاعت ) مثل طوع است و لیکن بیشتر اوقات استعمال کلمه اطاعت در مواردی است که پای امر و دستوری از ما فوق در بین باشد و خلاصه ما فوقی به تحت فرمان خود د ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

راغب در مفردات خود گفته : کلمه ( طوع ) به معنای رام بودن است ، و ضد آن کلمه ( کره ) بی میلی است .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه : ( جبار ) صفت آدمی است ، یعنی انسانها را با آن توصیف می کنند، می گویند فلانی جبار است ، یعنی نواقصی را که دارد به این وسیله جبران و روپوشی می ک ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( فتور که کلمه فترت از آن گرفته شده ) به معنای آن حالت سستی است که بعد از فرو نشستن خشم به آدمی دست می دهد، و نیز به معنای نرمی بعد از شدت ، و ن ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( قاسیة ) اسم فاعل از ( ماده قسی ) است و این ماده به معنای سفتی و سختی است ، و قساوت قلب از قسوت سنگ که صلابت و سختی آن است گرفته شده ، و قلب قس ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( عذرة ) که به گفته صاحب صحاح در اصل به معنای درگاه در خانه بوده ، و مرسوم چنین بوده که اهل خانه کثافات خانه را که در کنیف جمع می شده به درگاهی ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٥١

کلمه غائط به معنای محلی است که نسبت به اطراف خود گود باشد، و مردم صحرانشین همواره برای قضای حاجت به چنین نقطه هائی می رفتند، تا به منظور رعایت ادب نس ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٣

تمساح از ماده ی مسح گرفته شده کلمه ( مسح ) به معنای کشیدن دست و یا هر عضو دیگر از لامس است بر شی ء ملموس. تمساح را به این خاطر تمساح می گویند که بدنش ...