پیشنهادهای صمد توحیدی(شهرام) (١,٩٣٤)
" آیا ":مضارع. " آیا ( ی ) گزارشی ". مضارع اخباری. " آیا ( ی ) راهشی ". مضارع التزامی. " آیا ":آینده.
مسقبل:آینده. مثبت . منفی. خنثی. : ( " ها. نا. خا " . "هاج. ناج. خاج. " ) امر و نهی:" فرمان نا فرمان" . معین :" کمک". اسم زمان اسم مکان: نام جا نا ...
" ایستا ":قاعده. " ایستاها ":قواعد. " ایستا برای گفتن بندارهای سه تک و یا سه بیش ":قاعده برای تلفظ مصدرهای ثلاثی مجرد و مزید. " سه بیشدار ":ثلاثی ...
سنگش های گِرد در تازی:اوزان جمع در عربی؛ سنگِشهایی که در زبان فارسی آمده اند.
درخور : لازم. نادرخور :متعدی.
صورت:صیغه. صورت پرکارگی:صیغهءمبالغه. صورت فرایین:صیغه مبالغه.
چونش:صفت چونشمند:موصوف چونش رها. صفت مطلق. چونشِ کردگی:صفت فاعلی. چونشِ شدگی:صفت مفعولی. چونش برتری:صفت تفضیلی.
افزون:مضاف. افزونمند:مضاف الیه.
" بنجاق " :مسند. بنجاقمند:مسند الیه صفت:چونش. موصوف:چونشمند. سند فارسی است.
" بُندارجایی":مصدر جعلی. " بندار درهم ":مصدر مرکب. " بندار بی نوک":مصدر مرخم. بُندار:مصدر.
" بُندار جایی ":مصدر جعلی. " جاییدن ":جعل کردن.
شمایید شماییدشمایید شمایید. همی نیک نمایید ز یاران خدایید* بیایید بیایید. بیایید بیایید. کجایید کجایید کجایید کجایید* فراتر ببینید اگر همره مایید. ...
" خواند شناسی ":رادیو لوژی. نُماند شناسی:t. v ology
گوییم صدا هست ونوا می باشد. یا آنکه زسیما به جدامی باشد* ای خط تو روشنایی چشم و دلی. آیینهء چشم و دل وفا می باشد* خواهیم به شهر سینما روی آریم. شه ...
دیار : دیدار به لری دیارت ( تان ) بخیر دیدارت ( تان ) به خیر و شادی و خوشی.
" دیار آشنا ":وطن ماءلوف
شهر:شار، شاریدن و پَرچیدن و تاخت و تاز آوردن به جایگاهی است. روستا:شاید راسته باشد.
مُستی شاید پایه واصل مصیبت باشد. مُستی مکن که نشنود او مُستی . زاری مکن که نشنود او زاری* رودکی** مُسِیَه به لری یا فارسی کهن که به مصیبت گراییده ...
داور:دادآور. دادور.
" زورشکار ":تزویر. زورشکاری .
حجت: راه. دلیل: نشان. برهان: آشکار. حجت خود راه است ، دلیل کجایش و آدرس راه است و برهان روشنی راه است.
" مورد پیشواز " : مورد استقبال. " پیشواز " :استقبال. پیشواز شد. بدرقه شد.
" غم ": انگیزهء زندگی. " شادی ":آمیزهء زندگی.
ای غزل بیا تا بگویمت. مثل جان خود تا بجویمت* عشق را بهر تو نشان کنم. واژه به واژه اش بگویمت* زلف ناز تو تا کنم شانه. خود آینه ای من بکویمت* یار مه ...
وزن و شعر شناسی آنها باید نموده گردد تا شناسه گردد. قافیه اندیشم ودلدار من . گوییم مندیش جز دیدارمن. ( این فعلاتن فعلاتن فعلن کشت مرا. )
سرودها باید از دید دانست سرود سرودشناسی گردند. تا وزن و بُرِش آنها نموده شود.
گل لاله هستم. آلاله پرستم* این است که مستم. از خویش برستم* تا یار بدیدم. از خود بگسستم* این است و بودم. پیمان ببستم* پیمان بگیرم. بگذار بدستم* چ ...
یاران چو گویند خدا هست و جهان هست. باهر پدیدار خرد هست و روان هست* گویند دگرها که همه هست وخدا هست. هرگز نتوان گفت خدا هست و جهان هست* انجام وآغاز ...
" تقدیر ":توقهء دیر. چاره نویس. پیشانی. قسمت. نصیب. بهره. زندگی، این چه زندگیست زندگیِ من است!. توقهء دیر و دهر مانند؛ تقویم:توقهء بام.
غم عشق فرا دارد در سر غم و دل در غم. دل عشق به غم پوید دل برغم و جان بر غم* بردل چو نهی مرهم مرهم نکند سر غم. دارو چه کند در مان زهرت بزند ار غم* د ...
ای نام تو ارج خواستانها. یاد تو شکوه آرمانها* اندیشه برای توست جاوید. زنده به هوای تو روانها* آنها که خرد بپر ورانند. شادند ز گفت بر زبانها* آن طو ...
بود هستی پی نمود فلسفه. نیست هستی بی نبود فلسفه* آن سهی فرزانگان روزگار. فکرشان است و نمود فلسفه* راز ودانش عشق و آیین و هنر واله از کشف و شهود فلس ...
به غار برده . به غاررفته:غارت.
" نوشته خوان": کتابخوان. " نوشته نویس ": کتاب نویس. نوشته ویرا، ویراستار نوشته. پیراستار نوشته. خوانش نوشته.
" کُ تَ هَرّ ( کتهر ) به لری و لکی":آتش پاره.
ای دوست دوستی به جای نسیم ماست. وای یار یاوری همای شمیم ماست* گفتا خرد آینهء دل را چه می کند. گفتم نگو که ارزش زر وسیم ماست* گفتم که نیک نقشهء راه ...
نیمقیمتعسلسِهمَنیبیشهم.
کیک ( فلان ) شوخ است. کیک ( فلانی ) شوخ نیست.
چشم که از یابش های مردم است از آنجایی که آن را از دیگر یابشها مانند زبان و گوش و بینی و دیگر یابشها برتر می شمردند و به سیاهی چشم نمونه می زدند و نمو ...
۱_دین باوری دروغین= هرگز. ۲_دین هراسی دروغین=هرگز. ۳_دین شناسی راستین=آری. در هر دین و گرا وگرایش همین سبک بجا، روا و کارا می باشد.
بدیهی: بدو. در دویدن. آغازیدن:بداهه
در دم. زودی. فوری. جَلدی. سرپایی، برای سرود سرایی:فی البداهه.
بسازم سرودی من از رنگ تو. زچشم و ز ابرو و آهنگ تو* سپس نام تو بر زبانش نهم. همه تا شود سر به سر رنگ تو* خدایا خدایا شب و روز من. دل تنگ من از دل س ...
" دار و ندار ":موجودی، برای یک معامله می گویند این قدر "دارم"و این قدر " ندارم" تا بتوان خرید وفروش ویا داد وستد را انجام داد. "داشت" من چقدر است. و ...
گاهی وزن سرود را جوری بگیریم تا آسوده خوانی گردد.
*دیده شد اندیشه آموز کتاب. جان بجوید جای امروز کتاب. پیش آن کو حکمتش گیتی نمود. پنجه زد برچنگ غم سوز کتاب. ملک وملت ارزشی دارد اگر . روشن از شمع ...
دانستوری:رنسانس؛ دانش یکی ازرشته های دانستها ودانستنی هاست ، دانش، فرزانش، آیین، راز، پس دانستوری باید گفت ونوشت.
*باغبانی کو به گل دانهء گل کاشته بود. مشک سا خواست هوایی که به سر داشته بود. پرتوی از عشق خاور چو بگسترد فروغ. خاوران است تو گویی علم افراشته بود. ...
" ذهن پردازی ":mind explantion
" نقشهء ذهن ":mindmapping