دیکشنری
جدیدترین پیشنهادها
غَافِرِ الذَّنبِ یعنی آمرزنده گناه. غَافِرِ الذَّنوبِ یعنی آمرزنده گناهان. ذنوب جمع کلمه ذنب است.
غَافِرِ الذَّنبِ یعنی آمرزنده گناه. غَافِرِ الذَّنوبِ یعنی آمرزنده گناهان. ذنوب جمع کلمه ذنب است.
زندان قیامت با اعمال شاقه
زندان قیامت با اعمال شاقه
عمل قرمز و متورم شدن اندک پوست که� با سوزش کم ( با لمس یا بدون لمس ) همراه است وَرزُلیدَن /varzolidan/ گویند و عموما، ورزلیدن بعلت اصطکاک بوجود می آی ...
جدیدترین ترجمهها
جدیدترین پرسشها
آیا غیاث به معنای فریادرس و غیث به معنای باران از یک خانواده اند؟ اگر هستند چه رابطه ای بین آنها وجود دارد ویا چرا یکی از دیگری نشأت گرفته است؟
سلام کسی میدونه نشانه های اختصاری «لغ.» و «سج.» و«قر.» در لغتنامه ها مخفف و کوته نوشت چه کلمه ای هستند؟ مثل: گهی لعل سفته به پیمانه خورد گهی گوش بر لعل ناسفته کرد . ( نظامی لغ. ) تا جرعه ادیم گو ...
آیا لم و لما، سر فعل ماضی هم می آید؟
بحث،بحث ادبیات است،آیا کلمه میعان با کلمه مایع هم خانواده است؟
جدیدترین پاسخها
(قِبَلِي) در دعای زیر که مربوط به شبهای دهه آخر ماه رمضان است یعنی چه و با توجه به معنای آن، لطف کنید دعا را ترجمه کنید. أَعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِکَ الْکَرِیمِ أَنْ یَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ وَ لَکَ قِبَلِی ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَهٌ تُعَذِّبُنِی عَلَیْهِ.
واژه " قِبَل" به معنی « جانب و نزد و پیش » می باشد. وقتی واژه قِبَل به یاء متکلم اضافه شود به معنی " جانب من و پیش من" می باشد. پناه می آورم به عظمت وجه کریمت، از اینکه ماه رمضان از من سپری شود، یا سپیده این شبم طلوع کند، و از جانب من گناهی یا نتیجه کاری در نزد تو مانده باشد،که مرا بر آن عذاب نمایی.
در دعای جوشن کبیر درجایی داریم یا حاکم و در جای دیگر یا قاضی ،فرق حاکم و قاضی در اسامی الهی چیست؟
واژهای " حاکم و قاضی " در بسیاری از موارد مترداف هستند و در معنایی مشابه یکدیگر استعمال می شوند. ولی با توجه به معنی لغوی، می توان تفاوت آشکاری بین آنها مشاهده نمود. قضا به معنی اتمام است ...
یا وارث (از دعای جوشن کبیر) یا خالق کل شی و وارثه(از دعای جوشن کبیر) خدا وارث است یعنی چه؟
وارث بودن خداوند به این معنی است که همه مالکانِ اشیا در این جهان، عمر محدودى دارند و همه چیزها جز خدا، نابود خواهند شد. از این رو، خدا وارث همه چیز است. البته مالکیّت حقیقی و مطلق، فقط از آنِ خداست و دارایی هاى دیگران، اعتبارى و در طول دارا بودن خداى متعال است و لذا فناپذیر است.
در زیارت شهدای کربلا در شبهای قدر داریم: فَجَزَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الإِْسْلاَمِ وَ أَهْلِهِ أَفْضَلَ جَزَاءِ الْمُحْسِنِينَ خدا از سوي اسلام و اهلش، شما پاداش دهد، برترين پاداش نيكوكاران، سوال چگونه خدا از سوي( اسلام و اهلش)، به شما پاداش دهد؟ از سوی اسلام و اهلش یعنی چه؟
«از سوی» ترجمه ی دقیقی نیست. بهتر است گفته شود «در عوض». مقصود آن است که در عوض خدمتی که به اسلام و مسلمین نموده اید، خداوند به شما پاداش دهد.