پاسخ‌های راهنما_اِریس (١٧٦)

بازدید
٢١٠
٣ رأی
تیک ٦ پاسخ
١,٣٥٩ بازدید
١٦,٠٠٠
تومان

بسیار ساده در چند جمله مخنصر معنی و مفهوم این دو را با مثال  بیان  فرمائید .

٢ ماه پیش
١ رأی

اگر    از  جنگلی ناشناخته و تاریک و دارای درندگان   گذر کنیم  اگر به شما بگویم : " صدا ئی اومد !! " شما آگاه می شوید. " صدائی   از بالا / دور / چپ  اومد " شما آگ ...

٢ ماه پیش
٢ رأی
تیک ٤ پاسخ
٩٧ بازدید

این سؤال، که در ادبیات عرفانی و فلسفی فارسی بسیار مطرح است، به دنبال یافتن نقطه‌ای است که در آن، تکثر و گوناگونی جهان هستی، به وحدت و یگانگی تبدیل می‌شود. به عبارت دیگر، این سؤال می‌پرسد که چگونه می‌توان در میان انبوهی از پدیده‌ها و موجودات گوناگون، یک اصل یا حقیقت واحد را یافت.

٢ ماه پیش
٢ رأی

چیزی که می فهمم از جمله ' نقطه وحدت در میانِ کثرت' یعنی در همه چیز یک نقطه مشترک هست که آن نقطه در همه چیز هست .  یا همه چیز ، از یک چیز هستند . یا  همه چیز ، در آخر یک چیز می شوند .&nbs ...

٢ ماه پیش
٤ رأی
٣ پاسخ
٦٥٢ بازدید

من غلام قمرم، غیر قمر هیچ مگو پیش من جز سخن شمع و شکر هیچ مگو سخن رنج مگو، جز سخن گنج مگو ور از این بی‌خبری رنج مبر، هیچ مگو دوش دیوانه شدم، عشق مرا دید و بگفت: «آمدم، نعره مزن، جامه مدر، هیچ مگو ...

٢ ماه پیش
٢ رأی

عزیزانی که نمی تونن حضور در لحظه رو در خودشون پرورش بدن و بخاطر نادانی و عدم تشخیص پروفسورهای مولانا شناس ، که کلا هیچی نفهمیدن و موجب ترویج نادانی و کج فهمی مردم شدن ، و همچنین برای عوام سخت هست که ا ...

٢ ماه پیش
٢ رأی
تیک ٣ پاسخ
١٧٠ بازدید

دوش دیوانه شدم، عشق مرا دید و بگفت: آمدم، نعره مزن، جامه مدر، هیچ مگو گفتم: ای عشق! من از چیز دگر می ترسم گفت: آن چیز دگر نیست دگر، هیچ مگو مولانا

٩ ماه پیش
٣ رأی

به قسمت بپرس تحت عنوان ' من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو ' مراجعه شود . عشق : آگاه بودن است . عاشق :   ناظر و شاهد در جریان مشاهده گری است .  معشوق : نورِ جان است  که بازتاب نورِ عشق اس ...

٢ ماه پیش
٥ رأی
تیک ٥ پاسخ
٢١٨ بازدید

از مثنوی معنوی مولانا  روزها گرفت گو رو باک نیست  تو بمان ای آنکه چون تو پاک نیست  هرکه جز ماهی ز آتش سیر شد هر که بی روزیست روزش دیر شد  درنیابد حال پخته هیچ خام  پس سخن کوتاه باید والسلام  در بیت دوم منظور چیست ؟ شاید نسخه ای که من دارم اشتباه چاپی دارد ؟ لطفاً دوستان کمک میکنید  ؟ سپاسگزارم 

٢ ماه پیش
٣ رأی

میفرماید  آنکه نداد و نخواهد که بداند تا ابدالدهر در جهل مرکب بماند که بماند

٢ ماه پیش
٠ رأی
٥ پاسخ
٤٩١ بازدید
٢ رأی

به بپرس تحت عنوان " من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو ' مراجعه کنید .  مه یا مه رو یا قمر یا صنم و بت و نگار و ...  تمامی این توصیفات ، همان نوری است که در دل مشاهده می شود و آن نورِ جان است . ...

٢ ماه پیش
١ رأی
تیک ٢ پاسخ
١,٢٢٠ بازدید

"غلام قمر "  در ادبیات یعنی چی؟  مثلا "من غلام قمرم " به چی اشاره داره ؟

٩ ماه پیش
١ رأی

به   بپرس تحت عنوانِ  ' من غلام قمرم ، غیر قمر هیچ مگو ' مراجعه کنید . 

٢ ماه پیش
٤ رأی
٣ پاسخ
٦٥٢ بازدید

من غلام قمرم، غیر قمر هیچ مگو پیش من جز سخن شمع و شکر هیچ مگو سخن رنج مگو، جز سخن گنج مگو ور از این بی‌خبری رنج مبر، هیچ مگو دوش دیوانه شدم، عشق مرا دید و بگفت: «آمدم، نعره مزن، جامه مدر، هیچ مگو ...

٢ ماه پیش
٢ رأی

کد واژگان :  قمر : نورِ جان   .بازتابِ نورِ جان در دل .  شکر : جاناها یا آفتاب و پرتو جانان یا شمس الحق یا خدا .  شمع : نورِ جان که نفس یا ایگو به دورِ آن پیله بسته .مشاهده گر / ...

٢ ماه پیش
٣ رأی
٣ پاسخ
١٠٦ بازدید

آیا درست است که مراقبه را یک تکنیکِ تمرکزی بدانیم؟   Contemplation   یا غور و تامل ، در مراقبه چه مفهومی دارد ؟

٢ ماه پیش
٢ رأی

مراقبه بمعنی حضور داشتن و ناظر و شاهدِ آنچه که اکنون / در این لحظه از آن هوشیاری دارم .   contemplation  بمعنی تامل و غور نمودن است که بر اثر مشاهده مستقیم موضوعات در درون خود شخص ، تولید م ...

٢ ماه پیش
١ رأی
٢ پاسخ
٧٥ بازدید

انواع تمرکز در انواع مراقبه ها چیست؟ و آیا درست است ؟ 

٢ ماه پیش
١ رأی

مراقبه بمعنی حضور داشتن و شاهد و ناظر و نگهبان دل بودن است  . یعنی شاهد و ناظرِ آنچه که اکنون از آن هشیاری دارم .  مرحله بعد از آن ؛ شاهد و ناظرِ آنچه از آن هشیار هستم  و عمیقتر  ...

٢ ماه پیش
٣ رأی
٤ پاسخ
١٣١ بازدید

آیا مولانا و حافظ و سعدی وخیام وعراقی و ... و  تمامی این شاعران شراب خوار بودند  ؟ اگر خیر و اینگونه نیست ، پس چرا تا کنون هیچ کدام از استادان و پروفسورهای  حافظ و خیام و مولانا و ... ...

٢ ماه پیش
٣ رأی

کد واژه ' می / شراب / باده '  در تمامی اشعار سالکان و صوفیان ایران زمین ، بطور متحد و هماهنگ بمعنی:  حضور در لحظه می باشد .  آگاه بودن / شاهد بودن از  هوشیاری خود . و بعد از عم ...

٢ ماه پیش
١ رأی
٥ پاسخ
٥٤٨ بازدید

با چند کلمه مختصر عنوان شود .

٢ ماه پیش
٢ رأی

دیوان شمس ، آموزش مراقبه و مشاهده گری و حضور در لحظه ، بهمراه تجربیات حضرت از آنچه که در منزلگاه های دل بر او گذشته است می باشد . حتی  در هجران و دوری و زمانهائی که نور درون را ملاقات نمی کردند ، باز پند و آموزش هست . مثنوی ، آموزش اداب و حکمت و علم اخلاق و علم زندگی اجتماعی بهمراه پند و نصیحت است . که باز در آنجا از اداب و اصول اخلاقی صوفیان نیز ، اشعاری سروده اند . 

٢ ماه پیش
٢ رأی
١ پاسخ
٨٠ بازدید

با   در نظر گرفتنِ یک موضوع حسی ، با یک مثال مختصر ، این چهار تا را  مشخص کنید .

٢ ماه پیش
٢ رأی

موضوع حسی مانند صدای کلاغ وارد می شود  اگر شخص بگوید این صدای کلاغ است ، آنگاه هوشیاری دارد . اگر بگوید صدایی زیبا یا زشت ( پرنده ) است ،( حس خوشایند و حس ناخوشایند در ضمیر ناهشیارِ مغز ) آنگاه ...

٢ ماه پیش
٥ رأی
٤ پاسخ
١٧٥ بازدید

این بیت رو به نثر برگردونید   سوزنده چراغستم در گوشه این مامن        پروانه بسی دارم سر گشته به پیرامن

١ سال پیش
١ رأی

چراغ : نورِ آگاه بودن گوشه مامن : دل پروانه : موضوعاتی همچون فکر و اندیشه و تعقل و  پنج حس مادی سوزنده : من یا نفس ، ایگو نورِ جان یا آگاه بودن در دل است . این نورِ جان است که بر موضوعات می ...

٢ ماه پیش
٣ رأی
٣ پاسخ
٩٨ بازدید

-نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد عالم پیر دگر باره جوان خواهد شد - بار دگر گر  بر سر کوی دوست بگذری ای پیک نسیم صبا  - ای باد صبا به کوی آن دلبر کش احوال دلم بگوی اگر باشد خوش

٢ ماه پیش
٢ رأی

در جریان مراقبه و مشاهده گری ، بعد از آنکه سالک به حضور رسید   و به سکوت درون دل رسید ، بر اثر نگهداری توجه بر تنفس ، مغز و دل از تنفس یک مفهوم می سازند.  این تنفس به عنوان تک فکر و مفهوم ب ...

٢ ماه پیش
٤ رأی
٤ پاسخ
١١٠ بازدید

با کمک گرفتن از جمله اکهارت تُله : آگاه شدن از اینکه در این لحظه، هشیار هستی آگاه شدن از ذات ناهویدایی هست که تو ( در واقع) هستی فاصله بین دو فکر ،( سکوتِ بین دو فکر) و آن هشیاری غیر مشروط در تو هست  .

٢ ماه پیش
١ رأی

معنی هوشیار شدن: آگاه شدن از چیزی. که بلافاصله هوشیاری پدیدار می گردد .  Counciousness  : be aware of sth. اول از موضوع در دل آگاه می شویم و سپس مغز هوشیار می شود . آگاه بودن یعنی شاهد و ...

٢ ماه پیش
٣ رأی
تیک ٤ پاسخ
١٦١ بازدید

ز منجنیق فلک سنگ فتنه می بارد من ابلهانه گریزم به آبگینه حصار زمانه مرد مصاف است و من ز ساده دلی کنم به جوشن تدبیرِ وهم، دفع مَضار                   عُرفی

٢ ماه پیش
٣ رأی

میفرماید : روزگار سختی هست و در اجتماع و زندگی روزمره ، پر از اتفاقات سیاسی و اجتماعی داره اتفاق میفته و انواع مشکلات و گرفتاریها برای مردم هست  ولی من در   حصار دل خودم هستم . الان زمانه ...

٢ ماه پیش
٢ رأی
١ پاسخ
١٠٤ بازدید

از  بیت « به  مجمعی   که درایند   شاهدان  دو  عالم    نظر   به  سوی  تو دارم   غلام   روی  تو باشم »  کدام  مفهوم  دریافت   می شود؟

٢ ماه پیش
٣ رأی

شاهد اگر به معنای محبوب و معشوقه باشد  ،  بمعنی هر چه زیبائی چه در این جهان و چه در جهان معنا / غیر مادی ، باشد من از بین تمام زیبائیها ، فقط میخواهم بشینم تو رو نگاه کنم و در خدمت تو باشم ...

٢ ماه پیش
١ رأی
تیک ٢ پاسخ
٩٨ بازدید

شیر را بر گردن ار زنجیر بود  بر همه زنجیر سازان میر بود

٢ ماه پیش
٣ رأی

اگر شیر به اسارت گرفته بشه و در زنجیرش کنن  ، باز یک شیر هست .  امیر و سرور ، همون کسانی هست که در زنجیرش کردن  . چرا ؟ چون از شیر میترسن .  و مطئمنا با تله و حقه و تزویر ، تونست ...

٢ ماه پیش
٣ رأی
٤ پاسخ
٨٨ بازدید

مولانا » دیوان شمس » رباعیات » رباعی شمارهٔ ۸۲۲ معشوقه چو آفتاب تابان گردد عاشق به مثال ذره گردان گردد چون باد بهار عشق جنبان گردد هر شاخ که خشک نیست رقصان گردد

٢ ماه پیش
١ رأی

در جریان مراقبه  ، سالک به مشاهده موضوعات دل می نشیند و با عمیق شدن و پالایش دل ، به رویت نورِ جان می رسد که به آن در اشعار بزرگان قمر ، مه ، نگار ، بت ، صنم و ... گویند .  مشاهده موضوعات و ...

٢ ماه پیش
١ رأی
تیک ٤ پاسخ
١٦٨ بازدید

در سوره الرحمن ، آیه علمّه البیان ، این چه علمی ست که خداوند عالم پس از خلقت انسان به او تعلیم داده است ؟ 

٢ ماه پیش
١ رأی

آدم را راه بازگشت به خودش آموخت .  و این راه برگشت، در درون خود آدم است .

٢ ماه پیش
٥ رأی
تیک ١٨ پاسخ
٢,١٠٧ بازدید
٤٨,٠٠٠
تومان

برای عنوان کتاب بدنسازی نیاز به استفاده از  معادل ادبی یا قدیمی کلمه قویتر استفاده کنم Stronger

٣ ماه پیش
٢ رأی

چیزی که فهمیدم این هست که شما دنبال کلمه ای هستی که پسوند ' تر '    رو نداشته باشه ولی معنی و نماد و سمبل قوی تر باشه .  زورمند قدرتمند شیر آسا پولادین عضلات قوی تر داشتن عضلاتی زورمند / قدرتمند / پولادین / شیرآسا داشتن

٢ ماه پیش
٤ رأی
تیک ٥ پاسخ
١,١٣٤ بازدید

مفهوم کلی رباعی زیر را بنویسید.  آنان که محیط فضل و آداب شدند                 در جمع کمال شمع اصحاب شدند ره زین شب تاریک نبردند برون                       گفتند فسانه ای و در خواب شدند

٢ ماه پیش
٤ رأی

آنانی که به مراسم و سنت و آئینِ برنامه خدا پرستی و آداب و اصول اخلاقی احاطه کامل پیدا کردند  دور شمعِ آگاهی که پیامبران به عوام داده بودند ، جمع شدند   و خودشون رو از اصحاب پیامبران معرفی ک ...

٢ ماه پیش
رأی
٤ پاسخ
١٥٩ بازدید

بنده به شخصه اولین کسی که خدا را قائل به شخصیت شده است ، دکتر اقبال لاهوری را یافته ام ، که در کتاب بازپروری اندیشه ،خدا را به شخص قائل می‌شود ، و از حدیث لا شخص اغیرُ من الله هم خیلی مدد گرفته است ، ...

٣ ماه پیش
١ رأی

عزیز جان ، در کلمات و نسخ و نوشته ها ، گم شدی . تو نمی تونی با این سوالات ، اذهان پوسیده رو به تفکر و تعقل وادار کنی .  مغز که محل تفکر ، تعقل ، توهم ، تخیل ، تصور و تجسم هست،همان هوش طبیعی است ...

٢ ماه پیش
٢ رأی
٤ پاسخ
١٨٣ بازدید

سلام معنی  there is no one like you in the world 

٣ ماه پیش
٥ رأی

هیچ کس در دنیا شبیه تو نیست .  میتونه بارِ منفی یا مثبت داشته باشه. یه جمله جدید :   everyone likes me but no one is like me هر کسی من رو دوست داره اما هیچ کس مثل/ شبیه من نیست

٣ ماه پیش
٢ رأی
تیک ٢ پاسخ
١٨٥ بازدید

صوفی نهاد دام و سر حقه باز کرد بنیاد مکر با فلک حقه باز کرد بازی چرخ بشکندش بیضه در کلاه زیرا که عرض شعبده با اهل راز کرد ساقی بیا که شاهد رعنای صوفیان دیگر به جلوه آمد و آغاز ناز کرد

٣ ماه پیش
٣ رأی

صوفی نهاد دام و سَرِ حُقِّه، باز کرد بنیادِ مکر با فلکِ حُقِّه‌باز کرد بازیِ چرخ بشکندش بیضه در کلاه زیرا که عَرضِ شعبده با اهلِ راز کرد ساقی بیا که شاهدِ رعنایِ صوفیان دیگر به جلوه آمد و آغازِ ن ...

٣ ماه پیش
٣ رأی
٤ پاسخ
١٢٤ بازدید

بروید ای حریفان بِکِشید یار ما را به من آورید آخر صنم گریزپا را به ترانه‌های شیرین به بهانه‌های زرین بکشید سوی خانه مهِ خوبِ خوش‌لقا را

٣ ماه پیش
٣ رأی

مولانا » دیوان شمس » غزلیات » غزل شمارهٔ ۱۶۳ بروید ای حریفان بِکِشید یار ما را به من آورید آخر صنم گریزپا را به ترانه‌های شیرین به بهانه‌های زرین بکشید سوی خانه مهِ خوبِ خوش‌لقا را وگر او ب ...

٣ ماه پیش
٣ رأی
تیک ٢ پاسخ
٤٠٣ بازدید

ای عاشقان ای عاشقان امروز ماییم و شما افتاده در غرقابه‌ای تا خود که داند آشنا گر سیل عالم پر شود هر موج چون اشتر شود مرغان آبی را چه غم تا غم خورد مرغ هوا ما رخ ز شکر افروخته با موج و بحر آموخته زان سان که ماهی را بود دریا و طوفان جان فزا ای شیخ ما را فوطه ده وی آب ما را غوطه ده ای موسی عمران بیا بر آب دریا زن عصا ✏ «مولوی»  

١٠ ماه پیش
٢ رأی

ای کسانی که عاشق وصل به خدا هستید و قدم در راه گذاشته اید در دریایی عمیق افتاده اید تا که شنا کردن یاد بگیرید .  منظور دریای دل هست .  مغز که محل تفکر و تعقل و تصور و تجسم و توهم و تخیل هس ...

٣ ماه پیش
٣ رأی
٢ پاسخ
٨٨ بازدید

در بیت  "آنک جانش داده‌ای آن را مکش / ور ندادی نقش بی‌جان را مکش"  شاعر به چه مفهومی از "جان" و "نقش بی‌جان" اشاره می‌کند؟

٩ ماه پیش
١ رأی

جان یا نورِ آگاه بودن یا خدا در دل هست . سالک می بایست با مراقبه و مشاهده و حضور در لحظه ، دل رو پالایش کنه تا آئینه های دل قادر باشن تا نورِ جان رو به نقش/ به تصویر بیارن .  حالا حضرت منظورش ا ...

٣ ماه پیش
١ رأی
٢ پاسخ
٨٧ بازدید

به نظر شما : چه تفاوت‌های محتوایی را می‌توان بین اشعار مولانا و دیگر شاعران بزرگ ایرانی مانند حافظ و سعدی مشاهده کرد؟

٥ ماه پیش
١ رأی

حضرت مولانا ، آخرین پیام آور ایران زمین هستند .  ایشون استاد اعظم هستند . صوفی اول . در هزار سال گذشته .  در مثنوی معنوی ،چگونه زیستن و قوانین اجتماعی رو آموزش دادن .و داستانهای طریقت .  در دیوان شمس ، مرحله طریقت رو آموزش    دادن . 

٣ ماه پیش
١ رأی
تیک ٤ پاسخ
٩٦٦ بازدید

در کدام قسمت بیت زیر آرایه ی طنز به کار رفته ؟  حافظ به خود نپوشید این خرقه ی می آلود               ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را

٣ ماه پیش
٤ رأی

می / شراب ، بمعنی حضور در لحظه داشتن  آگاه از آگاهی خود بودن . به مراقبه و مشاهده نشستن .  مراحل سلوک :  اطاعت ،  عبادت،طریقت ، حقیقت .  زاهد و عابد و ملا و آخوند ، تا مرحل ...

٣ ماه پیش
٣ رأی
تیک ٥ پاسخ
٣٥٤ بازدید

منظور از او در شعر " ای دل پاره پاره ام دیدن اوست چاره ام " کیست؟

١ سال پیش
٢ رأی

از بیت نخست در شعر ، دل رو خطاب فرموده . پس  ' او ' را  در دل می خواد رویت کنه .  دل می بایست پاک باشه تا قابلیت تجلی او رو داشته باشه .  منظور نورِ جان / قمر / مه رو / بت / صنم / یار / دوست و .... هست .  که تصویری است از آفتابِ جانان /شمس الحق / خدا . rahnamaaries.blogfa.com 

٣ ماه پیش
٣ رأی
٥ پاسخ
٣٢٧ بازدید

این شعر کنایه از چیه ؟ "جام می از بهر می دوست داریم "

١ سال پیش
٢ رأی

جام می از بهر می داریم دوست این و آن از عشق وی داریم دوست دوست را در آینه بینیم ما آینه بی دوست کی داریم دوست می / باده / شراب ، در اشعار بزرگان و سالکان و صوفیان بمعنای حضور در لحظه و شاهدِ آگاهی ...

٣ ماه پیش
٢ رأی
٥ پاسخ
٦٦٥ بازدید

معنی " گنبدِ مینا می‌کرد" در بیت : گفتم این جامِ جهان‌بین به تو کِی داد حکیم؟ گفت آن روز که این گنبدِ مینا می‌کرد

١ سال پیش
٢ رأی

به کلمه ' گنبد ' در سایت غزلستان مراجعه کنید .  گنبد دوار  ، گنبد گردون  : زمین و آسمان گنبد هفت آسمان : منظومه شمسی و یا شاید کهکشان راه شیری و گسترده تر گنبد خضرا : مسجد النبی گنب ...

٣ ماه پیش
٠ رأی
تیک ١ پاسخ
١١١ بازدید

گذشت عمر ازین خاکدان برآ  ای دل چه همچو سنگ نشان مانده ای به جا ای دل   شود به صبر دوا دردهای بی درمان چه درد خود کنی آلوده دوا ای دل   ز پوست غنچه برآمد ز سنگ لاله دمید تو نیز از ته دیوار تن برآ  ای دل   صائب تبریزی

٣ ماه پیش
٣ رأی

گذشت عمر ازین خاکدان برآ ای دل چه همچو سنگ نشان مانده ای به جا ای دل جدا ز جسم چو بی اختیار خواهی شد به اختیار نگردی چرا جدا ای دل به باد داد هوا صد هزار سرچو حباب چه می زنی به گره هر نفس هوا ای ...

٣ ماه پیش
٠ رأی
٣ پاسخ
١٧٥ بازدید

لطف کنید شعر صائب را معنی کنید: گر درد طلب رهبر این قافله بودی کی پای ترا پرده خواب آبله بودی؟ 2 زود این ره خوابیده به انجام رسیدی گر ناله شبگیر درین مرحله بودی 3 دل چاک نمی گشت ز فریاد جرس را بیداری ...

١ رأی

باید وارد راه بشی تا به حقیقت برسی . عرفان عملی .  مراقبه و مشاهده و خلوت گزینی .  وگرنه در مفاهیم و معانی گم می شی . حضرت می فرماید : منتظر نمون و واردِ راه شو . اقای علی نوروزی شادمند  در پاسخ ، خوب توضیح دادن . 

٣ ماه پیش
٢ رأی
تیک ٢ پاسخ
١١٣ بازدید

شاعر در بیت  نی محزون داغ مرا، تازه تر از لاله کند ز جدایی ها، چو شکایت کند و ناله کند  به چه چیزی اشاره دارد؟

٦ ماه پیش
١ رأی

نی ،منظور دلی هست که پاک و پالایش شده .  سالک با مراقبه و مشاهده و خلوت گزینی ، شروع به پالایش دل می کنه .  حالا این دل خالی ، قابلیت پدیدار کردنِ نورِ جان یا قمر یا بت ، صنم ، مه رو و ... ...

٣ ماه پیش
٢ رأی
٢ پاسخ
٨٩ بازدید

مولوی از زبان چه کسی این بیت رو میگه ؟ چه کسی راه نشان داده و نامه فرستاده ؟ صد نامه فرستادم صد راه نشان دادم // یا راه نمی‌دانی یا نامه نمی‌خوانی

٦ ماه پیش
١ رأی

در مصرع اول ، جانا رو خطاب فرموده .  نورِ جان یا آگاه بودن ، در دل سالک پس از مشاهده گری و مراقبه و خلوت گزینی ، پدیدار میشه .  حالا باید جذب نور بشه .  اینجاست که اکثر اشعار بزرگان ...

٣ ماه پیش
١ رأی
تیک ٢ پاسخ
١١٧ بازدید

تا در سر زلفش نکنی جان گرامی پیش تو حدیث شب یلدا نتوان کرد - خواجوی کرمانی

٤ ماه پیش
٢ رأی

جان : نور آگاه بودن یا خدا که در دل هست  سرزلف : زمانی که سالک به نور درون در دل می رسد . حالا باید جذب نور شود . چون در آن سطح همه چیز موج گون و نور است ، حالا باید امواج نورِ جان ، سالک رو در ...

٣ ماه پیش
٢ رأی
٥ پاسخ
٦٦٥ بازدید

معنی " گنبدِ مینا می‌کرد" در بیت : گفتم این جامِ جهان‌بین به تو کِی داد حکیم؟ گفت آن روز که این گنبدِ مینا می‌کرد

١ سال پیش
٢ رأی

گفتم این جام حهان بین به تو کی داد حکیم؟  جام جهان بین ، دل است  . دل محل تجلی بدن خاکی تا نور شمس الحق یا خدا هست .  آدمی از طریق چشم دل و با دریافت امواج از طریق دل و مغز   می ...

٣ ماه پیش