پیشنهادهای صمد توحیدی(شهرام) (٢,١٩٨)
ای دوست دوستی به جای نسیم ماست. وای یار یاوری همای شمیم ماست* گفتا خرد آینهء دل را چه می کند. گفتم نگو که ارزش زر وسیم ماست* گفتم که نیک نقشهء راه ...
نیمقیمتعسلسِهمَنیبیشهم.
کیک ( فلان ) شوخ است. کیک ( فلانی ) شوخ نیست.
چشم که از یابش های مردم است از آنجایی که آن را از دیگر یابشها مانند زبان و گوش و بینی و دیگر یابشها برتر می شمردند و به سیاهی چشم نمونه می زدند و نمو ...
۱_دین باوری دروغین= هرگز. ۲_دین هراسی دروغین=هرگز. ۳_دین شناسی راستین=آری. در هر دین و گرا وگرایش همین سبک بجا، روا و کارا می باشد.
بدیهی: بدو. در دویدن. آغازیدن:بداهه
در دم. زودی. فوری. جَلدی. سرپایی، برای سرود سرایی:فی البداهه.
بسازم سرودی من از رنگ تو. زچشم و ز ابرو و آهنگ تو* سپس نام تو بر زبانش نهم. همه تا شود سر به سر رنگ تو* خدایا خدایا شب و روز من. دل تنگ من از دل س ...
" دار و ندار ":موجودی، برای یک معامله می گویند این قدر "دارم"و این قدر " ندارم" تا بتوان خرید وفروش ویا داد وستد را انجام داد. "داشت" من چقدر است. و ...
گاهی وزن سرود را جوری بگیریم تا آسوده خوانی گردد.
*دیده شد اندیشه آموز کتاب. جان بجوید جای امروز کتاب. پیش آن کو حکمتش گیتی نمود. پنجه زد برچنگ غم سوز کتاب. ملک وملت ارزشی دارد اگر . روشن از شمع ...
دانستوری:رنسانس؛ دانش یکی ازرشته های دانستها ودانستنی هاست ، دانش، فرزانش، آیین، راز، پس دانستوری باید گفت ونوشت.
*باغبانی کو به گل دانهء گل کاشته بود. مشک سا خواست هوایی که به سر داشته بود. پرتوی از عشق خاور چو بگسترد فروغ. خاوران است تو گویی علم افراشته بود. ...
" ذهن پردازی ":mind explantion
" نقشهء ذهن ":mindmapping
"پژوهش های فرزانشی "لودویک ویتگنشتاین: ( تحقیقات فلسفی ) .
" نامهء اندیشی فرزانشی " :رسالهء منطقی فلسفی لودویک ویتگنشتاین.
" چندگونگی و چگونگی ":کمیت و کیفیت. " چند گونگی" و" چه گونگی".
" نگری ( نظری ) و کاری " :نظری و عملی.
ناشایست. نابایست. ناغلا:خرف. خاین. رزل. در کارهای همگانی. ویا ؛ نابخرد. نامیزان. اوباش.
" نشست و برخاستهای دانستی ":مجالس و محافل علمی.
لکی که زبان است و لری که زبانش است هرکسی از شهروندان همدیگر را نمی فهمند، لکی و لری در واژگان گاهی همانند وگاهی یکسان. گاهی دور از هم می باشند و گفتا ...
حرف، بَزِّحرف ، باز حرف. سخنانی که ردُّ بدل و گفتگو می گردد. در لری ولکی.
رونق#لنگان. کبک رونق است. اردک لنگان است. کبک پروازگر است. اردک شناگر است.
قدر. قدری. قُرِ. قریه ای . اندازه ای شماری
تَک روزگار. تنهای بی مانند:فرید عصر.
" یکا " و" چندا ". " یکا ":انتگرال. " چندا ":دیفرانسیل.
*چون روزه برفت ومژدهء جشن آمد جشن می و بادهء به هر جشن آمد آمد گه آنکه باده ها اندر بط گویند که بارزن بزن جشن آمد. شهرام*
کتاب نویس: نویسنده.
" دست چپ ": سپرز. طحال. به لری طحال و سپرز را" دست چپ" می گویند.
" کی از کی کمتر است = کی از کی بیشتر است. "
بد منش. بد کنش. بدسگال. بدنهاد . بدآیین. بد بین. بدورز. بدهرز. هرزه. آنگاه که بر پایهء دادگری تا آنجا که نزد همگان فرهنگ شود که با اینهمه کافر و ناس ...
لُن، لاین، لو:نژاد و بَک:پاک؛نژاد پاک ، پاک نژاد، پاک نهاد ، پاک نهاده.
قید :بند ، در دستور زبان فارسی هر چند که قید خود فارسی است "لری ( فرس کهن ) میگوییم" اُما دِ قید:آمد روی تَنَت" قِم. قِت. قِش. قِمُو. قِتُو. قِشُو.
" گذشتهء گویا ":ماضی نقلی. " گذشتهء پویا ":ماضی استمرار. " گذشتهءگفتا " :وبر دو بخش است گذشتهء رفتشی و گذشتهء گفتشی. گذشتهء دور:ماضی دور. گذشتهء ...
یک از یکان. یک از هزاران:احد من الآحاد.
سری پیشین. سری پسین.
" ماهواره ":شهریه.
بینت. بینتی. شماری. شماره ای.
مردم پدیده ای" ایستا و گویا " به شمار می رود. مردم پدیده ای" گویا وایستا "ست. " ایستا و گویا:سرِ پا و سخنگو" پدیده ای راست ایستا است. پدیده ای فرا ...
مردم پدیده ای اندیشمند و ایستا به شمار می رود. پدیده ای سازنده است. پدیده ای تاریخ ساز است. پدیده ای تاریخی است. پدیده ای دهری است. پدیده ای هنر ...
۱_ چشم بد ۲_چشم خوب. :نظر؛الف؛نظر کردهء خداست. ب:نظر کردهء" چشم گند "است
" آشکارِش . " آشکارگی. ":مستوضح.
نگرنده:۱_ آنچه هست یا خود نگرنده است و دیگر نگرنده ویا خود ودیگر نگرنده است. ۲_آنچه نیست نه خود نگرنده است ونه دیگر نگرنده ویا خود ودیگر نگرنده نیست ...
قبض خوانش دیگری ازقِض لری، قض به لری : زود و سفت و سخت. قض اُما:زود آمد . قِض زه: سفت وسخت زد.
سوگ. مویه. #سرود.
زورآزمایی. مِرّان. برخورد. قِی. زیپان. درگیری. همگیری. بیرفتن. ایرشت. یورش. هماوردی. نبرد؛همدیگر را درنوردیدن.
جَنِّ بَرد گذشت جَنِّ حَر فَه به لری:جنگ سنگ گذشت جنگ سخن است به فارسی.
" دیروز ":دنیا به زبان لکی. و گذشته را نیز گویند. و گوسفند وبز را نیز گویند .
" اُفت ":ایقاع، در ساز. " منظور از افت ضرب است وجای زدن وضرب".