پیشنهاد‌های علی باقری (٢٩,٤٦٦)

بازدید
١٠,٨٦٧
تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( رفد ) به معنای عطیه ( بخشش ) است و اصل در معنای ( رفد ) عون ( یاور ) بوده و اگر عطیه را نیز رفد و مرفود خوانده اند به این مناسبت بوده که عطیه ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

ریشه واژه ی ورود از وَرَدمی باشد : کلمه ( ورد ) به معنای آبی است که انسان و حیوانات تشنه به لب آن می آیند و از آن می نوشند، راغب در مفردات گفته : کلم ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

وَرَد : کلمه ( ورد ) به معنای آبی است که انسان و حیوانات تشنه به لب آن می آیند و از آن می نوشند، راغب در مفردات گفته : کلمه ( ورد ) در اصل لغت به معن ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

کلمه ( اوفوا ) امر حاضر از باب ( ایفأ ) افعال است و ایفا به معنای آن است که حق کسی را بطور تمام و کامل بپردازی ، بخلاف ( بخس ) که به معنای نقص است .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٣

کلمه ( مکیال ) و همچنین کلمه ( میزان ) اسم آلت اند و به معنای آن آلتی هستند که کالاها بوسیله آن ، کیل و یا وزن می شود و این دو آلت نباید به نقص توصیف ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( نضد ) به معنای نظم و ترتیب است . ( ترجمه تفسیر المیزان )

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( سجیل ) بطوری که در مجمع البیان آمده به معنای سجین یعنی آتش است ، راغب می گوید: سجین به معنای سنگ و گل به هم آمیخته است و اصل آن بطوری که گفته ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

و جأه قومه یهرعون الیه و من قبل کانوا یعملون السیئات راغب میگوید: وقتی گفته می شود: ( هرع و یا اهرع ) معنایش این است که فلان کس را با زور و تهدید به ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( عصیب ) بر وزن فعیل به معنای مفعول از ماده ( عصب ) است که به معنای شدت است و ( یوم عصیب ) آن روزی است که به وسیله هجوم بلا آنقدر شدید شده باشد ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٥

کلمه ( ذرع ) به معنای مقایسه طول اشیأ است ، و این کلمه از کلمه ( ذراع ) گرفته شده که به معنای دست آدمی از نوک انگشتان تا آرنج است که در قدیم آن را مق ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٦

کلمه ( منیب ) اسم فاعل از مصدر انابه به معنای رجوع است و مراد از آن ، این است که آدمی در هر امری به خدای تعالی رجوع کند. ( ترجمه تفسیر المیزان )

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( مجید ) از مجد است که به معنای کرم و بزرگواری است و مجید به معنای کریم است و کریم به کسی گویند که خوان و سفره ای گسترده داشته باشد و خیرش برای ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

( و امراته قائمة فضحکت فبشرناها باسحق و من ورأ اسحق یعقوب ) کلمه ( ضحکت ) از ماده ضحک - به فتح ضأ - است که به معنای حیض شدن زنان است ، مؤ ید این مع ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

فعل ( اوجس ) ماضی از باب افعال ( ایجاس ) است و ایجاس به معنای خطور قلبی است ، راغب در این باره گفته است : ماده ( وجس ) به معنای صدای آهسته است ، و کل ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

و لقد جأت رسلنا ابراهیم بالبشری قالوا سلاما قال سلام فما لبث ان جأ بعجل حنیذ کلمه ( حنیذ ) - بر وزن فعیل - در اینجا معنای مفعول ، یعنی ( محنوذ ) را م ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

و اخذ الذین ظلموا الصیحة فاصبحوا فی دیارهم جاثمین کلمه ( جاثمین ) جمع اسم فاعل از مصدر ( جثوم ) است بر وزن جلوس ، و جثوم به معنای برو افتادن بر زمین ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٤

واژه امام چند بار در قرآن آمده است ؟ یکی از دلایل معجزه بودن قران در اسراری است که در دل آن نهفته است و با گذشت زمان آشکار می گردد . یکی از این اسرا ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٥

یکی از دلایل معجزه بودن قران در اسراری است که در دل آن نهفته است و با گذشت زمان آشکار می گردد . یکی از این اسرار در تکرار کلمه امام به شکل مفرد و جمع ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( برهم ) ( - به فتحه بأ و رأ، و سکون هأ و میم ، و یا به فتحه بأ، و سکون رأ و فتحه ها و سکون رأ و میم - ) در نزد هندیها نام اولین و بزرگترین معبو ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

و قیل یا ارض ابلعی ماک و یا سمأ اقلعی و غیض المأ و قضی الامر و استوت علی الجودی و قیل بعدا للقوم الظالمین ) کلمه ( جودی ) به معنای مطلق کوه ، و زمین ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

و قیل یا ارض ابلعی ماک و یا سمأ اقلعی و غیض المأ و قضی الامر و استوت علی الجودی و قیل بعدا للقوم الظالمین ) کلمه ( غیض ) به معنای این است که زمین آب ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

و قیل یا ارض ابلعی ماک و یا سمأ اقلعی و غیض المأ و قضی الامر و استوت علی الجودی و قیل بعدا للقوم الظالمین ) کلمه ( اقلاع ) که مصدر صیغه امر ( اقلعی ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( بلع ) - که مصدر ثلاثی مجرد ابلعی است - به معنای اجرأ و جریان دادن چیزی در حلق به طرف معده ، و یا به عبارت دیگر به طرف جوف بدن است

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٣

راغب گفته کلمه ( ماوی ) مصدر میمی از فعل ( اوی - یاوی - اویا و ماوی ) است ، وقتی میگویی : ( اوی الی کذا ) معنایش این است که فلانی خود را منضم به فلان ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
-٣٠

و نادی نوح ابنه و کان فی معزل یا بنی ارکب معنا و لا تکن مع الکافرین معنی بُنَیَّ :کلمه ( بنی ) مصغر - کوچک شده - کلمه ( ابنی ) است ، که به معنای ( پس ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

و قال ارکبوا فیها بسم اللّه مجریها و مرسیها ان ربی لغفور رحیم بعضی از اساتید قرائت ، کلمه ( مجراها ) را به فتحه میم قرائت کرده و آن را مصدر میمی از ث ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

و اوحی الی نوح انه لن یومن من قومک الا من قد امن فلا تبتئس بما کانوا یفعلون کلمه ( ابتئاس ) مصدر باب افتعال از ماده ( بوس ) است ، و ( بوس ) به معنای ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

أم یقولون افتریه قل ان افتریته فعلی اجرامی و انا بری ء مما تجرمون کلمه ( جرم ) بطوری که راغب در مفرداتش گفته در اصل به معنای چیدن میوه از درخت است ، ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( اردت ) از مصدر ( اراده ) است ، و اراده و مشیت ، تقریبا دو کلمه مترادفند، و اراده و مشیت از خدای تعالی به معنای اراده ای که ما داریم نیست ، در ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

کلمه ( غی ) به معنای جهلی است که از اعتقادی باطل ناشی شده باشد، چون انسانهای جاهل دو قسمند، یکی آن جاهلی که جهلش ناشی از اعتقاد نباشد، یعنی انسانی غی ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

و لا ینفعکم نصحی ان أردت أن انصح لکم ان کان اللّه یرید ان یغویکم . . . راغب در مفردات گفته : کلمه ( نصح ) به معنای به کار بردن نهایت درجه قدرت خود د ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

راغب در مفردات میگوید: وقتی گفته می شود ( زریت علیه ) معنایش این است که من فلانی را به خاطر فلان عملی که کرد تنقیص ‍ و توبیخ و تحقیر کردم ، و وقتی گف ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

و کلمه ( عمیت ) ماضی مجهول از باب تفعیل ، یعنی تعمیه است ، و تعمیه به معنای پنهان کردن است . ( ترجمه المیزان )

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

راغب در مفردات گفته است : کلمه ( خبت ) به معنای زمین مطمئن و محکم است ، و وقتی گفته می شود: ( أخبت الرجل ) معنایش این است که تصمیم گرفت به زمینی محکم ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد

لا جرم انهم فی الاخرة هم الاخسرون از ( فرأ ) نقل شده که گفته است : کلمه ( لا جرم ) در اصل به معنای کلمات ( لا بد ) و ( لا محالة : بناچار ) بوده و بعد ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

( و یقول الاشهاد هولأ الذین کذبوا علی ربهم ) - کلمه ( اشهاد ) جمع شهید ( گواه ) است ، مانند کلمه ( اشراف ) که جمع شریف است .

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٣

کلمه ( مریة ) مانند کلمه ( جلسة ) بر وزن ( فعلة ) ، نوع را می رساند، پس ( مریه ) یعنی نوعی از شک ، و ( جلسه ) یعنی نوعی نشستن . ( ترجمه المیزان ) مر ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٦

کلمه ( بینة ) صفت مشبهه است و معنایش دلیل ظاهر و واضح است ، چیزی که هست بسیاری از امور واضح و ظاهر آنقدر ظهور دارند که هر چه هم متعلق به آنها شود آن ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٥

کلمه ( عمأ ) به معنای ابر و مه غلیظی است که جلو دید چشم را بگیرد ( ترجمه المیزان )

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

( علم اللّه ) علم مختص به خدای تعالی است ، و آن عبارت است از غیبی که غیر خدای تعالی کسی را بدان راهی نیست مگر به اذن خود او. ( ترجمه المیزان )

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

فلعلک تارک بعض ما یوحی الیک و ضائق به صدرک . . . در مجمع البیان گفته : ( ضائق ) ( اسم فاعل ) و ( ضیق ) ( صفت مشبهه ) و هر دو به یک معنا هستند لیکن د ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٤

کلمه ( فخور ) به معنای کسی است که زیاد فخرفروشی می کند، و یا با شمردن فضایل خود می خواهد خود را یک سر و گردن از دیگران بلندتر جلوه دهد، و این کلمه هر ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

کلمه ( فرح ) به معنای سرور است ، و این دو کلمه ( فرح و سرور ) نظیر هم هستند، و هر دو به معنای باز شدن قلب به خاطر چیزی است که از آن لذت میبرد، و ضد ا ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

در مجمع البیان گفته : ( ضرأ ) به معنای بلأ و مضرتی است که از حال پریشان صاحبش خبر دهد، و کلمه ( نعمأ ) به معنای انعامی است که اثر آن بر صاحبش ظاهر با ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

کلمه ( نعمأ ) به معنای انعامی است که اثر آن بر صاحبش ظاهر باشد. ( ترجمه المیزان )

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
١

کلمه ( ذوق ) به معنای آن است که چیزی را برای اینکه بفهمی چه طعمی دارد در دهان بگذاری . ( ترجمه المیزان )

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٢

بطوری که اهل لغت گفته اند کلمه ( سمأ ) به معنای هر چیزی است که بر بالای سر ما قرار گرفته باشد، پس ( سماوات ) عبارتند از طبقاتی از خلق جسمانی و مشهود ...

تاریخ
٢ سال پیش
پیشنهاد
٠

جفت سرائلی : جفت سرا ئلی در نیل جبرئیل است که در هنگام عبور موسی و قوم بنی اسرائیل همراه و رفیق آن حضرت بود و ممکن است از جفت سرائلی اسباط دوازده گان ...

پیشنهاد
٠

جعبه تهی کردن: ظاهرا کنایه از به سپر افکندن و تسلیم شدن است. ( ( خرد اینجا تهی کند جعبه که تحرّی بد است در کعبه ) ) ( حدیقه، ۱۳۶ ) ( فرهنگ لغات ...

پیشنهاد
٠

جرس برگردن بستن: به این شکل در فرهنگ ها نیست اما جرس در گلو بستن کنایه از دعا گفتن به آواز بلند، کنایه از دعا کردن به آواز خوش. کنایه از آماده ی سفر ...