پیشنهادهای علی باقری (٣٩,٦٨٦)
باطل که از ماده بطل به معنی زایل ، از بین رونده ، بی خاصیت و بی ارزش است ، در مقابل حق است و هر چیزی را که ناحق و بی هدف و بی - پایه باشد در برمی گیر ...
مترف از ماده ترف ( بر وزن طرف ) به معنی تنعم است ، و مترف به کسی می گویند که فزونی نعمت و زندگی مرفه او را مست و مغرور و غافل کرده و به طغیان گری واد ...
قول سدید از ماده سد به معنی محکم و استوار و خلل ناپذیر و موافق حق و واقع است ، سخنی است که همچون یک سد محکم جلو امواج فساد و باطل را می گیرد .
ثقافت از ماده ثقف به معنی دست یافتن بر چیزی با دقت و مهارت است ، و اگر به علم و فرهنگ ، ثقافت گفته می شود نیز به همین جهت است .
ارجاف به معنی اشاعه اباطیل به منظور غمگین ساختن دیگران است ، و اصل ارجاف به معنی اضطراب و تزلزل است ، و از آنجا که شایعات باطل ایجاد اضطراب عمومی می ...
سراح در اصل از ماده سرح ( بر وزن شرح ) به معنی گیاه و درختی است که برگ و میوه دارد ، و سرحت الابل یعنی شتر را رها کردم تا از گیاهان و برگ درختان بهره ...
روضة به معنی محلی است که آب و درخت فراوان دارد ، لذا به باغهای خرم و سرسبز روضة اطلاق می شود .
لقطه از ماده التقاط گرفته شده و التقاط در اصل به معنی رسیدن به چیزی بی تلاش و کوشش است ، و اینکه به اشیاء گم شده ای که انسان پیدا می کند ، لقطه می گو ...
واژه مستضعف از ماده ضعف است ، اما چون به باب استفعال برده شده به معنی کسی است که او را به ضعف کشانده اند و در بند و زنجیر کرده اند . به تعبیر دیگر مس ...
شهود به معنی حضور است ، حضوری که توأم با همکاری و مشورت بوده باشد .
سلوک به معنی عبور از راه است ، از سوئی آمدن و از سوی دیگر خارج شدن .
مرفه از ماده فره ( بر وزن فرح ) گرفته شده است . فره در اصل به معنی شادی توأم با بی خبری و هواپرستی است . بر این اساس مرفه به کسی گفته می شود که شادی ...
فاره از ماده فره ( بر وزن فرح ) در اصل به معنی شادی توأم با بی خبری و هواپرستی است
عبث به معنی کاری است که هدف صحیح در آن تعقیب نمی شود .
شحناء از ماده شحن ( بر وزن صحن ) به معنی پر کردن است ، و گاه به معنی مجهز ساختن نیز آمده است ، و شحناء به عداوتی گفته می شود که تمام وجود انسان را پر ...
مشحون از ماده شحن ( بر وزن صحن ) به معنی پر کردن است ، و گاه به معنی مجهز ساختن نیز آمده است ، و شحناء به عداوتی گفته می شود که تمام وجود انسان را پر ...
غاوون که از ماده غی گرفته شده به معنی هر گونه گمراهی نیست ، بلکه به گفته راغب در مفردات ، آن نوع جهل و گمراهی است که از فساد عقیده سرچشمه گیرد .
سلیم از ماده سلامت است. قلب سلیم یعنی قلبی که از هر گونه بیماری و انحراف اخلاقی و اعتقادی دور باشد .
سلیم از ماده سلامت است. قلب سلیم یعنی قلبی که از هر گونه بیماری و انحراف اخلاقی و اعتقادی دور باشد . واژه ی سلیم در زبان انگلیسی به simple تغییر شکل ...
اصنام جمع صنم به معنی مجسمه ای بوده است که از طلا و نقره یا چوب و مانند آن می ساختند و به پرستش آن می پرداختند ، و آن را مظهر مقدسین و مقدسات می پندا ...
فرقه از ماده فرق ( بر وزن حلق ) به معنی جدا شدن است ، و لذا فرقه و فرق به قطعه یا جماعتی گفته می شود که از بقیه جدا گردد . ( تفسیر نمونه ج : 15 ص : 2 ...
غرفة از ماده غرف ( بر وزن حرف ) به معنی برداشتن چیزی و تناول آن است ، و غرفه به چیزی می گویند که برمی دارند و تناول می کنند ( مانند آبی که انسان از چ ...
کالح از ماده کلوح ( بر وزن غروب ) به معنی عبوس شدن و در هم کشیدن صورت است .
فلح و فلاح در اصل به معنی شکافتن و بریدن است ، سپس به هر نوع پیروزی و رسیدن به مقصد و خوشبختی اطلاق شده است . در حقیقت افراد پیروزمند و رستگار و خوشب ...
فلح و فلاح در اصل به معنی شکافتن و بریدن است ، سپس به هر نوع پیروزی و رسیدن به مقصد و خوشبختی اطلاق شده است . در حقیقت افراد پیروزمند و رستگار و خوشب ...
شهید به معنی شاهد از ماده شهود به معنی آگاهی توأم با حضور است .
سطوت به معنی بلند کردن دست و حمله کردن به طرف مقابل است ، و در اصل - به گفته راغب در مفردات - به معنی بلند شدن اسب ، بر سر پاها و بلند کردن دستها است ...
منی ( بر وزن مشی ) در اصل به معنی تقدیر و فرض است ، و اگر نطفه انسان و حیوانات را منی می گویند به خاطر این است که صورت بندی از طریق آن انجام می گیرد ...
منی ( بر وزن مشی ) در اصل به معنی تقدیر و فرض است ، و اگر نطفه انسان و حیوانات را منی می گویند به خاطر این است که صورت بندی از طریق آن انجام می گیرد ...
منی ( بر وزن مشی ) در اصل به معنی تقدیر و فرض است ، و اگر نطفه انسان و حیوانات را منی می گویند به خاطر این است که صورت بندی از طریق آن انجام می گیرد .
تمکین به معنی فراهم ساختن وسائل و ابزار کار است ، اعم از آلات و ادوات لازم یا علم و آگاهی کافی و توان و نیروی جسمی و فکری . ( تفسیر نمونه ج : 14 ص : ...
یکی از معانی عتیق قدیم است ، چنانکه راغب در مفردات می گوید : العتیق المتقدم فی الزمان او المکان او الرتبه : عتیق چیزی است که از نظر زمان یا مکان و یا ...
شخوص ( بر وزن خلوص ) در اصل به معنی خارج شدن از منزل ، یا خارج شدن از شهری به شهر دیگر است ، و از آنجا که به هنگام تعجب و خیره شدن چشم گوئی می خواهد ...
قطع به معنی جدا کردن قطعه هائی از یک موضوع به هم پیوسته است .
کید به معنی طرح پنهانی و چاره اندیشی مخفیانه است .
مشفق از ماده اشفاق به معنی توجهی است که آمیخته با ترس باشد ( چون در اصل از ماده شفق گرفته شده که روشنی آمیخته با تاریکی است ) . مشفق کسی است که دلسوز ...
شفق به معنی روشنی آمیخته با تاریکی است .
غوی از ماده غی گرفته شده که به معنی کاری جاهلانه است که از اعتقاد نادرستی سرچشمه می گیرد .
تضحی از ماده ضحی به معنی تابش آفتاب بدون حجاب ابر و مانند آن است .
عانی از ماده عنوة به معنی خضوع و ذلت آمده ، لذا به اسیر ، عانی گفته می شود ، چرا که در دست اسیرکننده ، خاضع و ذلیل است .
فارط از ماده فرط ( بر وزن بارد ) به معنی پیش افتادن است و به همین جهت به کسی که قبل از همه وارد آبگاه می شود ، فارط می گویند .
اصطناع از ماده صنع به معنی اصرار و اقدام مؤکد برای اصلاح چیزی است .
فصیح در اصل به معنی خالص بودن چیزی از زوائد است و سپس به سخنی که رسا و گویا و خالی از حشو و زوائد باشد گفته شده است .
کلمه مبروص از ماده برص به معنی پیسی است که یکنوع بیماری است.
نام ادریس در تورات اخنوخ و در عربی ادریس می باشد که بعضی آن را از ماده درس می دانند ، زیرا او اولین کسی بود که با قلم خط نوشت ، او علاوه بر مقام نبوت ...
کلمه ملیا به گفته راغب در مفردات از ماده املاء به معنی مهلت دادن طولانی آمده است .
تاویل از ماده اول ( بر وزن قول ) به معنی ارجاع و بازگشت دادن چیزی است ، بنا بر این هر کار و سخنی را که به هدف اصلی برسانیم تاویل نامیده می شود ، همچن ...
ارهاق به معنی پوشاندن چیزی است با قهر و غلبه ، و گاه به معنی تکلیف کردن آمده است .
غدر به معنی ترک گفتن چیزی است ، به همین - جهت کسی که پیمان و عهد خود را بشکند و ترک کند می گویند غدر کرده .
غدیر از ماده غدر گرفته شده که غدر به معنی ترک گفتن چیزی است ، دلیل اینکه به گودال های آب غدیر می گویند بخاطر آن است که مقداری از آب باران در آنها ، ر ...