١ رأی
٢ پاسخ
١١٥ بازدید

دو واژه صراط و سبیل در آیات قرآن ، چه تفاوتی دارند ؟ آیا مترادف هستند ؟ لطفا از دوستانی که اطلاع  کافی دارند ، جواب سوال بنده ر ا بدهند که شخصاً  غلام  کسی خواهم بود که چیزی به من بیاموزد ،

٢ ماه پیش
٠ رأی

صراط ، خط بین نیکی و شر هست .  در تعادل بودن و در وسط بودن . خیر الامور اوسطها . هنر زندگی کردن این هست که در وسط باشی . اگر به سمت نیکی بری ، میشی عابد و زاهد .  اگر بسمت شر بری ، میشی ...

٣ ساعت پیش
٣ رأی
١٤ پاسخ
١,٢٢٨ بازدید
١٦,٠٠٠
تومان

سلام دوستان میشه نوشته ها و تییتر و کاریکاتوری که براتون بار گذاری کردم عکسش رو تفسیر کنید لطفا   

١ هفته پیش
٠ رأی

اره در دست ترامپ، روی خط مرزی هست ، یعنی انزوا طلبی ترامپ که میخواد ابر قدرت بمونه و دوباره ابر اقتصاد بشه .  این اتفاقات برای این هست که میخوان زمین رو یک حکومت ، یک دین ، یک قدرت بکنن . یعنی ...

٣ ساعت پیش
١ رأی
تیک ٦ پاسخ
٣٤٦ بازدید
١٦,٠٠٠
تومان

بسیار ساده در چند جمله مخنصر معنی و مفهوم این دو را با مثال  بیان  فرمائید .

٢ روز پیش
٠ رأی

اگر    از  جنگلی ناشناخته و تاریک و دارای درندگان   گذر کنیم  اگر به شما بگویم : " صدا ئی اومد !! " شما آگاه می شوید. " صدائی   از بالا / دور / چپ  اومد " شما آگ ...

٢ روز پیش
٢ رأی
٤ پاسخ
٦٣ بازدید

این سؤال، که در ادبیات عرفانی و فلسفی فارسی بسیار مطرح است، به دنبال یافتن نقطه‌ای است که در آن، تکثر و گوناگونی جهان هستی، به وحدت و یگانگی تبدیل می‌شود. به عبارت دیگر، این سؤال می‌پرسد که چگونه می‌توان در میان انبوهی از پدیده‌ها و موجودات گوناگون، یک اصل یا حقیقت واحد را یافت.

١ هفته پیش
٠ رأی

چیزی که می فهمم از جمله ' نقطه وحدت در میانِ کثرت' یعنی در همه چیز یک نقطه مشترک هست که آن نقطه در همه چیز هست .  یا همه چیز ، از یک چیز هستند . یا  همه چیز ، در آخر یک چیز می شوند .&nbs ...

٢ روز پیش
٣ رأی
٣ پاسخ
١٢٢ بازدید

من غلام قمرم، غیر قمر هیچ مگو پیش من جز سخن شمع و شکر هیچ مگو سخن رنج مگو، جز سخن گنج مگو ور از این بی‌خبری رنج مبر، هیچ مگو دوش دیوانه شدم، عشق مرا دید و بگفت: «آمدم، نعره مزن، جامه مدر، هیچ مگو ...

٦ روز پیش
١ رأی

عزیزانی که نمی تونن حضور در لحظه رو در خودشون پرورش بدن و بخاطر نادانی و عدم تشخیص پروفسورهای مولانا شناس ، که کلا هیچی نفهمیدن و موجب ترویج نادانی و کج فهمی مردم شدن ، و همچنین برای عوام سخت هست که ا ...

٣ روز پیش
٢ رأی
تیک ٣ پاسخ
١٤٠ بازدید

دوش دیوانه شدم، عشق مرا دید و بگفت: آمدم، نعره مزن، جامه مدر، هیچ مگو گفتم: ای عشق! من از چیز دگر می ترسم گفت: آن چیز دگر نیست دگر، هیچ مگو مولانا

٧ ماه پیش
٢ رأی

به قسمت بپرس تحت عنوان ' من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو ' مراجعه شود . عشق : آگاه بودن است . عاشق :   ناظر و شاهد در جریان مشاهده گری است .  معشوق : نورِ جان است  که بازتاب نورِ عشق اس ...

٣ روز پیش
٤ رأی
تیک ٥ پاسخ
٩٣ بازدید

از مثنوی معنوی مولانا  روزها گرفت گو رو باک نیست  تو بمان ای آنکه چون تو پاک نیست  هرکه جز ماهی ز آتش سیر شد هر که بی روزیست روزش دیر شد  درنیابد حال پخته هیچ خام  پس سخن کوتاه باید والسلام  در بیت دوم منظور چیست ؟ شاید نسخه ای که من دارم اشتباه چاپی دارد ؟ لطفاً دوستان کمک میکنید  ؟ سپاسگزارم 

٤ روز پیش
٢ رأی

میفرماید  آنکه نداد و نخواهد که بداند تا ابدالدهر در جهل مرکب بماند که بماند

٣ روز پیش
٠ رأی
٥ پاسخ
٤٦١ بازدید
١ رأی

به بپرس تحت عنوان " من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو ' مراجعه کنید .  مه یا مه رو یا قمر یا صنم و بت و نگار و ...  تمامی این توصیفات ، همان نوری است که در دل مشاهده می شود و آن نورِ جان است . ...

٤ روز پیش
١ رأی
تیک ٢ پاسخ
٦٠٢ بازدید

"غلام قمر "  در ادبیات یعنی چی؟  مثلا "من غلام قمرم " به چی اشاره داره ؟

٧ ماه پیش
٠ رأی

به   بپرس تحت عنوانِ  ' من غلام قمرم ، غیر قمر هیچ مگو ' مراجعه کنید . 

٥ روز پیش
٣ رأی
٣ پاسخ
١٢٢ بازدید

من غلام قمرم، غیر قمر هیچ مگو پیش من جز سخن شمع و شکر هیچ مگو سخن رنج مگو، جز سخن گنج مگو ور از این بی‌خبری رنج مبر، هیچ مگو دوش دیوانه شدم، عشق مرا دید و بگفت: «آمدم، نعره مزن، جامه مدر، هیچ مگو ...

٦ روز پیش
١ رأی

کد واژگان :  قمر : نورِ جان   .بازتابِ نورِ جان در دل .  شکر : جاناها یا آفتاب و پرتو جانان یا شمس الحق یا خدا .  شمع : نورِ جان که نفس یا ایگو به دورِ آن پیله بسته .مشاهده گر / ...

٥ روز پیش
٢ رأی
٣ پاسخ
٧٢ بازدید

آیا درست است که مراقبه را یک تکنیکِ تمرکزی بدانیم؟   Contemplation   یا غور و تامل ، در مراقبه چه مفهومی دارد ؟

٦ روز پیش
١ رأی

مراقبه بمعنی حضور داشتن و ناظر و شاهدِ آنچه که اکنون / در این لحظه از آن هوشیاری دارم .   contemplation  بمعنی تامل و غور نمودن است که بر اثر مشاهده مستقیم موضوعات در درون خود شخص ، تولید م ...

٥ روز پیش
٠ رأی
٢ پاسخ
٥١ بازدید

انواع تمرکز در انواع مراقبه ها چیست؟ و آیا درست است ؟ 

٦ روز پیش
٠ رأی

مراقبه بمعنی حضور داشتن و شاهد و ناظر و نگهبان دل بودن است  . یعنی شاهد و ناظرِ آنچه که اکنون از آن هشیاری دارم .  مرحله بعد از آن ؛ شاهد و ناظرِ آنچه از آن هشیار هستم  و عمیقتر  ...

٥ روز پیش
٢ رأی
٣ پاسخ
٨٧ بازدید

آیا مولانا و حافظ و سعدی وخیام وعراقی و ... و  تمامی این شاعران شراب خوار بودند  ؟ اگر خیر و اینگونه نیست ، پس چرا تا کنون هیچ کدام از استادان و پروفسورهای  حافظ و خیام و مولانا و ... ...

٦ روز پیش
٢ رأی

کد واژه ' می / شراب / باده '  در تمامی اشعار سالکان و صوفیان ایران زمین ، بطور متحد و هماهنگ بمعنی:  حضور در لحظه می باشد .  آگاه بودن / شاهد بودن از  هوشیاری خود . و بعد از عم ...

٥ روز پیش
١ رأی
٥ پاسخ
٢١٨ بازدید

با چند کلمه مختصر عنوان شود .

٦ روز پیش
٢ رأی

دیوان شمس ، آموزش مراقبه و مشاهده گری و حضور در لحظه ، بهمراه تجربیات حضرت از آنچه که در منزلگاه های دل بر او گذشته است می باشد . حتی  در هجران و دوری و زمانهائی که نور درون را ملاقات نمی کردند ، باز پند و آموزش هست . مثنوی ، آموزش اداب و حکمت و علم اخلاق و علم زندگی اجتماعی بهمراه پند و نصیحت است . که باز در آنجا از اداب و اصول اخلاقی صوفیان نیز ، اشعاری سروده اند . 

٥ روز پیش
١ رأی
١ پاسخ
٤٤ بازدید

با   در نظر گرفتنِ یک موضوع حسی ، با یک مثال مختصر ، این چهار تا را  مشخص کنید .

٦ روز پیش
١ رأی

موضوع حسی مانند صدای کلاغ وارد می شود  اگر شخص بگوید این صدای کلاغ است ، آنگاه هوشیاری دارد . اگر بگوید صدایی زیبا یا زشت ( پرنده ) است ،( حس خوشایند و حس ناخوشایند در ضمیر ناهشیارِ مغز ) آنگاه ...

٥ روز پیش
٥ رأی
٤ پاسخ
١٥٥ بازدید

این بیت رو به نثر برگردونید   سوزنده چراغستم در گوشه این مامن        پروانه بسی دارم سر گشته به پیرامن

١ سال پیش
٠ رأی

چراغ : نورِ آگاه بودن گوشه مامن : دل پروانه : موضوعاتی همچون فکر و اندیشه و تعقل و  پنج حس مادی سوزنده : من یا نفس ، ایگو نورِ جان یا آگاه بودن در دل است . این نورِ جان است که بر موضوعات می ...

١ هفته پیش
٢ رأی
٣ پاسخ
٦٨ بازدید

-نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد عالم پیر دگر باره جوان خواهد شد - بار دگر گر  بر سر کوی دوست بگذری ای پیک نسیم صبا  - ای باد صبا به کوی آن دلبر کش احوال دلم بگوی اگر باشد خوش

١ هفته پیش
١ رأی

در جریان مراقبه و مشاهده گری ، بعد از آنکه سالک به حضور رسید   و به سکوت درون دل رسید ، بر اثر نگهداری توجه بر تنفس ، مغز و دل از تنفس یک مفهوم می سازند.  این تنفس به عنوان تک فکر و مفهوم ب ...

١ هفته پیش
٣ رأی
٤ پاسخ
٨٦ بازدید

با کمک گرفتن از جمله اکهارت تُله : آگاه شدن از اینکه در این لحظه، هشیار هستی آگاه شدن از ذات ناهویدایی هست که تو ( در واقع) هستی فاصله بین دو فکر ،( سکوتِ بین دو فکر) و آن هشیاری غیر مشروط در تو هست  .

١ هفته پیش
٠ رأی

معنی هوشیار شدن: آگاه شدن از چیزی. که بلافاصله هوشیاری پدیدار می گردد .  Counciousness  : be aware of sth. اول از موضوع در دل آگاه می شویم و سپس مغز هوشیار می شود . آگاه بودن یعنی شاهد و ...

١ هفته پیش
٣ رأی
تیک ٤ پاسخ
١٢٨ بازدید

ز منجنیق فلک سنگ فتنه می بارد من ابلهانه گریزم به آبگینه حصار زمانه مرد مصاف است و من ز ساده دلی کنم به جوشن تدبیرِ وهم، دفع مَضار                   عُرفی

١ هفته پیش
٢ رأی

میفرماید : روزگار سختی هست و در اجتماع و زندگی روزمره ، پر از اتفاقات سیاسی و اجتماعی داره اتفاق میفته و انواع مشکلات و گرفتاریها برای مردم هست  ولی من در   حصار دل خودم هستم . الان زمانه ...

١ هفته پیش
١ رأی
١ پاسخ
٧٨ بازدید

از  بیت « به  مجمعی   که درایند   شاهدان  دو  عالم    نظر   به  سوی  تو دارم   غلام   روی  تو باشم »  کدام  مفهوم  دریافت   می شود؟

١ هفته پیش
٢ رأی

شاهد اگر به معنای محبوب و معشوقه باشد  ،  بمعنی هر چه زیبائی چه در این جهان و چه در جهان معنا / غیر مادی ، باشد من از بین تمام زیبائیها ، فقط میخواهم بشینم تو رو نگاه کنم و در خدمت تو باشم ...

١ هفته پیش
١ رأی
تیک ٢ پاسخ
٦٩ بازدید

شیر را بر گردن ار زنجیر بود  بر همه زنجیر سازان میر بود

١ هفته پیش
٢ رأی

اگر شیر به اسارت گرفته بشه و در زنجیرش کنن  ، باز یک شیر هست .  امیر و سرور ، همون کسانی هست که در زنجیرش کردن  . چرا ؟ چون از شیر میترسن .  و مطئمنا با تله و حقه و تزویر ، تونست ...

١ هفته پیش
٢ رأی
٤ پاسخ
٦٢ بازدید

مولانا » دیوان شمس » رباعیات » رباعی شمارهٔ ۸۲۲ معشوقه چو آفتاب تابان گردد عاشق به مثال ذره گردان گردد چون باد بهار عشق جنبان گردد هر شاخ که خشک نیست رقصان گردد

١ هفته پیش
٠ رأی

در جریان مراقبه  ، سالک به مشاهده موضوعات دل می نشیند و با عمیق شدن و پالایش دل ، به رویت نورِ جان می رسد که به آن در اشعار بزرگان قمر ، مه ، نگار ، بت ، صنم و ... گویند .  مشاهده موضوعات و ...

١ هفته پیش
١ رأی
تیک ٤ پاسخ
١٤١ بازدید

در سوره الرحمن ، آیه علمّه البیان ، این چه علمی ست که خداوند عالم پس از خلقت انسان به او تعلیم داده است ؟ 

١ هفته پیش
٠ رأی

آدم را راه بازگشت به خودش آموخت .  و این راه برگشت، در درون خود آدم است .

١ هفته پیش
٥ رأی
تیک ١٨ پاسخ
٢,٠٠٣ بازدید
٤٨,٠٠٠
تومان

برای عنوان کتاب بدنسازی نیاز به استفاده از  معادل ادبی یا قدیمی کلمه قویتر استفاده کنم Stronger

٢ هفته پیش
١ رأی

چیزی که فهمیدم این هست که شما دنبال کلمه ای هستی که پسوند ' تر '    رو نداشته باشه ولی معنی و نماد و سمبل قوی تر باشه .  زورمند قدرتمند شیر آسا پولادین عضلات قوی تر داشتن عضلاتی زورمند / قدرتمند / پولادین / شیرآسا داشتن

١ هفته پیش
٣ رأی
تیک ٥ پاسخ
١,٠٩٢ بازدید

مفهوم کلی رباعی زیر را بنویسید.  آنان که محیط فضل و آداب شدند                 در جمع کمال شمع اصحاب شدند ره زین شب تاریک نبردند برون                       گفتند فسانه ای و در خواب شدند

١ هفته پیش
٢ رأی

آنانی که به مراسم و سنت و آئینِ برنامه خدا پرستی و آداب و اصول اخلاقی احاطه کامل پیدا کردند  دور شمعِ آگاهی که پیامبران به عوام داده بودند ، جمع شدند   و خودشون رو از اصحاب پیامبران معرفی ک ...

١ هفته پیش
رأی
٤ پاسخ
١٤١ بازدید

بنده به شخصه اولین کسی که خدا را قائل به شخصیت شده است ، دکتر اقبال لاهوری را یافته ام ، که در کتاب بازپروری اندیشه ،خدا را به شخص قائل می‌شود ، و از حدیث لا شخص اغیرُ من الله هم خیلی مدد گرفته است ، ...

٣ هفته پیش
٠ رأی

عزیز جان ، در کلمات و نسخ و نوشته ها ، گم شدی . تو نمی تونی با این سوالات ، اذهان پوسیده رو به تفکر و تعقل وادار کنی .  مغز که محل تفکر ، تعقل ، توهم ، تخیل ، تصور و تجسم هست،همان هوش طبیعی است ...

١ هفته پیش
٢ رأی
٤ پاسخ
١٣٠ بازدید

سلام معنی  there is no one like you in the world 

١ هفته پیش
٤ رأی

هیچ کس در دنیا شبیه تو نیست .  میتونه بارِ منفی یا مثبت داشته باشه. یه جمله جدید :   everyone likes me but no one is like me هر کسی من رو دوست داره اما هیچ کس مثل/ شبیه من نیست

١ هفته پیش
٢ رأی
تیک ٢ پاسخ
١٤٠ بازدید

صوفی نهاد دام و سر حقه باز کرد بنیاد مکر با فلک حقه باز کرد بازی چرخ بشکندش بیضه در کلاه زیرا که عرض شعبده با اهل راز کرد ساقی بیا که شاهد رعنای صوفیان دیگر به جلوه آمد و آغاز ناز کرد

١ هفته پیش
٢ رأی

صوفی نهاد دام و سَرِ حُقِّه، باز کرد بنیادِ مکر با فلکِ حُقِّه‌باز کرد بازیِ چرخ بشکندش بیضه در کلاه زیرا که عَرضِ شعبده با اهلِ راز کرد ساقی بیا که شاهدِ رعنایِ صوفیان دیگر به جلوه آمد و آغازِ ن ...

١ هفته پیش
٢ رأی
٤ پاسخ
٨٩ بازدید

بروید ای حریفان بِکِشید یار ما را به من آورید آخر صنم گریزپا را به ترانه‌های شیرین به بهانه‌های زرین بکشید سوی خانه مهِ خوبِ خوش‌لقا را

١ هفته پیش
٢ رأی

مولانا » دیوان شمس » غزلیات » غزل شمارهٔ ۱۶۳ بروید ای حریفان بِکِشید یار ما را به من آورید آخر صنم گریزپا را به ترانه‌های شیرین به بهانه‌های زرین بکشید سوی خانه مهِ خوبِ خوش‌لقا را وگر او ب ...

١ هفته پیش
٣ رأی
تیک ٢ پاسخ
٢٩٠ بازدید

ای عاشقان ای عاشقان امروز ماییم و شما افتاده در غرقابه‌ای تا خود که داند آشنا گر سیل عالم پر شود هر موج چون اشتر شود مرغان آبی را چه غم تا غم خورد مرغ هوا ما رخ ز شکر افروخته با موج و بحر آموخته زان سان که ماهی را بود دریا و طوفان جان فزا ای شیخ ما را فوطه ده وی آب ما را غوطه ده ای موسی عمران بیا بر آب دریا زن عصا ✏ «مولوی»  

٧ ماه پیش
١ رأی

ای کسانی که عاشق وصل به خدا هستید و قدم در راه گذاشته اید در دریایی عمیق افتاده اید تا که شنا کردن یاد بگیرید .  منظور دریای دل هست .  مغز که محل تفکر و تعقل و تصور و تجسم و توهم و تخیل هس ...

١ هفته پیش
٣ رأی
٢ پاسخ
٧٤ بازدید

در بیت  "آنک جانش داده‌ای آن را مکش / ور ندادی نقش بی‌جان را مکش"  شاعر به چه مفهومی از "جان" و "نقش بی‌جان" اشاره می‌کند؟

٧ ماه پیش
٠ رأی

جان یا نورِ آگاه بودن یا خدا در دل هست . سالک می بایست با مراقبه و مشاهده و حضور در لحظه ، دل رو پالایش کنه تا آئینه های دل قادر باشن تا نورِ جان رو به نقش/ به تصویر بیارن .  حالا حضرت منظورش ا ...

١ هفته پیش
١ رأی
٢ پاسخ
٦٧ بازدید

به نظر شما : چه تفاوت‌های محتوایی را می‌توان بین اشعار مولانا و دیگر شاعران بزرگ ایرانی مانند حافظ و سعدی مشاهده کرد؟

٢ ماه پیش
٠ رأی

حضرت مولانا ، آخرین پیام آور ایران زمین هستند .  ایشون استاد اعظم هستند . صوفی اول . در هزار سال گذشته .  در مثنوی معنوی ،چگونه زیستن و قوانین اجتماعی رو آموزش دادن . در دیوان شمس ، مرحله طریقت رو آموزش دادن .  rahnamaaries.blogfa.com    شاد باشید

١ هفته پیش
١ رأی
تیک ٤ پاسخ
٩٤٥ بازدید

در کدام قسمت بیت زیر آرایه ی طنز به کار رفته ؟  حافظ به خود نپوشید این خرقه ی می آلود               ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را

٢ هفته پیش
٣ رأی

می / شراب ، بمعنی حضور در لحظه داشتن  آگاه از آگاهی خود بودن . به مراقبه و مشاهده نشستن .  مراحل سلوک :  اطاعت ،  عبادت،طریقت ، حقیقت .  زاهد و عابد و ملا و آخوند ، تا مرحل ...

١ هفته پیش
٣ رأی
تیک ٥ پاسخ
٣٢٠ بازدید

منظور از او در شعر " ای دل پاره پاره ام دیدن اوست چاره ام " کیست؟

١ سال پیش
١ رأی

از بیت نخست در شعر ، دل رو خطاب فرموده . پس  ' او ' را  در دل می خواد رویت کنه .  دل می بایست پاک باشه تا قابلیت تجلی او رو داشته باشه .  منظور نورِ جان / قمر / مه رو / بت / صنم / یار / دوست و .... هست .  که تصویری است از آفتابِ جانان /شمس الحق / خدا . rahnamaaries.blogfa.com 

٢ هفته پیش
٣ رأی
٥ پاسخ
٢٩٠ بازدید

این شعر کنایه از چیه ؟ "جام می از بهر می دوست داریم "

١ سال پیش
١ رأی

جام می از بهر می داریم دوست این و آن از عشق وی داریم دوست دوست را در آینه بینیم ما آینه بی دوست کی داریم دوست می / باده / شراب ، در اشعار بزرگان و سالکان و صوفیان بمعنای حضور در لحظه و شاهدِ آگاهی ...

٢ هفته پیش
٢ رأی
٥ پاسخ
٥٤٧ بازدید

معنی " گنبدِ مینا می‌کرد" در بیت : گفتم این جامِ جهان‌بین به تو کِی داد حکیم؟ گفت آن روز که این گنبدِ مینا می‌کرد

١٠ ماه پیش
١ رأی

به کلمه ' گنبد ' در سایت غزلستان مراجعه کنید .  گنبد دوار  ، گنبد گردون  : زمین و آسمان گنبد هفت آسمان : منظومه شمسی و یا شاید کهکشان راه شیری و گسترده تر گنبد خضرا : مسجد النبی گنب ...

٢ هفته پیش
١ رأی
تیک ١ پاسخ
٨٥ بازدید

گذشت عمر ازین خاکدان برآ  ای دل چه همچو سنگ نشان مانده ای به جا ای دل   شود به صبر دوا دردهای بی درمان چه درد خود کنی آلوده دوا ای دل   ز پوست غنچه برآمد ز سنگ لاله دمید تو نیز از ته دیوار تن برآ  ای دل   صائب تبریزی

٢ هفته پیش
٢ رأی

گذشت عمر ازین خاکدان برآ ای دل چه همچو سنگ نشان مانده ای به جا ای دل جدا ز جسم چو بی اختیار خواهی شد به اختیار نگردی چرا جدا ای دل به باد داد هوا صد هزار سرچو حباب چه می زنی به گره هر نفس هوا ای ...

٢ هفته پیش
٠ رأی
٢ پاسخ
١٣٨ بازدید

لطف کنید شعر صائب را معنی کنید: گر درد طلب رهبر این قافله بودی کی پای ترا پرده خواب آبله بودی؟ 2 زود این ره خوابیده به انجام رسیدی گر ناله شبگیر درین مرحله بودی 3 دل چاک نمی گشت ز فریاد جرس را بیداری ...

٠ رأی

باید وارد راه بشی تا به حقیقت برسی . عرفان عملی .  مراقبه و مشاهده و خلوت گزینی .  وگرنه در مفاهیم و معانی گم می شی . حضرت می فرماید : منتظر نمون و واردِ راه شو . اقای علی نوروزی شادمند  در پاسخ ، خوب توضیح دادن .  حقیقت راه بزرگان و کدواژگان اشعار در rahnamaaries.blogfa.com شاد باشید

٢ هفته پیش
٢ رأی
تیک ٢ پاسخ
١٠٠ بازدید

شاعر در بیت  نی محزون داغ مرا، تازه تر از لاله کند ز جدایی ها، چو شکایت کند و ناله کند  به چه چیزی اشاره دارد؟

٤ ماه پیش
٠ رأی

نی ،منظور دلی هست که پاک و پالایش شده .  سالک با مراقبه و مشاهده و خلوت گزینی ، شروع به پالایش دل می کنه .  حالا این دل خالی ، قابلیت پدیدار کردنِ نورِ جان یا قمر یا بت ، صنم ، مه رو و ... ...

٢ هفته پیش
٢ رأی
٢ پاسخ
٧٢ بازدید

مولوی از زبان چه کسی این بیت رو میگه ؟ چه کسی راه نشان داده و نامه فرستاده ؟ صد نامه فرستادم صد راه نشان دادم // یا راه نمی‌دانی یا نامه نمی‌خوانی

٣ ماه پیش
٠ رأی

در مصرع اول ، جانا رو خطاب فرموده .  نورِ جان یا آگاه بودن ، در دل سالک پس از مشاهده گری و مراقبه و خلوت گزینی ، پدیدار میشه .  حالا باید جذب نور بشه .  اینجاست که اکثر اشعار بزرگان ...

٢ هفته پیش
١