پیشنهاد‌های علی باقری (٢٩,٨٨٣)

بازدید
١٣,٣٤٣
تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

تلگرافات: ( ( واژهٔ تلگراف از زبان فرانسه وارد فارسی شده است و جمع بستن آن "به ا ت" عربی صحیح نیست، به جای آن باید گفت: تلگراف ها ) ) ( ( نجفی، ابو ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

تلقی کردن به عنوانِ: ( ( پس از تلقی کردن یا تلقی شدن گاهی ترکیبِ " به عنوان ِ" می آورند و مثلاً می گویند"صائب را به عنوانِ بزرگترین شاعر سبک هندی ت ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

تلألؤ/متلألئ: املای این دو کلمه را معمولاً غلط می نویسند. تلألؤ ( 'tala'lo ) به معنی "درخشش" در عربی و فارسی به همین صورت نوشته می شود. صفت آن در عرب ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

تلألؤ/متلألئ: املای این دو کلمه را معمولاً غلط می نویسند. تلألؤ ( 'tala'lo ) به معنی "درخشش" در عربی و فارسی به همین صورت نوشته می شود. صفت آن در عرب ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

تکمیل نواقص: این ترکیب ظاهراً غلط نیست، زیرا نواقص جمع ناقصه به معنای "ناکامل، ناتمام" است و بنابراین تکمیل نواقص یعنی "کامل کردن ناکامل ها" و اشکالی ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

تکمیل نقایص: این ترکیب غلط است و از استعمال آن باید احتراز کرد، زیرا نقایص جمع نقیصه است و نقیصه یعنی "عیب" و "خوی بد"و بنابراین تکمیل نقایص به معنای ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
١

نور ناقص ؛هر یک از انوار سافله نسبت به نور عالی تر از خود ناقص اند و کلیه انوار نسبت به نورالانوار ناقصند. ( حکمت اشراق ص 136 و 170 و 195 از فرهنگ عل ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور واپسین ؛ اشاره به حضرت محمد پیغامبر اسلام است. نیز رجوع به نور پسین شود.

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور ابیض ؛ برگ نو. ( یادداشت مؤلف ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور مستفاد ؛ مراد نور مکتسب از غیر است ، مانند نور ماه که از خورشید است و نور اول و اقرب که مستفاد از نورالانوار است. ( حکمت اشراق ص 127 از فرهنگ علو ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور مفید، نور المفید ؛ نورالانوار مفید کل انوار است و هر یک ازانوار طولیه مفید نورند به مادون خود، و در انوار محسوسه آفتاب نور مفید است. ( حکمت اشراق ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
١

نور مقدس ؛ مراد نورالانوار است. ( حکمت اشراق ص 121 از فرهنگ علوم عقلی ) .

پیشنهاد
٠

نور مجرد مدبر ؛ مراد نفوس ناطقه است. ( حکمت اشراق ص 193 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور محض ؛ مراد نور مجرد است که مشوب به ظلمت نیست. ( حکمت اشراق ص 107 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور مستعار، نور المستعار ؛ مراد نوری است که از راه اشراقات انوار علویه بر سوافل پدید آید. ( حکمت اشراق ص 167 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور متصرف ، نور المتصرف ؛ همان نور مدبر است. ( حکمت اشراق ص 166 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور مجرد ؛ مراد نور مجرد قائم به ذات است که قابل اشاره حسیه نباشد، در مقابل نور عارضی که حسی است. ( حکمت اشراق ص 107 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور لذاته ؛ مراد نور قایم بالذات است. نور مجرد ( حکمت اشراق ص 152 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور لغیره ؛ مراد نور عارضی است در مقابل انوار مجرده. ( حکمت اشراق ص 110 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور مبین ؛ اشاره به سرور کاینات صلوة اﷲ علیه و آله است. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ) . مراد پیغامبر اسلام است.

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور قدسی ؛ مراد نور مجرد است. ( حکمت اشراق ص 223 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور قهار ؛ مراد نورالانوار است. ذات حق تعالی. ( حکمت اشراق ص 121 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور قیوم ؛ مراد نورالانوار یعنی ذات حق تعالی است. ( حکمت اشراق ص 121 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور فائض ؛ هر یک از انوار مجرده فائض به مادون خودند. و نور سانح را نور فائض گویند. و به اعتباری نورالانوار نیز فائض است. ( حکمت اشراق ص 259 از فرهنگ ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور قاهر ؛ هر یک از انوار مدبره فلکیه ، نورهای قاهر انوار طولیه اند. ( فرهنگ فارسی معین از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور قایم ؛ مقابل نور عارض است ، و هر یک از انوار مجرده را نور قایم گویند زیرا انوار مجرده قایم به ذات خودند، و گاه از نور قایم انوار مجرده طولیه را ا ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور عظیم ، نور العظیم ؛ مراد نور اقرب و نور اول است که صادر اول است. ( حکمت اشراق ص 128 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٢

نور علی نور، نورٌ عَلی ̍ نور ؛ اقتباس از قرآن ( 35/24 ) است ، به معنی َ�از به بهتر� و �از خوب خوبتر� : در دهر ز آثار تو فخر است علی الفخر در ملک به ا ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور عذرا ؛ کنایه از نور عیسی و مریم است. ( از برهان قاطع ) ( آنندراج ) . کنایه از ذات مریم مادر عیسی است. ( فرهنگ فارسی معین ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور عظیم ، نور العظیم ؛ مراد نور اقرب و نور اول است که صادر اول است. ( حکمت اشراق ص 128 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور سانح ، نور السانح ؛ مراد نور اول و اقرب است و گاه مراد هر نور فائض به مادون است ، و نوری است که به واسطه اشراق نورالانوار حاصل می شود، و آن را به ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور شعاعی ، نور الشعاعی ؛ مراد اضواء و انوار حسیه است. ( حکمت اشراق ص 207 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور عارض ، نور العارض ، نور عارضی ؛ مقابل نور بالذات و عبارت است از نوری که در اجسام است ، مانند نور شمس ، و نوری که در مجردات است ، مانند نفوس و غیر ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور ساده ؛ نور بی کدورت. نور مجرد. نور محض. نور بحت. نور الهی. ( از برهان قاطع ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور سافل ؛ هر یک ازانوار نسبت به مافوق و نور عالی تر از خود سافل است. ( فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور سماوات ، نور السموات ، نور السموات و الارض ؛ مراد ذات حق تعالی است به مفاد آیه کریمه ٔ: اﷲ نور السموات و الارض. ( قرآن 35/24 ) : هرچه جز نور السم ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
١

نور حق ؛ نور الهی : از دلم عشق تو اندوه جهان بردارد نور حق چون برسدظلمت باطل برود. سعدی.

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور حقیقی ؛ مراد ذات باری تعالی است. ( اسفار ج 1 ص 16 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور حی ؛ مراد نور جوهری است که نفس باشد. ( فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور ثالث ؛ عقل سوم. ( فرهنگ علوم عقلی از حکمت اشراق ص 140 ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور ثانی ؛ عقل دوم. ( فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نورجوهری ؛ مقابل نور عَرَضی است و آن نور مجرد حی فاعل قائم به ذات است. ( حکمت اشراق ص 119 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور پسین ؛ کنایه از حضرت پیغمبر اسلام که خاتم پیغمبران بود. ( انجمن آرا ) ( برهان قاطع ) ( آنندراج ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور تام ، نور التام ؛ مراد نور اول و اول صادر و نور اقرب است که نسبت به انوار دیگر تام است. و اَتَم از آن نور اعظم است ، و نیز هر یک از انوار طولیه ن ...

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور اول ؛ مراد نور اقرب و نور صادر اول است. ( اسفار ج 1 ص 46 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور بارق ، نور البارق ؛ نوری که از ناحیه نورالانوار بر دل اهل تجرید بتابد. ( حکمت اشراق ج 2 ص 253 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور برزخی ، نور البرزخی ؛ نوری که در عالم اجسام است ، و انوار مدبره اجساد را نیز گویند. ( حکمت اشراق ص 207 از فرهنگ علوم عقلی ) .

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور انقص ، نور الانقص . رجوع به نور ناقص و نیز رجوع به حکمت اشراق ص 133 شود.

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نورالانوار ؛ مراد ذات حق تعالی است. رجوع به حکمت اشراق ص 121 و 124 به بعد شود.

تاریخ
٧ ماه پیش
پیشنهاد
٠

نور اقهر، نور الاقهر ؛ کنایه از ذات حق تعالی است. ( حکمت اشراق ص 296 از فرهنگ علوم عقلی ) .