پیشنهادهای علی باقری (٢٩,٨٨٣)
رد خور نداشتن: [عامیانه، کنایه ] قطعی بودن، حتمی بودن، قابل رد نبودن.
رد پای کسی را گرفتن: [عامیانه، کنایه ] رد کسی را برداشتن.
رخت کسی کوک بودن: [عامیانه، کنایه ] رفاه داشتن.
رب و رسول را یاد کردن: [عامیانه، کنایه ] به حد مرگ رسیدن.
رج بستن: [عامیانه، اصطلاح] به ردیف کردن، دسته کردن.
رُب کسی را کشیدن : [عامیانه، کنایه ] کسی را به کار سخت واداشتن.
رَب و رُب ندانستن : [عامیانه، کنایه ] ساده دل بودن، چیزی نفهمیدن.
رای دیدن : [عامیانه، اصطلاح] در داوری بی طرف نبودن و ملاحظه ی یکی از طرفین را کردن.
رای کسی را زدن : [عامیانه، کنایه ] کسی را از تصمیمی منصرف کردن.
راه نزدیک کردن: [عامیانه، کنایه ] میان بر زدن، مهمان شدن بر کسی که خانه اش نزدیک است.
راه و چاه را شناختن : [عامیانه، کنایه ] دشواری های کار و زندگی را شناختن.
راه گم کردن : [عامیانه، کنایه ] نه از روی میل و اراده بلکه اتفاقی به جایی آمدن.
راه مکه: [عامیانه، اصطلاح] کهکشان.
راه کج کردن : [عامیانه، اصطلاح] مسیر خود را تغییر دادن، منصرف شدن.
راه کشیدن چشم : [عامیانه، اصطلاح] خیره شدن بی اراده به جایی بدون پلک زدن.
راه خود را کشیدن و رفتن : [عامیانه، کنایه ] بی هیچ مقاومت و اعتراضی جایی را ترک کردن.
راه حل آسپرینی : [عامیانه، کنایه ] راه حل موقت و غیر اصولی.
راه حل آسپرینی : [عامیانه، کنایه ] راه حل موقت و غیر اصولی.
راه خود را کشیدن و رفتن : [عامیانه، کنایه ] بی هیچ مقاومت و اعتراضی جایی را ترک کردن.
راه به ده بردن: [عامیانه، اصطلاح] حاصلی داشتن، موفق شدن.
راه پیدا کردن : [عامیانه، اصطلاح] جستن راه حل برای مشکل، به نحوی در جایی وارد شدن.
راه به جایی نبردن: [عامیانه، کنایه ] نتیجه ندادن، به جایی نرسیدن.
راه بلد : [عامیانه، اصطلاح] راهنما، آن که راه را خوب می شناسد.
راه بردن: [عامیانه، اصطلاح] بلد بودن، دانستن، اداره کردن، سامان دادن.
راه باز است و جاده دراز: [عامیانه، ضرب المثل ] اگر می توانی به قصد خود عمل کن.
راه آمدن: [عامیانه، اصطلاح] سازش کردن، همراهی کردن. بلطف و مدارا و ملایمت با وی رفتار کردن
راستی؟ : [عامیانه، اصطلاح] واقعا؟ آیا درست است؟.
راسته چینی: [عامیانه، اصطلاح] چیدن ساده و آسان ( دیوار یا حروف چاپ ) .
راسته کردن : [عامیانه، اصطلاح] حساب گِرد کردن اعداد.
راسته بازار : [عامیانه، اصطلاح] بازار راست و مستقیم.
راست و ریس کردن: [عامیانه، کنایه ] آماده کردن، به ظاهر درست کردن.
راست و حسینی : [عامیانه، اصطلاح] رو راست، بی شیله پیله.
راست شدن مو بر تن : [عامیانه، کنایه ] سخت ترسیدن، وحشت کردن.
راست شدن مو بر تن : [عامیانه، کنایه ] سخت ترسیدن، وحشت کردن.
راست روده شدن : [عامیانه، کنایه ] اسهال گرفتن.
راست رفتن: [عامیانه، اصطلاح] مستقیم رفتن، بدون دردسر رفتن.
راحت کردن : [عامیانه، اصطلاح] کشتن.
راحت کردن خیال کسی : [عامیانه، کنایه ] به کسی اطمینان خاطر دادن.
راپرت کردن : [عامیانه، اصطلاح] گزارش دادن، خبر دادن.
کلمه ( تبوءا ) تثنیه امر از باب تفعل است ، و مصدرش تبوی و به معنای مسکن گرفتن و منزل گزیدن است . و اوحینا الی موسی و اخیه ان تبوء القومکما بمصر بیوت ...
کلمه ( اجماع ) به معنای تصمیم گیری و عزم است ، راغب گفته : ماده ( اجماع ) بیشتر در مواردی استعمال می شود که جمع و تصمیم نتیجه حاصل از تفکر باشد، و در ...
کلمه ( ولایت ) هر چند که اهل لغت معانی بسیاری برای آن بر شمرده اند، لیکن اصل در معنای آن بر طرف شدن واسطه در بین دو چیز است ، به گونه ای که بین آن دو ...
کلمه ( عزوب ) که فعل مضارع ( یعزب ) ) ) از آن گرفته شده به معنای غیب و دوری و خفأ است ، و این تعبیر اشاره دارد به اینکه همه اشیأ عالم نزد خدای تعالی ...
راغب گفته : کلمه ( شان ) به معنای حال و امری است که بر وفق و به صلاحیت پیش می آید، و این کلمه استعمال نمی شود مگر در احوال و امور بزرگ همچنانکه در آی ...
کلمه ( رحمت ) به معنای تأثر قلب است که از مشاهده ضرر و یا نقص در دیگران به آدمی دست می دهد و آدمی را وا می دارد که در مقام جبران ضرر و اتمام نقص او ب ...
کلمه ( بیات ) و کلمه ( تبییت ) به معنای آمدن در شب است ، و غالبا در مورد شرّ استعمال می شود، مثل اینکه بخواهند از آمدن دشمن در شب خبر دهند.
کلمه ( سلام ) ، اصل در معنای این کلمه - بطوری که راغب در مفرداتش گفته - تعری و سلامت خواهی از آفات ظاهری و باطنی است ، و این معنا در همه مشتقات این ک ...
کلمه ( دعأ ) و نیز کلمه ( دعوت ) به معنای معطوف کردن توجه و نظر شخص دعوت شده است به سوی چیزی که آن شخص دعوت شده و این کلمه معنائی عمومی تر از کلمه ...
کلمه ( دعأ ) و نیز کلمه ( دعوت ) به معنای معطوف کردن توجه و نظر شخص دعوت شده است به سوی چیزی که آن شخص دعوت شده و این کلمه معنائی عمومی تر از کلمه ...
کلمه ( بغی ) در اصل به معنای طلب کردن است ، و بیشتر در مورد ظلم استعمال می شود، چون ظلم ، طلب کردن حق دیگران از راه تعدی بر آنان است ، که البته در ای ...