پیشنهادهای ناشناس (٤١)
واژگان �نام خدا� و �بِنامیزَد� در فرهنگ دهخدا آمده اند. می توانید در همین واژه نامه بهشان بنگرید. حتی، نظامی و حافظ و سعدی هم واژهٔ بنامیزد را به کار ...
پیوند نخست:ازدانگارهٔ ( اطلاعیهٔ ) زیر در اینستاگرام پارسی انجمن پیوند دوم:ازدانگارهٔ زیر در تلگرام پارسی انجمن
پیوند نخست:ازدانگارهٔ ( اطلاعیهٔ ) زیر در تلگرام پارسی انجمن پیوند دوم:ازدانگارهٔ زیر در اینستاگرام پارسی انجمن
واژگان �نام خدا� و �بِنامیزَد� در فرهنگ دهخدا آمده اند. می توانید در همین واژه نامه بهشان بنگرید. حتی، نظامی و حافظ و سعدی هم واژهٔ بنامیزد را به کار ...
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ [=جلد] چهارم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های [=صفحه های] ۲۳۶۰ و ۲۳۶۱
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ [=جلد] دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های [=صفحه های] ۱۰۰۵ و ۱۰۰۶ ویرایش:۱۴۰۱/۷/۱۲ ...
و همچنین ریشه شناسی این واژه از:محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ [=جلد] دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های [صفحه های] ...
پربنگرید:اندوختن یعنی ( ( گرد آوردن ) ) و معنی اش با ( ( ذخیره کردن ) ) ناهمگون است. پیوند:ازدانگارۀ زیر در تلگرام پارسی انجمن
پیوند:ازدانگارهٔ زیر در تلگرام پارسی انجمن
پاسخ به کیا [=آقای] اورهان: دربارۀ چندین موضوع و به پریشانی نوشته اید؛ پس می باید جداجدا پاسخ بدهم: ۱ - ریشه یابی واژۀ ساز را برایتان آوردم؛ این ریشه ...
۱ - محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) چهارم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ) ۲۴۳۲ - ۲۴۳۱ پ ن:گلۀ گ ...
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) چهارم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۲۳۲۷
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) سوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۱۴۶۵ - ۱۴۶۴
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ) ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) نخست، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ) ۱۰۶ و ۱۰۷
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ) ۹۱۶ و ۹۱۷
برگرفته از تازی؛ محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) سوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ) ۱۵۶۲ و ۱۵۶۳
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) نخست، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۲۶۴
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) نخست، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۲۶۲
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۶۵۱
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) نخست، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ) ۳۹۸ و ۳۹۹
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ) ۱۳۳۱ و ۱۳۳۲ با همۀ این ها، ...
پان ها، به نگرم بهتر است که بپندارید همۀ واژگانی که یکی از وات ها ( حرف ها ) را دارند، برای زبان قوم شما است؛ این گونه خودتان و ما را از این ریشه یاب ...
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) چهارم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۲۸۴۲
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) چهارم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۲۶۳۹
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) نخست، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۱۳۳ و ۱۳۴ پ ن:کیا ( آقای ) بهمن، ف ...
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۸۸۱
کیا [=آقای] بهمن، بنده با نبیگ [=کتاب] کیا حسن دوست اثبات*۱ کردم که ریشه در پارسی دارد؛ ولی با این روی، به واژه ای که شما دارید ریشه اش را در زبانتان ...
همان گونه کیا [=آقای] حسن دوست نوشته اند؛ شاید آستر از ترکی برگرفته شده باشد، ولی آستان، آستانه و به ویژه آستین با ( ( آستِ ) ) ترکی هیچ پیوندی ندارن ...
ـــــــــــــــــــــــ ضحّاک ▪️در شاهنامه خطّ زندگی، خطّ باریکی است؛ اندکی انحراف از راه می تواند بدبختی بزرگ به بار آورد. بارزترین نمونهٔ آن جمشی ...
ـــــــــــــــــــــــ فریدون ▪در اوستا قهرمانی است که شخصیتی نیمه خدایی دارد و لقب او اژدهاکُش است. او پسر آبتین ( اثفیان ) است، دومین کسی که هوم ...
کیا [=آقای] حسن دوست ایواز [=فقط] برای ترجمان ریشه شناسی کرده اند؛ در برگۀ ترجمان این ریشه شناسی را گذاشته ام. کیا کزازی برای ترجمه ریشه شناسی کرده ا ...
ترجمه را نیز جست وجو بکنید. محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ...
( ( وَر ) ) پسوند دارندگی است. ریشه شناسی اش را در برگۀ خودش گذاشتم.
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ [=جلد] چهارم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های[=صفحه های] ۲۸۵۰ و ۲۸۵۱
دربارۀ واژه های ( ( زن ) ) ، ( ( بانو ) ) و ( ( دوشیزه ) )
ذوالقرنین یا کوروش ( ( نوشتاری از علامه طباطبایی ) )
ـــــــــــــــــــــــ تهمورث ▪️تهمورث/ تخمورَپ ( تَخمه اورُپه ) در متنها معمولاً با صفت زیناوند ( هوشیار ) می آید. مدت فرمانروایی او را سی سال گ ...
ـــــــــــــــــــــــ هوشنگ؛ [هنوشْیَنگه] ▪️لقب او در اوستا پَرَداته است، به معنی �نخستین کسی که برای حکومت تعیین شده� که در پهلوی و فارسی به صور ...
ـــــــــــــــــــــــ گیومرث؛ نخستین انسان ▪️ پس از بیهوشی اهریمن، اورمزد آفرینش گیتی را آغاز می کند. او از زمانِ بیکران زمانِ محدود یا کرانه مند ...
استاد کزازی از مِهِستان به جای مجلس استفاده می کند.