پیشنهادهای ناشناس (٤١)
استاد کزازی از مِهِستان به جای مجلس استفاده می کند.
ـــــــــــــــــــــــ گیومرث؛ نخستین انسان ▪️ پس از بیهوشی اهریمن، اورمزد آفرینش گیتی را آغاز می کند. او از زمانِ بیکران زمانِ محدود یا کرانه مند ...
ـــــــــــــــــــــــ هوشنگ؛ [هنوشْیَنگه] ▪️لقب او در اوستا پَرَداته است، به معنی �نخستین کسی که برای حکومت تعیین شده� که در پهلوی و فارسی به صور ...
ـــــــــــــــــــــــ تهمورث ▪️تهمورث/ تخمورَپ ( تَخمه اورُپه ) در متنها معمولاً با صفت زیناوند ( هوشیار ) می آید. مدت فرمانروایی او را سی سال گ ...
ذوالقرنین یا کوروش ( ( نوشتاری از علامه طباطبایی ) )
دربارۀ واژه های ( ( زن ) ) ، ( ( بانو ) ) و ( ( دوشیزه ) )
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ [=جلد] چهارم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های[=صفحه های] ۲۸۵۰ و ۲۸۵۱
( ( وَر ) ) پسوند دارندگی است. ریشه شناسی اش را در برگۀ خودش گذاشتم.
ترجمه را نیز جست وجو بکنید. محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ...
کیا [=آقای] حسن دوست ایواز [=فقط] برای ترجمان ریشه شناسی کرده اند؛ در برگۀ ترجمان این ریشه شناسی را گذاشته ام. کیا کزازی برای ترجمه ریشه شناسی کرده ا ...
ـــــــــــــــــــــــ فریدون ▪در اوستا قهرمانی است که شخصیتی نیمه خدایی دارد و لقب او اژدهاکُش است. او پسر آبتین ( اثفیان ) است، دومین کسی که هوم ...
ـــــــــــــــــــــــ ضحّاک ▪️در شاهنامه خطّ زندگی، خطّ باریکی است؛ اندکی انحراف از راه می تواند بدبختی بزرگ به بار آورد. بارزترین نمونهٔ آن جمشی ...
همان گونه کیا [=آقای] حسن دوست نوشته اند؛ شاید آستر از ترکی برگرفته شده باشد، ولی آستان، آستانه و به ویژه آستین با ( ( آستِ ) ) ترکی هیچ پیوندی ندارن ...
کیا [=آقای] بهمن، بنده با نبیگ [=کتاب] کیا حسن دوست اثبات*۱ کردم که ریشه در پارسی دارد؛ ولی با این روی، به واژه ای که شما دارید ریشه اش را در زبانتان ...
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۸۸۱
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) نخست، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۱۳۳ و ۱۳۴ پ ن:کیا ( آقای ) بهمن، ف ...
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) چهارم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۲۶۳۹
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) چهارم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۲۸۴۲
پان ها، به نگرم بهتر است که بپندارید همۀ واژگانی که یکی از وات ها ( حرف ها ) را دارند، برای زبان قوم شما است؛ این گونه خودتان و ما را از این ریشه یاب ...
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ) ۱۳۳۱ و ۱۳۳۲ با همۀ این ها، ...
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) نخست، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ) ۳۹۸ و ۳۹۹
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۶۵۱
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) نخست، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۲۶۲
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) نخست، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۲۶۴
برگرفته از تازی؛ محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) سوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ) ۱۵۶۲ و ۱۵۶۳
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ) ۹۱۶ و ۹۱۷
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) نخست، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ) ۱۰۶ و ۱۰۷
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ) ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) سوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۱۴۶۵ - ۱۴۶۴
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) چهارم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویۀ ( صفحۀ ) ۲۳۲۷
۱ - محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ ( جلد ) چهارم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های ( صفحه های ) ۲۴۳۲ - ۲۴۳۱ پ ن:گلۀ گ ...
پاسخ به کیا [=آقای] اورهان: دربارۀ چندین موضوع و به پریشانی نوشته اید؛ پس می باید جداجدا پاسخ بدهم: ۱ - ریشه یابی واژۀ ساز را برایتان آوردم؛ این ریشه ...
پیوند:ازدانگارهٔ زیر در تلگرام پارسی انجمن
پربنگرید:اندوختن یعنی ( ( گرد آوردن ) ) و معنی اش با ( ( ذخیره کردن ) ) ناهمگون است. پیوند:ازدانگارۀ زیر در تلگرام پارسی انجمن
و همچنین ریشه شناسی این واژه از:محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ [=جلد] دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های [صفحه های] ...
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ [=جلد] دوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های [=صفحه های] ۱۰۰۵ و ۱۰۰۶ ویرایش:۱۴۰۱/۷/۱۲ ...
محمد حسن دوست، فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، پوشینۀ [=جلد] چهارم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۳، رویه های [=صفحه های] ۲۳۶۰ و ۲۳۶۱
واژگان �نام خدا� و �بِنامیزَد� در فرهنگ دهخدا آمده اند. می توانید در همین واژه نامه بهشان بنگرید. حتی، نظامی و حافظ و سعدی هم واژهٔ بنامیزد را به کار ...
پیوند نخست:ازدانگارهٔ ( اطلاعیهٔ ) زیر در تلگرام پارسی انجمن پیوند دوم:ازدانگارهٔ زیر در اینستاگرام پارسی انجمن
پیوند نخست:ازدانگارهٔ ( اطلاعیهٔ ) زیر در اینستاگرام پارسی انجمن پیوند دوم:ازدانگارهٔ زیر در تلگرام پارسی انجمن
واژگان �نام خدا� و �بِنامیزَد� در فرهنگ دهخدا آمده اند. می توانید در همین واژه نامه بهشان بنگرید. حتی، نظامی و حافظ و سعدی هم واژهٔ بنامیزد را به کار ...