دیکشنری
جدیدترین پیشنهادها
چر/چیر/جار/سرو/کال آواز و نوا و سرود و اعلام و بانگ باشد و در پهلوی و پارسی دری بسیار آمده و تا کنون نیز در جای جای ایران بگونه گوناگون بکار برند چ ...
closure بستار در پارسی از بی است ار است و در پهلوی بسیار کاربرد داشته و همه بچم سهل انگاری است بی گمان در سروده ناصرخسرو نیز چنین است عروةالوثقی حق ...
بفند گونه ای پارچه است روز هیجا از بر چابک سواران پروری از برای زین رخش خویش کمیخت و بفند سوزنی
بیوه را کی بود بیوگانی بنواژ کت/گد/خت/هت در پارسی مِلک است از خانه و مزرعه و باغ و ده گرفته تا یک شاهنشاهی بزرگ میتواند باشد و سروری آن را کدیوری و ...
شخودن کاوش بمالید بر چشم او دست و روی بر و یال ببسود و بشخود موی بپرسید بسیار و بشخودخاک به ناخن سر چاه را کرد چاک. فردوسی.
جدیدترین ترجمهها
جدیدترین پرسشها
جدیدترین پاسخها
باورِ من این است که " شالوده" ساخته شده از " بُن گذشته: شالود/شالوت" به همراه پسوند " ه" است؛ به دیگر سخن، ما می توانیم کارواژه یِ " شالودَن" را داشته باشیم. به روشنی این کارواژه " سببی(causativ ...
واژه شالوده ،همان شاهلوده است و لوده مالیده لاد و لوده است سرلاد چنان بنه که تابد بنلاد
در رمان، استفاده از کلمه "مرا" درست تر است یا "من را"؟
مرا ن در من افزوده نادرست است در پارسی و همچنین در زبانهای اریان نیز ادم و می میگفتند که در انگلیسی ایم است
مختبین به معنی به امید کسی نشستن مثلا آیا میتونه درست باشه؟ با عرض معذرت ازین بیت که میگه هرکس بر مختبین همسایه نشیند از کیر برخیزد و بر خایه نشیند
چنین واژه در پارسی نیامده و درست نیست و در عربی هم نيامده
چنین چیزی در هیچ زبانی نیست یک چیز بی ربط است چگونه واژه کافی و به و مقصود را میتوان در کنار هم گذاشت و معنایی بدهد اگر پاسخ میخواهید نه
منظور از " تازیک " در بیت زیر چیست ؟ به آتش های ترک وخون تازیک به رود سند تا جیحون نشنید .
تازیک/تاجیک/تازی هرسه یک واژه اند چون پارسیک / پارسی یا تاریک/ تاری از انجا که مسلمانی دین عربی بود از سده چهار به بعد ترکان انرا به پارسیان و مسلمانان گفتند واژه تاجیک/تازیک /تازی هر سه به چم یک واژه اند و کسی نیست که نداند تازی یعنی چه